Google verbetert Rich Snippet Testing Tool

Google blijft haar tools continue updaten. De grote zoekmachine heeft de Rich Snippet Testing Tool in een nieuw jasje gestoken. Deze tool heeft ook meteen een nieuwe benaming gekregen, hij heet nu de Structured Data Testing Tool. In dit blog artikel kijken we naar de mogelijkheden van deze tool en wat de veranderingen zijn ten opzichte van de Rich Snippet Testing Tool.

Wat zijn Rich Snippets?

Om te begrijpen waar we het in dit blog artikel over praten, zullen we eerst uitleggen wat Rich Snippets zijn. Door middel van Rich Snippets kunnen er extra gegevens aan de pagina’s van een website worden toegevoegd. Deze gegevens worden door Google gebruikt om de organische resultaten van die website te verbeteren. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door middel van reviews (in de vorm van sterren), persoonsinformatie of video’s. In 2009 lanceerde Google de Rich Snippet Testing Tool.

Recensies op jouw webshop

Om meer verkeer naar de website te krijgen, worden recensies steeds vaker ingezet. Het is een eenvoudige manier: er hoeven enkel een aantal kleine berichtjes over de webshop of over een product geschreven te worden. Of deze Rich Snippets er direct voor zorgen dat de website hoger scoort, is nog niet bewezen. Maar het aantal reviews en het aantal sterren worden weergegeven en deze zullen er ongetwijfeld zorgen voor meer traffic naar de website.

De Structured Data Testing Tool

Allereerst heeft Google voor de Structured Date Testing Tool een nieuw design gecreëerd. Deze tool zorgt ervoor dat Google de gestructureerde gegevens kan ophalen van jouw pagina. De tool geeft de opmaak weer welke hij gevonden heeft op een specifieke pagina. Ook toont hij een voorbeeld van hoe de pagina wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Als je gebruik maakt van Rich Snippets kan je deze tool ook gebruiken om te bekijken hoe deze Rich Snippets worden weergegeven. Bijvoorbeeld de tekst en de afbeeldingen die worden weergegeven. Google heeft aangegeven dat deze tool nu ook beschikbaar is voor meerdere talen, anders dan Engels. Echter is deze tool nog niet beschikbaar in het Nederlands.

Hoe werkt de tool?

Als je naar de Structured Date Testing Tool binnen Google gaat, hoef je enkel het adres van je website in te voeren. Als je website nog niet live staat, biedt Google de optie om de HTML codes in een aparte box in te voeren. Als je op preview klikt, kun je direct zien wat Google heeft gedaan met de gestructureerde gegevens van een webpagina. Hierdoor kan je onder meer verschillende Rich Snippets uitproberen, voordat je ze op je site plaatst.

Door middel van deze tool heeft Google haar hulpprogramma’s weer uitgebreid. Door de verbeteringen aan de huidige tools en nieuwe tools te creëren wordt de online marketing voor bedrijven steeds makkelijker en gebruiksvriendelijker gemaakt! De tool is nog niet beschikbaar in het Nederlands, maar als deze tool een succes blijkt te zijn, dan zal het ongetwijfeld uitgebreid worden naar andere talen.