Is jouw branche saai? Gebruik Instagram om je bedrijf op te laten vallen

Een veel voorkomende misvatting over Instagram is dat het alleen werkt voor merken die fysieke producten verkopen. Deze populaire opvatting wordt veroorzaakt door de honderden kledingmerken die de meeste content op Instagram verzorgen. Maar ook B2B’s, startups en dienstverleners kunnen Instagram succesvol inzetten. Dit artikel legt uit hoe.

Hoe richt je je tot jouw publiek?

Over het algemeen worden merken zeer goed ontvangen op Instagram. Waarom? Omdat ze geen content aan iemand opdringen. Maar, merken plaatsen berichten via hun eigen account en bereiken alleen diegenen die er vrijwillig voor hebben gekozen om hun te volgen.

Genereer leads

Voor het bereiken van klanten kun je bijvoorbeeld de volgende mogelijkheid inzetten:

Gebruik ‘Foto’s van jou’ en @mentions. Via de onlangs geïntroudceerde ‘Foto’s van jou’ fotoapplicatie kun je gebruikers toevoegen (in dit geval, potentiële klanten) aan jouw foto’s. Het is te vergelijken met de tagging van Facebook. Zodra je gebruikers aan jouw Instagram berichten toevoegt ontvangen hun een melding en wordt de foto aan hun ‘Foto’s van jou’ tabblad op hun profiel toegevoegd. Het is een interessante manier om potentiële klanten te bereiken. Je kunt ook een eenvoudige @mention toevoegen aan het bijschrijft van jouw foto om een melding naar de telefoon van de gebruiker te sturen.

Koester relaties met bestaande klanten

Instagram voelt persoonlijker aan dan andere massaal gebruikte social media kanalen waar jouw op actief is. Je kunt het zien als Twitter: Sommige tweets die je verstuurt is branche nieuws dat relevant is voor je volgers en andere tweets zijn gepersonaliseerde antwoorden aan individuen. Met Instagram zijn al jouw foto’s zichtbaar voor het publiek, maar je kunt ook afwisselen tussen berichten aan het publiek en berichten aan jouw bestaande klanten om hun vertrouwen in jouw merk te vergroten.

Gebruik Instagram om nieuwe medewerkers aan te trekken

Een inspirerend voorbeeld is hoe technisch marketing bedrijf ePrize een baan aan een pas afgestuurde aanbood via Instagram. Pas afgestudeerde Samantha Bankey stond via meerdere kanalen in contact met het bedrijf sinds de zomer van vorig jaar, waaronder Instagram. ePrize gebruikte ‘Foto’s van jou’ om Bankey aan de foto toe te voegen en ervoor te zorgen dat ze op de hoogte is van de vacature.

Dergelijke wervingsmethodes komen steeds vaker voor aangezien werkzoekenden massaal social media gebruiken in hun zoektocht naar een baan. Het Instagram van een merk zegt veel over haar cultuur.

Onthoud: Je kunt Instagram succesvol inzetten, zelfs als je geen fysieke producten verkoopt. Wees creatief, zoek contact met potentiële klanten en koester jouw bestaande relaties.

Hoe denk jij dat merken Instagram het beste in kunnen zetten?