Wat is de modifier voor breed zoeken?

De meest recente targetfunctie binnen Google AdWords met betrekking tot de zoekwoorden noemt Google de modifier voor breed zoeken. Op internet zijn al diverse artikelen te vinden voor de modifier voor breed zoeken, ik wil deze targeting functie in dit blogitem bespreken om te laten zien hoe deze van toegevoegde waarde kan zijn als je veel gebruik maakt van de zoekwoordtypes breed zoeken en woordgroep binnen de AdWords campagnes. Allereerst zal ik kort uitleggen wat de modifier voor breed zoeken inhoudt.

Wat is de modifier voor breed zoeken?

De modifier voor breed zoeken is een AdWords targeting toepassing voor zoekwoorden. Met de modifier voor breed zoeken heb je een groter bereik dan wanneer je gebruik maakt van woordgroep en een kleiner bereik en meer controle dan breed zoeken. Qua potentieel komt de modifier voor breed zoeken het dichtste bij het zoekwoordtype ‘woordgroep’.

De modifier voor breed zoeken werkt als volgt. Voor het zoekwoord of de zoekwoorden plaats je een plusteken (+). Elk woord met een plusteken komt exact hetzelfde of als directe synoniem/rechtstreeks gerelateerd terug in de zoekresultaten. Een voorbeeld: we gebruiken binnen een AdWords campagne het zoekwoord ‘Online marketingbureau Arnhem’ met de modifier voor breed zoeken komt het er dus zo uit te zien: +online +marketingbureau +Arnhem.

Je kunt beter geen plusteken zetten voor woorden van minder belang zoals bijvoorbeeld voorzetsels. Gebruikers van zoekmachines laten voorzetsels of tussenvoegsels vaak weg bij het intypen van een zoekopdracht. Als je de modifier voor breed zoeken gebruikt voor deze woorden kan het zijn dat je veel verkeer misloopt. Een voorbeeld: sommige gebruikers zoeken bijvoorbeeld naar ‘online marketingbureau in Arnhem’, andere zullen echter zoeken op ‘online marketingbureau Arnhem’. In dit geval komt het zoekwoord +online +marketingbureau +Arnhem overeen met beide zoekopdrachten. Maar het zoekwoord +online +marketingbureau +in +Arnhem laat alleen resultaten zien voor de tweede zoekopdracht.

Wanneer modifier voor breed zoeken toevoegen aan de campagne?

Als je binnen de AdWords campagnes voornamelijk gebruikt maakt van woordgroepen en exact zoeken is het aan te bevelen om de modifier voor breed zoeken eens toe te voegen aan je campagnes. Hierdoor zul je meer klikken genereren dan bij woordgroep of exact zoeken. Het verschil met breed zoeken is dat deze bezoekers exacter zijn en daardoor de kans op een conversie groter is. Je kunt de modifier voor breed zoeken gebruiken om meer relevant verkeer naar uw website/webshop te leiden.

Ook is het aan te raden om de modifier voor breed zoeken te gebruiken als je alleen gebruik maakt van breed zoeken. Je kunt het beste de modifier voor breed zoeken naast de zoekwoorden met zoekwoordtype ‘breed’ gebruiken omdat anders het aantal klikken en wellicht de conversies drastisch kan verminderen.

Tip: maak een voor-en-na-vergelijking van de prestaties van de brede zoekwoorden en de aangepaste brede zoekwoorden.

Uitsluitingszoekwoord

De modifier voor breed zoeken is niet te gebruiken bij uitsluitingszoekwoorden. Als je een plusteken plaats voor een uitsluitingszoekwoord negeert Google AdWords deze en ziet Google dit uitsluitingszoekwoord net als ieder ander uitsluitingszoekwoord.

Kwaliteitsscore

Een zoekwoordtype heeft geen rechtstreeks effect op de kwaliteitsscore van een zoekwoord. Met de modifier voor breed zoeken zul je waarschijnlijk hogere CTR’s halen dan bij de brede zoekwoorden. Echter de kwaliteitsscore is voornamelijk afhankelijk van de relevantie van het zoekwoord voor de zoekopdracht. Een zoekwoord die exact overeenkomt met het zoekresultaat heeft vaak een hogere kwaliteitsscore. Dit heeft echter niets te maken met het zoekwoordtype.