Waarom je Twitter als bedrijf in zou moeten zetten

Twitter is met ruim 1,3 miljoen leden in Nederland één van de grootste social media platforms in Nederland. Hoewel Facebook en Hyves nog steeds aanzienlijk meer leden hebben, is Twitter een erg geschikt platform om als bedrijf in te zetten voor je online marketing. We zetten een aantal redenen voor je op een rij waarom en hoe je Twitter in kunt zetten.

6 redenen om Twitter te gebruiken

1. Genereer verkeer naar je website: twitter is het ideale social media platform om verkeer naar je website of pagina binnen je website te genereren. Naast dat je een link in je profiel op kunt nemen naar je website kun je met tweets je blogartikelen of links naar nieuwe producten verspreiden.
2. Bijf up-to-date: volg zelf de laatste trend en ontwikkeling in je branche door de juiste accounts te volgen.
3. Bereik een groot publiek: zelfs als je je op een niche richt kun je met Twitter een breed publiek targeten.
4. Verbeter je klantenservice: steeds meer bedrijven gebruiken Twitter als een vorm van klantenservice. Door geregeld op Twitter op je merknaam te zoeken kun je snel klachten opsporen en afhandelen voordat de betreffende tweeter een ex-klant wordt. Veel klanten communiceren hun ontevredenheid namelijk niet naar jou. Los de klacht op en je voorkomt dat ze niet bij je zullen kopen.
5. Verbind je met je volgers: tweets vanuit het bedrijfsaccount worden getweet door je medewerkers. Ze geven je volgers daarmee een inkijkje in de cultuur van het bedrijf wat kan leiden tot positievere attitudes ten opzichte van je merk.
6. Test reacties in de markt: je kunt je volgers direct vragen wat ze van je nieuwe producten vinden. Op deze manier creëer je eenvoudig een online focus groep.

Hoe maak ik een account aan?

Nu je weet waarom en op welke manieren je Twitter als bedrijf in kunt zetten is het een simpele opgave om een zakelijk Twitterprofiel aan te maken. Registreer je op twitter.com met een herkenbare naam zodat je goed vindbaar bent, bij voorkeur de bedrijfsnaam. Wanneer je je geregistreerd hebt zul je eerst je Twitterprofiel in gaan richten. We willen je daarbij de volgende tips meegeven:

1. Kies een herkenbare profielfoto: de profielfoto is het meest in het oogspringende aspect van je twitteraccount. Zorg voor een aansprekende en herkenbare profielfoto.
2. Vul de biografie in: kies een aantal zoekwoorden die voor uw website van belang zijn en verwerk deze in je biografie. Hou het kort en krachtig.
3. Voeg een link toe naar je website: wanneer het aantal volgers van je account toeneemt zul je ook verkeer naar je website gaan genereren vanaf je twitterprofiel.
4. Ontwerp een header: vanaf vorig jaar is het mogelijk om een header te plaatsen. Dit geeft je de mogelijkheid om je twitteraccount op te doen laten vallen. Ontwerp een mooie header en zorg ervoor dat de afmetingen 1252 x 626 zijn.
5. Pas de achtergrond en kleurstelling aan: niets is zo saai als de standaard achtergrond en kleurstelling. Ontwerp een eigen achtergrond of kies een achtergrond die past bij je profielfoto en header.

Conclusie

Twitter is een zeer bruikbaar medium om als bedrijf de interactie met je klanten aan te gaan om op die manier de loyaliteit te verhogen en een merkpersoonlijk te creëren. Daarnaast kun je met je twitteraccount verkeer naar je website genereren en blijf je op de hoogte van ontwikkelingen in de branche. Wanneer je besluit Twitter in te gaan zetten is het aan te raden aandacht te besteden aan de inrichting van je twitterprofiel, zodat je opvalt tussen alle bedrijven die aanwezig zijn op Twitter!