Hoe bescherm je jouw onderneming tegen content diefstal?

Het beschermen van je website tegen content diefstal wordt steeds gebruikelijker. Het is vooral belangrijk voor websites die veel kwalitatieve afbeeldingen, video’s en teksten gebruiken. Er is echter geen 100% garantie tegen online diefstal. Maar er zijn een aantal manieren om je website zo goed mogelijk te beschermen.

Manieren om te ontdekken of je content is gestolen

Niet iedereen zal zich laten afschrikken door het auteursrecht op je blog. Gebruik bijvoorbeeld een plagiaat checker om te ontdekken of je artikel is gestolen. Er zijn verschillende plagiaat checkers met ieder zo zijn voordeel. Zo wordt bijvoorbeeld Copyscape gebruikt om content diefstal te ontdekken waarbij content zonder toestemming van de ene website naar de andere wordt gekopieerd. Deze online dienst wordt ook gebruikt door uitgevers van content om te ontdekken of oude content is omgevormd en verkocht als originele content.

Een andere manier om te ontdekken of je artikel is gestolen is Google Alerts. Hiermee stel je e-mail alerts in waardoor je op de hoogte wordt gehouden van het gebruik van bepaalde zoekwoorden of zinnen. Kopieer een unieke zin in je blog post of kopieer de titel van je artikel en ontvang van Google een bericht indien het ergens anders op het Internet verschijnt.

Hoe krijg je erkenning voor je content?

Google Alerts en plagiaat checkers geven aan dat iemand je content zonder toestemming heeft gebruikt. Je kunt ook nog iets anders doen om je content te beschermen: ervoor zorgen dat je erkenning krijgt voor je content.

Gebruik bijvoorbeeld Google Auteurschap. Hierdoor verschijnt jouw afbeelding naast de inhoud in de zoekresultaten. Een andere optie is om gebruik te maken van WordPress SEO van Yoast, die automatisch een link naar jouw website toevoegt. Ook Tynt voegt een link toe naar jouw website indien iemand jouw content dupliceert.

Je content is gestolen. Wat nu?

Het is niet altijd nodig om iemand te confronteren die je content heeft gestolen. Bijvoorbeeld als je niet echt schade hebt geleden. Indien je het er niet bij wilt laten zitten kun je een vriendelijke e-mail sturen met het verzoek de content te verwijderen of vragen voor een link naar jouw website.

Een laatste redmiddel is Creative Commons die vrije inhoud bevordert en het mogelijk maakt om creatieve werken vrijer beschikbaar te stellen dan bij het traditionele copyright mogelijk is. Op deze manier kunnen deze werken makkelijker gekopieerd en verspreid worden. Ook kunnen anderen er verder aan werken.

Bescherm je blog artikelen en pluk de vruchten van je online marketing inspanningen.