Google AdWords Express, hoe werkt het?

Google AdWords wordt door talloze bedrijven en online marketeers ingezet als dé online marketing tool. Voor ieder bedrijf en iedere branche kan er zowel nationaal als internationaal geadverteerd worden om hiermee de doelgroep te bereiken. In 2012 lanceerde Google iets nieuws, namelijk Google AdWords Express. In dit blogartikel kijken we naar deze tool. Google Express is beschikbaar in 15 landen.

De lokale markt

Met Google AdWords Express kunnen bedrijven de lokale markt bereiken. GAE helpt namelijk om bedrijven te laten opvallen bij klanten die zich in de directe omgeving bevinden. Deze advertenties worden getoond in Google zoeken en in Google Maps. De advertenties kunnen worden getoond op computers, mobiele apparaten en tablets.

De eenvoudige versie van Google AdWords

Vooral voor bedrijven die nieuw zijn en net beginnen met adverteren, is AdWords Express een uitkomst. Google AdWords kan namelijk ingewikkeld en onoverzichtelijk zijn voor nieuwe gebruikers van de site. Met GAE kunnen bedrijven binnen enkele stappen een advertentie online plaatsen.

Hoe werkt het?

Via GAE kun je heel eenvoudig adverteren (via mcc). Een campagne opzetten is zo gebeurd. Je selecteert een bedrijfscategorie, je voert basisgegevens in van het bedrijf en je schrijft een advertentietekst. Wanneer mensen in de omgeving van jouw bedrijf zoeken naar het betreffende product of de service, dan worden jouw advertenties boven of naast de zoekresultaten weergegeven. Jouw bedrijf wordt dan ook meteen getoond met een blauwe markering op Google Maps, zodat het direct opvalt bij de lokale markt.

AdWords of AdWords Express?

AdWords Express is een handige tool voor beginnende gebruikers om eenvoudige advertenties op te zetten voor de lokale markt. Het is echter niet hetzelfde als Google AdWords. Zo is het niet mogelijk in AdWords Express om zoekwoorden op te geven en om een bod per zoekwoord in te voeren. Google maakt zelf een schatting wat voor jouw bedrijf relevant is en op basis daarvan worden de advertenties getoond. In Google AdWords heb je deze opties wel en kun je dus zelf bepalen welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf, om niet-relevante bezoekers te voorkomen. Daarnaast kun je Google AdWords gebruiken voor heel Nederland, of voor heel de wereld als daar je doelgroep ligt. GAE is enkel voor de lokale markt. Daarnaast kan AdWords Express uiteraard een goede aanvulling op bestaande AdWords-diensten zijn.

Heb je een bedrijf dat zich richt op de lokale markt? Dan zou Google AdWords Express een uitkomst zijn. Wil je meer opties dan wat GAE biedt? Dan is AdWords uitbesteden aan een online marketing bedrijf een goede optie voor jouw bedrijf.