Pinterest als online marketing kanaal?

Onlangs schreven we op ons blog dat social media toch wel positieve invloed heeft op de verkoopcijfers van bedrijven. Hieruit was gebleken dat er via social media een band kan ontstaan tussen het bedrijf en de consument, waardoor de verkopen kunnen stijgen. Naast de grote social media kanalen als Facebook en Twitter is Pinterest inmiddels ook niet meer weg te denken. We krijgen vaak van klanten de vraag of ze wel of geen Pinterest moeten inzetten. In dit blogartikel kijken we naar Pinterest als online marketing kanaal.

Wat is Pinterest?

Pinterest valt onder het social bookmarking. Dit houdt in dat je je favoriete websites, blogs en afbeeldingen openbaar beschikbaar maakt op het internet. In dit geval gaat het om het delen van afbeeldingen. Enerzijds kun je er moodboards maken van alles waar je je als consument in interesseert. Anderzijds is Pinterest een plek om te zoeken wat je mooi vindt. Het draait er allemaal om, om je favoriete foto’s te verzamelen, op je moodboard te plaatsen en weer te delen met je vrienden. Het is dus een verzamelsite vol met inspiratie.

Voor wie is het interessant?

Uit onderzoek is gebleken dat driekwart van alle Pinterest gebruikers vrouwen zijn. De meest gedeelde onderwerpen zijn interieur, mode, beauty en voedsel. Als je een website hebt in gereedschap, kun je begrijpen dat deze producten minder zullen aan slaan, gezien de doelgroep. Heb je een bedrijf in de mode, beauty, interieur of voedsel? Dan is Pinterest zeker een interessant social media kanaal.

Wat kan ik als bedrijf?

Voor bedrijven liggen er kansen op dit social media platform. Bedrijven kunnen met Pinterest namelijk onder meer:

  • Een beter imago creëren,
  • De naamsbekendheid van het bedrijf vergroten,
  • Onderzoeken wat er bij de doelgroep speelt,
  • De doelgroep inspireren,
  • Meer traffic verkrijgen naar de site en uiteindelijk meer omzet hieruit genereren.

Als bedrijf kun je direct foto’s van je website delen. Het voordeel hiervan is, is dat de link automatisch wordt meegenomen. Dus wanneer men op de foto klikt op Pinterest, wordt hij of zij direct naar de website geleid. Er is ook veel ruimte voor tekst. Per afbeelding kun je 500 leestekens plaatsen. Benut ook deze ruimte. Door te laten zien dat je kennis hebt van het artikel, nodigt dit mensen uit om jou als bedrijf te volgen. Ook kan er net als bij andere social media kanalen gebruik worden gemaakt van hashtags, zodat geïnteresseerde personen via de zoekfunctie bij jouw foto’s terecht komen.

Het sneeuwbal effect

Net als bij andere social media kanalen is er sprake van het sneeuwbal effect. Als je een foto hebt ‘gepind’ kan iemand deze direct ‘repinnen’. Dit houdt in: het plaatsen op het eigen moodboard en deze wordt automatisch getoond binnen het vrienden netwerk. Al deze vrienden kunnen deze foto ook snel delen en voor je het weet is jouw foto al 100 keer gedeeld. Dit zorgt voor meer traffic en zal uiteindelijk leiden voor meer omzet voor jouw bedrijf, mits deze natuurlijk aansluit bij de doelgroep van Pinterest.