Ongeldige klikken in Google AdWords

Advertenties binnen Google AdWords worden meestal gecreëerd op basis van CPC. (Kosten per klik). Je betaalt dus alleen voor de advertenties wanneer iemand erop klikt. Hoe vaker erop geklikt wordt, hoe hoger de kosten. Echter kan het voorkomen dat er ongeldige klikken ontstaan. Wat dit precies zijn en wat Google hier aan doet bespreken we in dit blogitem.

Ongeldige klikken, ook wel klikfraude genoemd komt niet regelmatig voor. Wel zou het ieder bedrijf kunnen overkomen. De ongeldige klikken kunnen veroorzaakt worden door handmatige klikken door personen. Dit zou bijvoorbeeld de concurrent kunnen zijn, die meerdere keren op de advertentie klikt. Het kan ook worden veroorzaakt door geautomatiseerde klikprogramma’s, robots of andere software.

Wat zijn de gevolgen van ongeldige klikken?

Ongeldige klikken kunnen grote gevolgen hebben. Zo kunnen de kosten hoog oplopen. Als gevolg daarvan, kun je met die hoge kosten het dagbudget bereiken. Dit kan er voor zorgen dat de advertentie niet meer getoond wordt. Je loopt hiermee potentiële klanten mis en mogelijk ook omzet van deze bezoekers.

Google beschermt adverteerders

Google houdt klikfraude scherp in de gaten en vindt het belangrijk dat AdWords adverteerders veilig kunnen adverteren. Er zijn een aantal methoden die Google toepast om ongeldige klikken op te sporen. Zo onderzoekt Google iedere klik die binnenkomt op de advertentie. Dit wordt automatisch gedaan. Er wordt onder meer gekeken naar het Ip-adres en het tijdstip waarop er geklikt is. Hiermee worden ongeldige klikken gefilterd. Deze proactieve manier van detectie is vrijwel waterdicht.

Wat kun je zelf doen?

Toch kan het voorkomen dat het Google systeem er niet alles uithaalt. Dus als je zelf ongeldige klikken bespeurt, dan kun je contact opnemen met Google. Speciaal voor klikfraude staat een compleet team van Google medewerkers voor je klaar. Zij gaan de mogelijke klikfraude onderzoeken en de bron achterhalen. Als blijkt dat je inderdaad ongeldige klikken hebt ontvangen over een bepaalde periode, dan ontvang je van Google krediet terug op je account.

Google helpt online adverteerders dus om ervoor te zorgen dat je geen ongeldige klikken ontvangt. Mochten de klikken er toch doorheen komen, dan ontvang je krediet terug van Google. Dat is een goede regeling van Google. Op deze manier zorgt Google ervoor dat adverteren binnen AdWords veilig is. Hiermee kun je met een gerust hart adverteren of AdWords uitbesteden aan online marketing bedrijven.