10 Google Analytics trucs voor je website

Veel webmasters kennen de basisfuncties van Google Analytics wel maar kijken vaak niet verder dan de pageviews en het aantal bezoekers dat er komen. Erg jammer omdat Google Analytics zoveel meer informatie geeft! In dit artikel behandelen we 10 Google Analytics trucs voor jouw website. Misschien zit er iets voor je tussen wat je kan gebruiken voor de online marketing je eigen website!

1. Stel doelen in

De doelen die je instelt zijn de fundering van je websitestatistieken. Alles draait om de doelen en conversies. Als je je afvraagt welke doelen je moet in stellen, begin met je af te vragen wat het doel van je website is. Ben je een e-commerce website? Of verkoop je een dienst? Dan, als het doel van je website bekend is, kan je doelen stellen op basis van je zakelijke doelen.

2. Gebruik Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools is een ander gratis product van Google welke data over je website kan weergeven zoals het aantal links naar je website en informatie van Google nadat je website ‘gecrawled’ is. Je kan je Google Webmaster Tools account met die van Google Analytics koppelen waardoor er een aantal nieuwe opties in Google Analytics tevoorschijn komen (Zoekopdrachten, Landing pagina’s en geografische opsomming). Deze helpen je meer inzicht te geven in je top zoekwoorden en landingspagina’s.

3. Activeer ‘site speed’

‘Site speed’ is een optie welke de laadtijd van je pagina’s weergeeft. Deze functie leert je welke pagina’s (te) lang laden. Een snelle laadtijd bevordert tevens je website in de Google Rankings en detecteert tevens de knelpunten in de website.

4. Activeer ‘Site Search’

Bezoekers welke de zoekfunctie op de website gebruiken zijn meer begaan met je content, producten of diensten. Gebruik de meest ‘gezochte woorden’ welke worden gebruikt om content te vinden op de website. Met behulp van deze informatie kan je bezoekers nog beter van informatie voorzien door bijvoorbeeld extra pagina’s aan te maken.

5. Track Events

‘Track Events kan enkele nuttige gegevens bijhouden, waaronder:

  • Hoeveel mensen bijvoorbeeld een eBook hebben gedownload,
  • Welke advertenties goed presteren en wie hierop klikt,
  • Wie een video pauzeert, vooruit spoelt of stopt

Deze gegevens kunnen je helpen jouw diensten of aanbod te verbeteren en potentiële klanten beter van dienst te zijn!

6. Real-Time reporting

Krijg inzicht in de huidige bezoekers op de website. Waar bevinden ze zich, waar komen ze vandaan en welke pagina’s bezoeken ze.

7. Multi-Channel Funnels

Kom achter de bron waar de bezoeker vandaan kwam voordat hij of zij een bestelling plaatste. Dit kan bijvoorbeeld een advertentie, social media, een refferal of organisch zijn.

8. Campaign tracking

Online Marketing campagnes ‘tracken’ helpt om die lastige ‘URL-shorteners’ te vermijden (bijvoorbeeld bit.ly).

9. Plot Rows

Plot Rows deelt de standaard resultaten in door jou ingestelde segmenten. Ideaal dus om een bepaalde periode af te bakenen of gegevens met elkaar te vergelijken.

10. Custom Dashboards

Je hebt de mogelijkheid om tot 20 dashboards te creëren naar jouw specifieke wensen.