Welke social media netwerk is het meest geschikt voor B2B marketing?

Laten we eens kijken naar een aantal top social netwerken vanuit een B2B social media marketing perspectief zodat we een onbetwiste winnaar kunnen bepalen.

De sleutel tot social B2B succes

Bij B2B organisaties die sociale media als marketinginstrument gebruiken ligt de focus op het genereren van succesvolle leads. Om dit te bewerkstelligen moet een B2B-organisatie eerst een social media plan hebben dat de marktpositie definieert en de online competitie beoordeelt.

Het online merk dat gecommuniceerd wordt via social media moet op dezelfde lijn liggen met de merkbelofte, missie en waarde propositie van een B2B organisatie. De keuze voor een geschikt kanaal of kanalen is afhankelijk van een aantal factoren, zoals:

  • Doelgroep types
  • Doel van het sociale netwerk
  • Toon van het netwerk
  • Betrokkenheid van het netwerk

Google+

Google+ zal hét grote social netwerk voor het bedrijfsleven worden, als we experts mogen geloven.
De inhoud die je plaatst op Google+ heeft een grotere kans om hoog te ranken, omdat de inhoud toegevoegd wordt aan de persoonlijke zoekresultaten van jouw Google+ kringen.

Het toevoegen van content aan Google+ vanuit een YouTube-kanaal of Pinterest bord is een goed idee. Aangezien Google+ een product is van Google zal het hoogstwaarschijnlijk opgenomen worden in andere toepassingen waardoor content marketing en organische posities worden ondersteund.

LinkedIn

Met LinkedIn is het eenvoudig om relaties op te bouwen met prospects. Een voor de hand liggende mogelijkheid in het gebruiken van LinkedIn als marketing instrument zijn personal branding voor managers. De meest fascinerende eigenschap van LinkedIn is de mogelijkheid om alles te leren van een prospect, op professioneel vlak. Ook vind je onderwerpen voor een geschikte introductie.

Twitter

Twitter is voor drukke zakelijke professionals, marketeers en CEO’s, de eenvoudigste manier om hun boodschap over te brengen. Twitter is een geweldige plek voor B2B-marketeers om media met een bepaalde doelgroep te vinden en te contacteren, via privé lijsten.

Bij online marketing in de B2B wereld draait alles om drie belangrijke onderdelen: online reputatie, leiderschap in ideeën en een sterk online merk. Twitter kan in elk van deze drie gebieden zeer nuttig zijn.

YouTube

Bij online video houdt je het merk in het achterhoofd en heb je goed nagedacht over interactie met de doelgroep. Essentiële onderdelen waar online marketeers rekening mee dienen te houden in hun social media marketing programma.

YouTube als een Google product en video platform biedt een geschikte gelegenheid voor B2B social media marketing.

Facebook

Facebook is natuurlijk de nummer één als het aankomt op B2C social media netwerken. Als B2B social media kanaal biedt Facebook de mogelijkheid voor het leveren van klantenservice, online promoties en aankondigingen van evenementen.

En het beste B2B social netwerk is …

Zonder enige twijfel is LinkedIn het beste social netwerk voor B2B marketing. LinkedIn is het enige echte sociale netwerk dat puur en alleen is ontwikkeld voor B2B marketeers voor het optimaliseren van B2B verkooprelaties.