10 Gouden regels bij het inzetten van Google AdWords
Google AdWords is een fantastisch middel om snel, relevant verkeer naar je website te leiden. Echter het kan ook binnen no-time voor een lege creditcard zorgen. In dit blogitem bespreken we 10 punten die van cruciaal belang zijn om het inzetten van Google AdWords tot een succes te maken.
1. Meeten = weten
Zorg er altijd voor dat je alle bezoeken vanuit Google AdWords kunt meten. Je wilt uiteraard weten wat de resultaten zijn van de advertenties en of de campagnes rendabel zijn bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat Google AdWords gekoppeld is aan Google Analytics. Daarnaast raden we aan om gebruik te maken van de Google AdWords tracking code, die je kunt gebruiken om de conversies binnen Google AdWords te meten. Zorg er voor dat de meettools goed zijn ingesteld zodat je kunt nagaan of de campagnes rendabel zijn. Ook als bijvoorbeeld je doel voor een specifieke campagne branding is, is het meten van de resultaten erg belangrijk. Zo kun je meten hoelang de bezoekers vanuit deze campagne op je site blijven, wat de bouncepercentages zijn, wat het CTR van de advertenties is etc.
2. AdWords opbouw
Wat is het doel van de AdWords campagne? Wat mag er de campagne kosten? Wie is de doelgroep en op welke manier wil je de doelgroep bereiken? Hoe is de concurrentie? Door middel van bovenstaande vragen kun je een AdWords strategie opzetten en aan de hand daarvan en in combinatie met een zoekwoordonderzoek de AdWords campagnes opbouwen.
3. Streef niet direct naar nummer 1 posities
Voor de nummer 2 of nummer 3 positie liggen de kosten per klik vaak een stuk lager dan voor de nummer 1 positie. Vooral bij het starten van een AdWords campagne is het verstandiger om de biedingen af te stemmen op de nummer 3 of hooguit nummer 2 positie. Omdat je nog niet weet wat de zoekwoorden gaan doen, is de nummer 3 positie een mooie positie om de zoekwoorden uit te testen met een goed CTR.
4. Maak onderscheid tussen Display Netwerk en Zoek Netwerk
Zorg er altijd voor dat je afzonderlijke campagnes maakt voor het Zoeknetwerk en Display Netwerk, om de campagnes goed te kunnen optimaliseren en het beste resultaat uit de campagnes te kunnen halen.
5. Maak volop gebruik van Extensies
Google is constant bezig om de zoekervaring binnen de zoekmachine te verbeteren. Deze verbeteringen zijn onder andere het aanbieden van meer informatie in de advertenties. De extensies kun je eenvoudig toevoegen aan de campagnes en worden getoond indien Google deze relevant vindt voor de zoekopdracht. Door middel van extensies in de advertenties kun je de advertenties nog relevanter maken voor de zoeker en meer laten opvallen. Hierdoor verbeterd het CTR.
6. Uitsluitingszoekwoorden
Niemand wilt betalen voor irrelevante klikken. Om irrelevante klikken te minimaliseren is het belangrijk om uitsluitingszoekwoorden te gebruiken (tenzij je alleen gebruik maakt van exacte zoekwoorden). Je kunt uitsluitingszoekwoorden toevoegen op campagne of advertentiegroep niveau. Uitsluitingszoekwoorden voorkomen dat de advertentie bij die zoekopdrachten worden weergegeven. Voorbeeld uitsluitingszoekwoorden voor een webshop in tuingereedschap: ”tuingereedschap huren” of ”gratis tuingereedschap”.
7. Log iedere dag in om de resultaten te bekijken
Je hoeft de campagnes niet voortdurend te optimaliseren, echter is het wel belangrijk dat je de campagne iedere dag goed in de gaten houdt en bijvoorbeeld 1-2 keer in de week optimaliseert. Het is aan te raden om de campagne iedere dag door te kijken snel om te kunnen reageren.
8. Call-to-action
Zorg ervoor dat alle advertenties zijn voorzien van een specifieke Call-to-action. Hierdoor trigger je de zoeker om over te gaan tot actie.
9. Stel ROI doelen in
Het is belangrijk om ROI doelen op te stellen voor het starten van de AdWords campagne en op basis daarvan verdere keuzes te maken.
10. Testen, Testen, Testen
Test voortdurende de advertentieteksten, landingspagina’s, advertentieposities etc. Elk AdWords account is anders. Door zelf te testen kom je er achter wat voor jou campagne het beste werkt. Dit zijn 10 tips voor het opzetten van een rendabele AdWords campagne. Heb je vragen, of meer tips over online marketing nodig? Laat gerust een reactie achter.
RELATED POSTS
juli 2, 2013 by admin
Ongeldige klikken in Google AdWords
Advertenties binnen Google AdWords worden meestal gecreëerd op basis van CPC. (Kosten per klik). Je betaalt dus alleen voor de advertenties wanneer iemand erop klik...
juli 2, 2013 by admin
Google AdWords Express, hoe werkt het?
Google AdWords wordt door talloze bedrijven en online marketeers ingezet als dé online marketing tool. Voor ieder bedrijf en iedere branche kan er zowel nationaal a...
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!