Een LinkedIn profiel voor bedrijven

LinkedIn heeft wereldwijd 200 miljoen leden, waarvan 3,5 miljoen Nederlandse leden. Het netwerk is vooral gericht op zakelijk/professioneel gebruik en verschilt daarbij van andere social media netwerken. In dit blogitem beschrijven we de mogelijkheden van LinkedIn voor bedrijven en een vijftal tips voor het gebruik ervan.

De belangrijkste mogelijkheden van een LinkedIn profiel voor bedrijven

– Netwerken: LinkedIn geeft je de mogelijkheid om professioneel te netwerken;
– Interactie aangaan met status updates: net als op andere social media kanalen heb je als bedrijf de mogelijkheid berichten te plaatsen naar je volgers. Vervolgens kun je naar aanleiding van reacties van je volgers interacties aangaan. Tevens zijn de updates een mogelijkheid om verkeer naar je website/blogartikelen te genereren. Statusupdates kunnen gedeeld worden door de like, share en comment opties;
– Product/dienstenaanbod vertonen: je kunt uitgebreid vertellen over de producten en/of diensten die je aanbiedt. Volgers hebben dan de mogelijkheid om een ‘recommendation’ te schrijven over je aanbod;
– Carrière pagina: dit is een betaalde functie van LinkedIn, waarmee je als bedrijf een uitnodigende pagina kunt maken om nieuwe werknemers aan te trekken. Zo is er de mogelijkheid om vacatures te plaatsen en kun je werknemers laten schrijven over je bedrijf.

5 Tips voor je LinkedIn bedrijfspagina

1. Besteed aandacht aan je LinkedIn profiel pagina. Verwerk de belangrijkste zoekwoorden uit je online marketing strategie in de teksten die je op je profielpagina gebruikt.

2. Plaats regelmatig status updates en segmenteer ze: waar het op bijvoorbeeld Twitter gebruikelijk is om meerdere malen per dag te tweeten hoeft dit op LinkedIn niet zo nodig. Wel is het belangrijk dat je regelmatig een status update plaatst om interessant te blijven voor je volgers. Handig is de mogelijkheid om te segmenteren: zo target je een specifieke doelgroep met je status update.

3. Plaats uitnodigende banners op de productenpagina om je producten te promoten.

4. Vraag mensen om je producten en/of diensten aan te bevelen: zoals bekend zijn mensen sociale wezens en zijn ze gevoelig voor wat anderen vinden en doen.

5. Plaats buttons om je inhoud te delen. Hiermee vergroot je je bereik.