Not provided zoektermen in Google Analytics

Iedere online marketeer zal de term ‘not provided’ ongetwijfeld bekend in de oren klinken. Steeds vaker worden zoektermen in Google Analytics namelijk niet allemaal meer weergegeven. De term ‘not provided’ verschijnt dan en hierdoor heb je geen inzicht in de zoekopdrachten van de bezoeker. In dit blog artikel kijken we naar de oorzaken van deze term en wat je hier als online marketeer mee kan doen.

Google beschermt haar gebruikers

Bijna een jaar geleden, sinds november 2011 laat Google Analytics de zoektermen van ingelogde gebruikers niet meer zien. Dit betreft gebruikers die ingelogd zijn met een Google account. Of gebruikers die van een Google tool afkomen, zoals bijvoorbeeld Google Webmaster Tools en Google+. Gebruikers die van deze sites afkomen of ingelogd zijn met een Google account, gebruiken namelijk de zoekfunctie via een beveiligde verbinding (https). Google doet dit naar eigen zeggen om haar gebruikers te beschermen.

Google stimuleert Google account

Google is enige tijd geleden alle sites gaan koppelen en stimuleert het aanmaken van een Google account. Sinds dat Google Youtube heeft overgenomen bijvoorbeeld, is het Youtube account automatisch overgezet in een Google account. Ook het stimuleren van een Google+ pagina wordt overal gedaan. Als je als lokale ondernemer bijvoorbeeld jezelf vindbaar wilt maken in Google Places, dien je eerst een Google+ pagina aan te maken, dus een Google account. Dit zorgt ervoor dat personen steeds vaker ingelogd zijn met hun Google account. Het gevolg hiervan is dat je de zoekwoorden waarmee de bezoekers op jouw site terecht zijn gekomen, niet kan achterhalen.

Wat te doen tegen de not provided zoekterm?

Er valt vrij weinig te doen aan het feit dat je de zoekwoorden niet kunt achterhalen. Google is de grote baas en als online marketeer kun je hier vrij weinig tegenin brengen. Op het moment zijn er ook (nog) geen speciale tools op de markt waarmee je de not provided zoekwoorden kunt achterhalen.

Landingspagina’s achterhalen

Wat je wel kunt doen, is achterhalen wat de landingspagina was van de ingelogde gebruikers. Hiermee zie je niet het exacte zoekwoord waarop is gezocht, maar heb je wel een inzicht in wat de bezoekers op jouw site deden. Dit kan je achterhalen door 3 eenvoudige stappen uit te voeren in Google Analytics:
1. Klik bij de organische zoekresultaten op (not provided).
2. Klik vervolgens op secundaire dimensie.
3. Kies hier bij verkeersbronnen voor: bestemmingspagina.

Door gebruikers als maar te stimuleren om in te loggen via het Google account, wordt het steeds moeilijker om te achterhalen waar de gebruikers op zochten. Voor de online marketing is dit niet gunstig. Wel kun je dus de bestemmingspagina achterhalen, wat je iets meer inzicht geeft. Google heeft overigens aangegeven dat het hooguit om 10% van de bezoekers van je website of webshop zal gaan.