YouTube inzetten voor de online marketing

YouTube is wereldwijd hét videokanaal waar talloze mensen dagelijks video’s bekijken. Aangezien YouTube een aantal jaren geleden is overgenomen door Google, is het hiermee meteen een interessant marketing kanaal geworden. In dit blog artikel kijken we naar de mogelijkheden voor bedrijven om YouTube in te zetten voor de online marketing.

Video’s bekijken via het internet op de computer en ook op mobiele telefoons is de afgelopen tijd ontzettend hard gestegen. Werkelijk alles wordt tegenwoordig gefilmd en op Youtube geplaatst. Als jouw video maar genoeg aanslaat bij de doelgroep, dan kan jouw video in een rap tempo de hele wereld overgaan. Want YouTube maakt het mogelijk om met 3 klikken de advertentie direct te delen via sites als onder meer Facebook, Google+, Hyves, Twitter.

Genereer zoveel mogelijk views

Wanneer een video is geplaatst, is het het belangrijkste om zoveel mogelijk views te genereren. Dit kan je stimuleren door de video op zoveel mogelijk plaatsen op het internet te verspreiden. Dit is de beste reclame die je voor je video kunt hebben. Een video die zó leuk of interessant is, dat mensen elkaar over de video vertellen. Als er veel views zijn op een video, zal je hoger in de resultaten van YouTube terecht komen. Dit zal zowel in de zoekresultaten als in de gerelateerde resultaten (naast de andere video’s) zijn. Met als gevolg dat meer mensen de video tegenkomen! Mochten de views tegenvallen, kun je altijd de video optimaliseren door de titel en beschrijving aan te passen naar populaire zoekresultaten.

Adverteren op YouTube

Geen nood als de video zich niet zo snel verspreidt, als dat je hoopte. Net als bij de Google resultaten is het op YouTube ook mogelijk om advertenties te kopen. Er zijn veel verschillende advertentiemogelijkheden via het videokanaal. Zo kan er geadverteerd worden met een standaard tekstadvertentie. Deze wordt dan aan de onderkant van een video getoond. Ook kunnen er volledige advertenties over een video heen geplaatst worden. Hierbij is het belangrijk dat een advertentie de eerste 5 seconden zó aantrekkelijk mogelijk wordt gemaakt voor de gebruiker, dat ze blijven kijken. Want na 5 seconden kunnen ze de advertentie weg klikken. Naast deze opties zijn er ook nog andere advertentiemogelijkheden.

Op YouTube zijn dus veel verschillende advertentiemogelijkheden om de online marketing van jouw bedrijf te verbeteren. Het grote voordeel van adverteren via YouTube is – naast de lagere kosten in tegen stelling tot televisie – dat je exact de juiste doelgroep kunt benaderen. Dit kun je doen via het Adwords content netwerk. Hier kan gekozen worden voor een bepaalde leeftijd en het geslacht, of door toe te spitsen op de diverse categorieën. Genoeg opties dus voor een kanaal waar wereldwijd dagelijks miljarden video’s worden bekeken!