Iedere online marketeer zal de term ‘not provided’ ongetwijfeld bekend in de oren klinken. Steeds vaker worden zoektermen in Google Analytics namelijk niet allemaal meer weergegeven. De term ‘not provided’ verschijnt dan en hierdoor heb je geen inzicht in de zoekopdrachten van de bezoeker. In dit blog artikel kijken we naar de oorzaken van deze term en wat je hier als online marketeer mee kan doen.
Google beschermt haar gebruikers
Bijna een jaar geleden, sinds november 2011 laat Google Analytics de zoektermen van ingelogde gebruikers niet meer zien. Dit betreft gebruikers die ingelogd zijn met een Google account. Of gebruikers die van een Google tool afkomen, zoals bijvoorbeeld Google Webmaster Tools en Google+. Gebruikers die van deze sites afkomen of ingelogd zijn met een Google account, gebruiken namelijk de zoekfunctie via een beveiligde verbinding (https). Google doet dit naar eigen zeggen om haar gebruikers te beschermen.
Google stimuleert Google account
Google is enige tijd geleden alle sites gaan koppelen en stimuleert het aanmaken van een Google account. Sinds dat Google Youtube heeft overgenomen bijvoorbeeld, is het Youtube account automatisch overgezet in een Google account. Ook het stimuleren van een Google+ pagina wordt overal gedaan. Als je als lokale ondernemer bijvoorbeeld jezelf vindbaar wilt maken in Google Places, dien je eerst een Google+ pagina aan te maken, dus een Google account. Dit zorgt ervoor dat personen steeds vaker ingelogd zijn met hun Google account. Het gevolg hiervan is dat je de zoekwoorden waarmee de bezoekers op jouw site terecht zijn gekomen, niet kan achterhalen.
Wat te doen tegen de not provided zoekterm?
Er valt vrij weinig te doen aan het feit dat je de zoekwoorden niet kunt achterhalen. Google is de grote baas en als online marketeer kun je hier vrij weinig tegenin brengen. Op het moment zijn er ook (nog) geen speciale tools op de markt waarmee je de not provided zoekwoorden kunt achterhalen.
Landingspagina’s achterhalen
Wat je wel kunt doen, is achterhalen wat de landingspagina was van de ingelogde gebruikers. Hiermee zie je niet het exacte zoekwoord waarop is gezocht, maar heb je wel een inzicht in wat de bezoekers op jouw site deden. Dit kan je achterhalen door 3 eenvoudige stappen uit te voeren in Google Analytics:
1. Klik bij de organische zoekresultaten op (not provided).
2. Klik vervolgens op secundaire dimensie.
3. Kies hier bij verkeersbronnen voor: bestemmingspagina.
Door gebruikers als maar te stimuleren om in te loggen via het Google account, wordt het steeds moeilijker om te achterhalen waar de gebruikers op zochten. Voor de online marketing is dit niet gunstig. Wel kun je dus de bestemmingspagina achterhalen, wat je iets meer inzicht geeft. Google heeft overigens aangegeven dat het hooguit om 10% van de bezoekers van je website of webshop zal gaan.
RELATED POSTS
augustus 9, 2013 by admin
Hoe ontdek je ‘not provided’ zoekwoorden in Google Analytics?
[younify_button caption="Contact" url="/contact" title="Contact over Google Analytics?" text="Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden"]
juli 2, 2013 by admin
10 Google Analytics trucs voor je website
Veel webmasters kennen de basisfuncties van Google Analytics wel maar kijken vaak niet verder dan de pageviews en het aantal bezoekers dat er komen. Erg jammer omdat...
Notice: This site uses cookies that allow the site to run smoothly and provide the best possible user experience, as well as to measure site usage, analyze various activities on the site, in order to improve the site and in order to improve your experience on this site. Customer experience information can be shared with third parties such as analytics partners. Please adjust your preferences for the different purposes of using cookies in the "Settings" and visit the "Cookies Policy" for more information how and why cookies are used on this website.
X
Alles over de Magento 2 - Bol.com plugin en succesvol verkopen op bol.com.
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!