Grote update voor Google AdWords: Enhanced Campaigns

Gisteren heeft Google een grote aanpassing voor AdWords aangekondigd. In dit blogartikel bespreken we de nieuwe mogelijkheden en de impact die deze update met zich mee gaat brengen.

Google Enhanced Campaigns

Google heeft zichzelf de vraag gesteld hoe AdWords eruit zou zien als ze het platform op dit moment zouden bouwen. Met deze gedachte is Google aan de gang gegaan met een grote update voor dit online marketing platform. Het gaat om de zogenaamde Enhanced Campaigns. Het doel van de update is het versimpelen van campagne management voor meerdere platformen en  het verbeteren van de werking van mobiele advertenties.

Er staan drie aanpassingen centraal in deze update:

  • Versimpelde budget toewijzingen: beheer biedingen voor locaties, tijden en platformen
  • Pas advertenties aan gebaseerd op waar, wanneer en hoe iemand aan het zoeken is: laat specifieke advertenties of extensies zien voor platformen, locaties en tijden zonder dat je campagnes voor elke mogelijke combinatie hoeft in te richten.
  • Nieuwe conversie types om beter te kunnen rapporteren: je kunt nieuwe conversies meten zoals het aantal keer dat een app is gedownload of inkomende telefoontjes van mobiele apparaten

Wat kan er met deze aanpassing worden gedaan?

Er zijn veel mogelijkheden te bedenken die door deze aanpassing gerealiseerd kunnen worden. Om het te verduidelijken geven we je hieronder een voorbeeld van één van de mogelijkheden:

Een café wil mensen bereiken die op hun mobiel op zoek zijn naar iets in de buurt voor een kop koffie of een ontbijt. Door de aanpasbare biedingen kunnen ze, door drie verschillende biedingen in te stellen, hoger bieden op mensen die binnen een paar kilometer afstand zijn, lager bieden na 11 uur in de ochtend en 50% hoger voor mensen op mobiele apparaten. De bieding aanpassingen kunnen aangepast worden voor alle advertenties en alle zoekwoorden binnen een campagne.

In de afbeelding hieronder zie je hoe verschillende gebieden toegevoegd worden en resultaten gemakkelijk per gebied zijn te bekijken (klik op de afbeelding voor een vergroting):

In het plaatje hieronder zie je hoe je vervolgens per gebied een bieding kunt aanpassen (klik voor een vergroting):

Waarom Enhanced Campaigns?

De aangekondigde update is de grootste aanpassing aan AdWordssinds het platform gelanceerd is. Google geeft aan dat het toegenomen internetgebruik op mobiele platformen de voornaamste reden voor de update is. De Enhanced Campaigns moeten het mobiel adverteren op een hoger niveau gaan brengen.

Op dit moment zet 4-5% van de kleinere bedrijven advertenties op mobiele platformen in. Dit percentage zou laag liggen door de complexiteit dat dit met zich meebrengt. De Enhanced Campaigns moeten het makkelijker en aantrekkelijker maken voor kleine bedrijven om een goede ROI op mobiele advertenties te behalen.

Het uitrollen van de nieuwe functies

Google is momenteel bezig met het testen van de nieuwe functies. De komende weken moeten de mogelijkheden al langzaam worden uitgerold. Uiteindelijk moet de update in juni helemaal zijn doorgevoerd.