Pinterest zakelijk inzetten? 4 Tips

Traditionele online marketing wordt tegenwoordig vaak ondersteund door marketing via de sociale platformen. Facebook en Twitter zijn hier de bekendste van, maar zo kennen wij in Nederland ook nog Hyves, Instagram en Google+.

Concurrentie in de online marketing neemt met de dag toe en het aantal zoekresultaten worden ook met toenemende mate aangepast op lokale posities. Daarbij concurreren ook afbeeldingen, video’s en nieuwsitems om een toppositie in de zoekmachines. Implementatie van sociale media in de marketingsstrategie geniet dus niet voor niets steeds meer aandacht.

Nieuw: Pinterest

Pinterest is hiervan het nieuwste voorbeeld. Pinterest is een platform waar content gedeeld wordt in de vorm van foto’s en video’s, en is in Amerika al erg populair. Vooral onder de vrouwen: 80% van de gebruikers is vrouwelijk en 1 op de 5 vrouwen heeft een Pinterest account (bron: Clickz). Niet alleen persoonlijke items worden gedeeld, veelal bestaande producten van bekende merken passeren de revue.

Hoe kan je Pinterest zakelijk inzetten en als bedrijf nu profiteren van de groeiende achterban van dit platform? In dit blog artikel geven we 4 tips die je vandaag nog kunt implementeren.

1. Pin e-books en video’s voor meer verkeer. Als je bedrijf openbare elektronische documenten heeft, laat een grafische voorkant ontwerpen en zet deze op Pinterest met een link eronder. Zo komen meer mensen op je website en kan je op je website de langere versie presenteren. Ook video’s kun je naar je website laten leiden voor meer verkeer.

2. Pin infographics. Heeft je bedrijf veel nuttige informatie om te verspreiden? Laat er een infographic van maken en pin deze op Pinterest. Op deze manier is jouw informatie op een leuke en visuele manier gepresenteerd, die perfect binnen de Pinterest omgeving past.

3. Pin andermans content voor een grotere achterban. Net als ieder sociaal platform is actieve participatie essentieel. Vind bedrijven die dicht bij de jouwe staan en jouw onderwerp complementeren. Deel hun content om een domino effect op gang te brengen.

4. Zorg dat je fans betrokken raken. Laat op je andere social media platformen weten dat je op Pinterest begonnen bent om je volgers deel te laten uitmaken van de ervaring – want social media draait tenslotte om betrokkenheid.

Ook zoekmachines stellen hun voelsprieten steeds meer af op sociale content. Een kans die voor het grijpen ligt om meer verkeer naar je website te leiden en dus meer zichtbaarheid op het web te creëren. Kijk op creatieve wijze naar de content van je website en ontdek de nieuwe, visuele manier van delen op Pinterest!