Hoe ontdek je ‘not provided’ zoekwoorden in Google Analytics?
[younify_button caption=”Contact” url=”/contact” title=”Contact over Google Analytics?” text=”Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden”]Google Analytics is een fantastische bron voor elke website eigenaar. Van kleine hobby sites tot aan overheidsinstellingen. Google Analytics is een goudmijn met nuttige informatie over trends en gedrag van bezoekers.
Er is echter een gebied waarin Google Analytics haar gebruikers frustreert: het organische zoektermen rapport. Een toenemend aantal resultaten in dit deel van Analytics worden vermeld als ‘not provided’. Vervelend als je probeert uit te vogelen waar mensen naar zoeken.
Opmerking: ‘not provided’ wordt opgeheven bij betaalde zoekresultaten. ‘Not provided’ geldt alleen voor de organische zoekresultaten.
Waarom wordt data verborgen gehouden en getoond als ‘not provided’?
In oktober 2011 heeft Google de manier veranderd waarop het zoekengegevens vergaard om de privacy van gebruikers te beschermen.
Als een gebruiker is aangemeld bij een Google product (zoals Gmail of Google account) tijdens het zoeken, wordt hun zoektocht uitgevoerd via SSL. Op deze manier worden de gegevens met betrekking tot deze zoektocht verborgen gehouden.
Deze gegevens bevatten nuttige informatie, zoals de zoekwoorden die tijdens de zoektocht gebruikt zijn. Google heeft nog steeds toegang tot deze informatie, maar website eigenaren en Analytics account houders verkrijgen geen toegang hiertoe.
Deze ontbrekende gegevens laten een gapend gat achter in onze Analytics rapporten, waardoor het voor ons moeilijker wordt om de ROI van specifieke zoekwoorden te bepalen waar we op ranken in de organische zoekresultaten.
Gelukkig zijn er een aantal methodes die de data achter deze cijfers kunnen onthullen.
Hoe achterhaal je ‘not provided’ zoekwoorden?
Voordat we verder gaan is het wellicht een goed idee om te controleren hoeveel van jouw organische zoekwoorden worden vermeld als ‘not provided’ en of dit aantal toeneemt. Beoordeel of het de moeite waard is om tijd te investeren in het decoderen van deze resultaten voordat je verder gaat aangezien geen van deze technieken een waterdichte oplossing biedt.
Methode 1: Begrijp het gebruikersgedrag met landing page rapporten
De eerste manier om inzicht te verkrijgen in de ‘not provided’ resultaten is door andere informatie in te winnen die meer over die bezoekers onthult en vertelt wat ze op jouw site deden.
Deze methode gaat als volgt:
Ga in jouw Analytics account naar Beheerder en dan Profielen.
Klik op de naam van het profiel waarmee je wilt werken en selecteer het tabblad Filters.
Maak een nieuw filter aan in jouw Analytics account:
Het doel van dit filter is om ‘not provided’ termen eruit te filteren. Om dit te doen filter je de URL eruit en herschrijf je beide in de plaats van de oorspronkelijke ‘not provided’ tekst. Hoewel dit niet het exacte zoekwoord onthult kun je wel ontdekken waar het verkeer naartoe gaat en of het nodig is om dieper te graven met behulp van andere technieken. (Het belangrijkste onderdeel – het herschrijven – is met rood gemarkeerd in onze screenshot.)
Merk op dat deze filter niet kan worden toegepast op historische gegevens, maar alleen bij nieuwe bezoeken.
Methode 2: Gebruik verkeersbronnen gegevens
In Google Analytics is er een tweede set aan statistieken die jouw kan helpen jouw meest populaire zoekwoorden te ontcijferen. Het Zoekmachineoptimalisatie rapport is speciaal ontworpen voor dit doel en dan met name het Zoekopdrachten rapport.
Gegevens in dit rapport zijn van twee dagen terug en de statistieken zijn beperkt in omvang. Indien je een drukke site beheert is het Verkeersbronnen rapport te beperkt om jouw zoekopdrachten en landingspagina’s goed te kunnen analyseren.
Echter, voor kleinere sites is dit rapport de moeite waard aangezien het een beknopt overzicht biedt van wat er gebeurt met organische zoekopdrachten op jouw site.
Methode 3: Gebruik Webmaster Tools
Google’s Webmaster Tools dashboard is lang niet zo uitgebreid als Google Analytics, maar de statistieken die het verzamelt kan in deze situatie enige waarde toevoegen. Je kunt namelijk een zeer beknopt overzicht zien van zoekopdrachten die bezoekers naar jouw site hebben gebracht in het Verkeer menu onder Zoekopdrachten.
Onderaan deze grafiek vind je een vrij uitgebreide lijst met de prestaties van de zoekwoorden:
Een leuke verrassing van Google Webmaster Tools: Het toont de doorklikratio van jouw zoekwoorden vanuit Google Zoeken. Het aanpassen van jouw title tags en meta beschrijvingen kan bijdragen aan een hoger doorklikratio van deze zoekwoorden.
Conclusie
Google’s ‘not provided’ data is een controversieel onderwerp in de online marketing en er is geen 100% oplossing om inzicht te verkrijgen in deze gegevens. Als je echter een aanzienlijke hoeveelheid statistische gegevens verliest aan ‘not provided’ is het zeker de moeite waard om enige tijd te investeren om dit probleem op te lossen.
RELATED POSTS
juli 2, 2013 by admin
Not provided zoektermen in Google Analytics
Iedere online marketeer zal de term 'not provided' ongetwijfeld bekend in de oren klinken. Steeds vaker worden zoektermen in Google Analytics namelijk niet allemaal ...
juli 2, 2013 by admin
10 Google Analytics trucs voor je website
Veel webmasters kennen de basisfuncties van Google Analytics wel maar kijken vaak niet verder dan de pageviews en het aantal bezoekers dat er komen. Erg jammer omdat...
Notice: This site uses cookies that allow the site to run smoothly and provide the best possible user experience, as well as to measure site usage, analyze various activities on the site, in order to improve the site and in order to improve your experience on this site. Customer experience information can be shared with third parties such as analytics partners. Please adjust your preferences for the different purposes of using cookies in the "Settings" and visit the "Cookies Policy" for more information how and why cookies are used on this website.
X
Alles over de Magento 2 - Bol.com plugin en succesvol verkopen op bol.com.
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!