Welke partijen scoren goed in Google?

Google Insights for Search is een hulpprogramma van Google dat gebruikt kan worden om de populariteit van zoekopdrachten te beoordelen. Omdat we momenteel natuurlijk niet om de verkiezingen heen kunnen, laten we zien dat we met Google Insights for Search kunnen achterhalen op welke politieke partijen mensen de afgelopen tijd gezocht hebben. Want naast televisie, radio en kranten is de zoekmachine voor Google voor veel mensen een belangrijke bron om aan meer informatie te komen.

Populariteit van partijen

Om achter de juiste informatie te komen hebben we de volgende zoekopdrachten in Google Insights for Search ingevoerd:

In de onderstaande grafiek kunnen we vervolgens zien hoevaak er de laatste tijd is gezocht op de momenteel vijf belangrijkste politieke partijen. Het is in Google Insights for Search dus ook mogelijk om diverse zoekopdrachten met elkaar te vergelijken.

In de bovenstaande grafiek kunnen de prestaties van partijen vanaf 24 augustus bekijken. We zien terug dat de PvdA de grootste stijging heeft doorgemaakt en ook VVD behoorlijk is gestegen. Ook de stijging van de SP heeft zich, ondanks het zetelverlies in de peilingen, doorgezet. De PVV is na een behoorlijke stijging de afgelopen dagen weer iets aan het dalen, wat een dag voor de verkiezingen natuurlijk opmerkelijk is. In het geval van de CDA zien we een kleine stijging terug, maar de partij scoort  duidelijk minder dan de andere partijen.

Populariteit van politicie

Ook kunnen we kijken naar de populariteit van de lijsttrekkers van deze partijen. Wel moet er worden opgemerkt dat de onderstaande zoekopdrachten die we mee hebben genomen last kunnen hebben van het feit dat mensen met dezelfde zoekopdracht ook naar iets anders op zoek kunnen zijn.

Vervolgens kunnen we in de onderstaande grafiek kijken naar de verschillen die de afgelopen tijd zijn onstaan.

Zoals in de bovenstaande grafiek terug te zien heeft Roemer rond 25 augustus een enorme stijging gehad, maar is daarna behoorlijk afgezwakt. De periode daarna zochten mensen het meest op Wilders, maar dat is sinds een paar dagen verschoven naar Rutte. Ook is het opmerkelijk dat het aantal zoekopdrachten op Samsom minder is dan de eerder genoemde politicie en de laatste dagen zelfs aan het dalen is. Buma doet het van de vijf het minst.

Handig binnen de online marketing

Beide grafieken geven ons dus interessante informatie over zoekopdrachten binnen Google. Op dit moment natuurlijk een leuk voorbeeld met de verkiezingen van morgen, maar laat ons natuurlijk ook zien dat hit hulpprogramma in veel situaties van pas kan komen. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een campagne in Google AdWords, maar ook aan andere facetten van de online marketing.