5 zoekmachineoptimalisatie trends & content marketing in 2013

In dit artikel nemen we je mee terug naar het begin 2011/2012 en kijken we naar de trends in de zoekmachine optimalisatie en online marketing in 2013. Sommige marketeers herinneren zich het allereerste begin van de zoekmachine optimalisatie misschien nog wel: de lettertypes dezelfde kleur als de achtergrond, verborgen tekst en trefwoord gevulde pagina’s.
Vroege Google updates (zoals Florida), dwongen webmasters van kwantiteit naar kwaliteit te gaan: inhoud in plaats van ‘tekst’.

Februari 2011

In februari 2011 veranderde de Google Panda update de manier van content creatie en promotie aanzienlijk. Webmasters en online marketeers werden gedwongen om meer kwalitatief goede artikelen en content te posten.

April 2012

In april 2012 kwam de ‘linkbuilding strategie’ van veel websites onder vuur te liggen. Betaalde links en andere strategieën voor het eenvoudig maar niet natuurlijk verspreiden van inhoud werd plotseling bestraft met een penalty.

De toekomst van zoekmachine optimalisatie en content marketing
De data laat zien dat zoekmachine optimalisatie met ‘slechte’ content niet werkt. Kwalitatief goede content kan wel degelijk links binnen brengen maar er is een risico  dat deze strategieën worden misbruikt.

De vraag is nu wat dit gaat betekenen voor de toekomst van de content. We zien vijf duidelijke trends in de afgelopen jaren;

1. Kwaliteit boven kwantiteit
In 2013 zal de vraag naar goede schrijvers toenemen. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Deze trend zal zich in 2013 voortzetten.

2. Inhoud heeft een stem nodig: branding
Marketeers staan voor de uitdaging om zich te kunnen onderscheiden van de concurrenten. Niet op prijs, maar vooral op merk en persoonlijkheid.

3. Langere, meer diepgaande artikelen
Makkelijk scoren met artikelen is al lang gedaan. Volgens SEOmoz hebben langere artikelen de neiging om meer interactie te krijgen. De truc met de lange artikelen is niet het aantal woorden maar de ideeën en concepten welke erin beschreven staan. Een concept of denkreden wat bijdraagt aan de kennis van een lezer zal meestal resulteren in een langer artikel en een hoger doorklikpercentage.

4. De rol van Social Media
De rol van Social Media heeft in de afgelopen jaren een boost gehad. Probeer bij het delen van content op sociale netwerken een aankondiging voor bijvoorbeeld Twitter en Facebook klaar te hebben. Een begrijpbaar, geschreven stukje tekst voor bijvoorbeeld Facebook of Twitter is veel makkelijker te delen door derden.

5. Meer multimedia
Recent onderzoek heeft aangetoond dat foto’s de interactie een positieve boost geven. Video’s hebben dit ook, maar het effect is kleiner.

Sommige mensen beweren dat infographics al passé zijn, er is nog altijd behoefte aan deze visuele elementen bij een artikel.

Wij verwachten dat Google in 2013, en daarna, nóg kritischer kijkt naar content en dat een effectieve, kostenefficiënte marketing campagne een steeds geavanceerder plan van aanpak vereist.