Onlangs schreven we op ons blog dat social media toch wel positieve invloed heeft op de verkoopcijfers van bedrijven. Hieruit was gebleken dat er via social media een band kan ontstaan tussen het bedrijf en de consument, waardoor de verkopen kunnen stijgen. Naast de grote social media kanalen als Facebook en Twitter is Pinterest inmiddels ook niet meer weg te denken. We krijgen vaak van klanten de vraag of ze wel of geen Pinterest moeten inzetten. In dit blogartikel kijken we naar Pinterest als online marketing kanaal.
Wat is Pinterest?
Pinterest valt onder het social bookmarking. Dit houdt in dat je je favoriete websites, blogs en afbeeldingen openbaar beschikbaar maakt op het internet. In dit geval gaat het om het delen van afbeeldingen. Enerzijds kun je er moodboards maken van alles waar je je als consument in interesseert. Anderzijds is Pinterest een plek om te zoeken wat je mooi vindt. Het draait er allemaal om, om je favoriete foto’s te verzamelen, op je moodboard te plaatsen en weer te delen met je vrienden. Het is dus een verzamelsite vol met inspiratie.
Voor wie is het interessant?
Uit onderzoek is gebleken dat driekwart van alle Pinterest gebruikers vrouwen zijn. De meest gedeelde onderwerpen zijn interieur, mode, beauty en voedsel. Als je een website hebt in gereedschap, kun je begrijpen dat deze producten minder zullen aan slaan, gezien de doelgroep. Heb je een bedrijf in de mode, beauty, interieur of voedsel? Dan is Pinterest zeker een interessant social media kanaal.
Wat kan ik als bedrijf?
Voor bedrijven liggen er kansen op dit social media platform. Bedrijven kunnen met Pinterest namelijk onder meer:
Een beter imago creëren,
De naamsbekendheid van het bedrijf vergroten,
Onderzoeken wat er bij de doelgroep speelt,
De doelgroep inspireren,
Meer traffic verkrijgen naar de site en uiteindelijk meer omzet hieruit genereren.
Als bedrijf kun je direct foto’s van je website delen. Het voordeel hiervan is, is dat de link automatisch wordt meegenomen. Dus wanneer men op de foto klikt op Pinterest, wordt hij of zij direct naar de website geleid. Er is ook veel ruimte voor tekst. Per afbeelding kun je 500 leestekens plaatsen. Benut ook deze ruimte. Door te laten zien dat je kennis hebt van het artikel, nodigt dit mensen uit om jou als bedrijf te volgen. Ook kan er net als bij andere social media kanalen gebruik worden gemaakt van hashtags, zodat geïnteresseerde personen via de zoekfunctie bij jouw foto’s terecht komen.
Het sneeuwbal effect
Net als bij andere social media kanalen is er sprake van het sneeuwbal effect. Als je een foto hebt ‘gepind’ kan iemand deze direct ‘repinnen’. Dit houdt in: het plaatsen op het eigen moodboard en deze wordt automatisch getoond binnen het vrienden netwerk. Al deze vrienden kunnen deze foto ook snel delen en voor je het weet is jouw foto al 100 keer gedeeld. Dit zorgt voor meer traffic en zal uiteindelijk leiden voor meer omzet voor jouw bedrijf, mits deze natuurlijk aansluit bij de doelgroep van Pinterest.
RELATED POSTS
augustus 13, 2013 by admin
Is jouw branche saai? Gebruik Instagram om je bedrijf op te laten vallen
Een veel voorkomende misvatting over Instagram is dat het alleen werkt voor merken die fysieke producten verkopen. Deze populaire...
juli 3, 2013 by admin
3 tips voor een Facebook Cover foto voor je bedrijf
De Facebook cover foto van je bedrijf is het gezicht van je bedrijf op Facebook, een onli...
Notice: This site uses cookies that allow the site to run smoothly and provide the best possible user experience, as well as to measure site usage, analyze various activities on the site, in order to improve the site and in order to improve your experience on this site. Customer experience information can be shared with third parties such as analytics partners. Please adjust your preferences for the different purposes of using cookies in the "Settings" and visit the "Cookies Policy" for more information how and why cookies are used on this website.
X
Alles over de Magento 2 - Bol.com plugin en succesvol verkopen op bol.com.
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!