Hoe ontdek je ‘not provided’ zoekwoorden in Google Analytics?

[younify_button caption=”Contact” url=”/contact” title=”Contact over Google Analytics?” text=”Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden”]Google Analytics is een fantastische bron voor elke website eigenaar. Van kleine hobby sites tot aan overheidsinstellingen. Google Analytics is een goudmijn met nuttige informatie over trends en gedrag van bezoekers.

Er is echter een gebied waarin Google Analytics haar gebruikers frustreert: het organische zoektermen rapport. Een toenemend aantal resultaten in dit deel van Analytics worden vermeld als ‘not provided’. Vervelend als je probeert uit te vogelen waar mensen naar zoeken.

Opmerking: ‘not provided’ wordt opgeheven bij betaalde zoekresultaten. ‘Not provided’ geldt alleen voor de organische zoekresultaten.

Waarom wordt data verborgen gehouden en getoond als ‘not provided’?

In oktober 2011 heeft Google de manier veranderd waarop het zoekengegevens vergaard om de privacy van gebruikers te beschermen.

Als een gebruiker is aangemeld bij een Google product (zoals Gmail of Google account) tijdens het zoeken, wordt hun zoektocht uitgevoerd via SSL. Op deze manier worden de gegevens met betrekking tot deze zoektocht verborgen gehouden.

Deze gegevens bevatten nuttige informatie, zoals de zoekwoorden die tijdens de zoektocht gebruikt zijn. Google heeft nog steeds toegang tot deze informatie, maar website eigenaren en Analytics account houders verkrijgen geen toegang hiertoe.

Deze ontbrekende gegevens laten een gapend gat achter in onze Analytics rapporten, waardoor het voor ons moeilijker wordt om de ROI van specifieke zoekwoorden te bepalen waar we op ranken in de organische zoekresultaten.

Gelukkig zijn er een aantal methodes die de data achter deze cijfers kunnen onthullen.

Hoe achterhaal je ‘not provided’ zoekwoorden?

Voordat we verder gaan is het wellicht een goed idee om te controleren hoeveel van jouw organische zoekwoorden worden vermeld als ‘not provided’ en of dit aantal toeneemt. Beoordeel of het de moeite waard is om tijd te investeren in het decoderen van deze resultaten voordat je verder gaat aangezien geen van deze technieken een waterdichte oplossing biedt.

Methode 1: Begrijp het gebruikersgedrag met landing page rapporten

De eerste manier om inzicht te verkrijgen in de ‘not provided’ resultaten is door andere informatie in te winnen die meer over die bezoekers onthult en vertelt wat ze op jouw site deden.

KM1

Deze methode gaat als volgt:

  1. Ga in jouw Analytics account naar Beheerder en dan Profielen.
  2. Klik op de naam van het profiel waarmee je wilt werken en selecteer het tabblad Filters.
  3. Maak een nieuw filter aan in jouw Analytics account:

KM2

Het doel van dit filter is om ‘not provided’ termen eruit te filteren. Om dit te doen filter je de URL eruit en herschrijf je beide in de plaats van de oorspronkelijke ‘not provided’ tekst. Hoewel dit niet het exacte zoekwoord onthult kun je wel ontdekken waar het verkeer naartoe gaat en of het nodig is om dieper te graven met behulp van andere technieken. (Het belangrijkste onderdeel – het herschrijven – is met rood gemarkeerd in onze screenshot.)

Merk op dat deze filter niet kan worden toegepast op historische gegevens, maar alleen bij nieuwe bezoeken.

Methode 2: Gebruik verkeersbronnen gegevens

In Google Analytics is er een tweede set aan statistieken die jouw kan helpen jouw meest populaire zoekwoorden te ontcijferen. Het Zoekmachineoptimalisatie rapport is speciaal ontworpen voor dit doel en dan met name het Zoekopdrachten rapport.

KM3

Gegevens in dit rapport zijn van twee dagen terug en de statistieken zijn beperkt in omvang. Indien je een drukke site beheert is het Verkeersbronnen rapport te beperkt om jouw zoekopdrachten en landingspagina’s goed te kunnen analyseren.

Echter, voor kleinere sites is dit rapport de moeite waard aangezien het een beknopt overzicht biedt van wat er gebeurt met organische zoekopdrachten op jouw site.

Methode 3: Gebruik Webmaster Tools

Google’s Webmaster Tools dashboard is lang niet zo uitgebreid als Google Analytics, maar de statistieken die het verzamelt kan in deze situatie enige waarde toevoegen. Je kunt namelijk een zeer beknopt overzicht zien van zoekopdrachten die bezoekers naar jouw site hebben gebracht in het Verkeer menu onder Zoekopdrachten.

KM5

Onderaan deze grafiek vind je een vrij uitgebreide lijst met de prestaties van de zoekwoorden:

webmaster-tools-search-queries

Een leuke verrassing van Google Webmaster Tools: Het toont de doorklikratio van jouw zoekwoorden vanuit Google Zoeken. Het aanpassen van jouw title tags en meta beschrijvingen kan bijdragen aan een hoger doorklikratio van deze zoekwoorden.

Conclusie

Google’s ‘not provided’ data is een controversieel onderwerp in de online marketing en er is geen 100% oplossing om inzicht te verkrijgen in deze gegevens. Als je echter een aanzienlijke hoeveelheid statistische gegevens verliest aan ‘not provided’ is het zeker de moeite waard om enige tijd te investeren om dit probleem op te lossen.