Wat is evergreen content en waarom is het belangrijk?

Als je actief bent in de online marketing heb je mogelijk al wel eens van ‘evergreen content’  gehoord. In dit blogitem bespreken we wat ‘evergreen content is’ en waarom het belangrijk is deze content op je website te hebben.

Evergreen content is content die relevant en waardevol blijft voor bezoekers. Je zult misschien denken: maar content blijft toch altijd op de website staan? Echter bedoelen we met evergreen content, content die relevant blijft lang nadat het is gepubliceerd.

Om beter uit te leggen wat we hiermee bedoelen beginnen we met een aantal voorbeelden wat evergreen content niet is:

  • Nieuwsartikelen
  • Statistieken die kunnen veranderen in de loop van de tijd
  • Artikelen over een specifieke periode of evenement
  • Artikelen over een bepaalde trend
  • Laatste kleding en mode trends

Evergreen content heeft geen vervaldatum en is op langere termijn dus waardevol voor je website. Zo is informatie over bijvoorbeeld de verkiezingen die momenteel in Amerika gaande zijn geen evergreen content. Deze content zal binnen enkele maanden irrelevant zijn en geassocieerde zoekwoorden zullen in de begraafplaats van Google terechtkomen.

Maar wat is evergreen content dan wel?

Een aantal voorbeelden van artikelformaten waarmee evergreen content gerealiseerd kan worden:

  • Lijsten
  • Waardevolle tips
  • How-to artikelen
  • Encyclopedie artikelen
  • Product recensies
  • Video’s

De bovenstaande suggesties  betekenen natuurlijk niet direct dat je hiermee evergreen content creëert, maar geven je een structureer waarmee je aan het werk kan gaan. Video’s zijn effectief als je iets wilt illustreren. Als een video geen mogelijkheid is kun je ook een aantal afbeeldingen gebruiken om je uitleg te verduidelijken.

Natuurlijk is het belangrijk dat je evergreen content onderwerpen relevant zijn binnen je werkgebied. Als je bijvoorbeeld kantoorartikelen verkoopt kun je bijvoorbeeld schrijven over ‘hoe blijft je bureau opgeruimd’ of over ‘verschillende type pennen’.

Meerwaarde door evergreen content

Een probleem met evergreen content is dat er vaak al genoeg informatie te vinden is over de onderwerpen die je wilt behandelen. In dit geval is het belangrijk om een unieke inzicht over het onderwerp te geven, meer diepgang bieden of aanvullende informatie te geven. Als je in een bepaalde niche actief bent zul je merken dat er minder content beschikbaar is. Dit is een kans om je evergreen content een meerwaarde te laten zijn.

Een goed, en waarschijnlijk het beste, voorbeeld van een website die scoort met evergreen content is Wikipedia. Wikipedia staat op bijna op de helft van alle zoekopdrachten in Google op de eerste pagina!

Tips voor het schrijven van evergreen content

Hieronder bespreken we vier tips die je kunnen helpen bij het schrijven van evergreen content:

Schrijft niet voor experts: soms schrijf je een artikel en wil je laten zien dat je een expert bent in een bepaald vakgebied. Echter kan dit een grote fout zijn. Experts zijn vaak minder vaak op zoek naar content wat betekent dat het grootste deel van je publiek beginners zijn. Je wilt dan ook content schrijven die gericht is op beginners.

Gebruik geen technische taal: Aangezien je content voor beginners is, is het niet goed om gecompliceerde en technische taal te gebruiken. Dit kan je bezoekers afschrikken.

Schrijf over een specifiek onderwerp: als je over een te breed onderwerp schrijft wordt je artikel een stuk uitgebreider waardoor je de aandacht en interesse van de bezoekers kwijt kunt raken. Bovendien zijn brede onderwerpen vaak gericht op brede zoekopdrachten wat het moeilijker maakt een goede positie te behalen. Schrijf over specifieke onderwerpen zoals: ‘hoe scheer je een schaap’ in plaats van ‘hoe verzorg je een schaap’.

Link artikelen met elkaar: als je een complete gids over een bepaald onderwerp wilt schrijven, zoals ‘hoe zet je Google AdWords succesvol in’ verspreid het onderwerp dan in verschillende onderwerpen zoals ‘hoe zet je een AdWords campagne op’ en ‘hoe kun je een AdWords campagne optimaliseren’. Link deze artikelen vervolgens aan elkaar. Dit is goed voor de SEO en geeft je lezers informatie over een specifiek onderwerp terwijl je ze ook additionele relevante artikelen voorschotelt’.

Kortom helpt ‘evergreen content’ je op een interessante database met artikelen te krijgen. Bovendien is dit een mogelijkheid om op lange termijn bezoekers uit je SEO werkzaamheden te krijgen.