De verkeerschatter van Google AdWords

In dit blogitem zullen wij de verkeerschatter bespreken.

Wat is de verkeerschatter?

De verkeerschatter is een hulpprogramma van Google AdWords die de hoeveelheid verkeer en de kosten voor zoekwoorden laat zien. Je kunt de verkeerschatter gebruiken als je bijvoorbeeld een nieuw zoekwoord wilt uitproberen en wilt kijken hoeveel verkeer dat zoekwoord genereert. Door de verkeerschatter te gebruiken krijg je een schatting van de prestaties van dit nieuwe zoekwoord te zien.

Je kunt de verkeerschatter vinden binnen Google AdWords. Ga naar het tabblad ‘hulpprogramma’s en analyse’ en klik ‘verkeerschatter’ aan.

Verkeerschatter gebruiken

Om de verkeerschatter te gebruiken hoef je niet ingelogd te zijn met een Google AdWords account. Echter is het handiger als je wel inlogt omdat je anders iedere keer de CAPTCHA code moet intypen om de verkeerschatter te kunnen gebruiken.

Je begint met het invoeren van het gewenste zoekwoord of de gewenste zoekwoorden in de verkeerschatter. Bij het invoeren van meerdere zoekwoorden moet je er voor te zorgen dat ieder zoekwoord op een afzonderlijke regel wordt weergeven.

Na het invullen van het zoekwoord ben je verplicht om een maximaal CPC in te voeren. CPC betekent Cost per Click. Bij maximale CPC kun je aangeven hoeveel euro/eurocent je maximaal wilt betalen voor een klik op de advertentie naar aanleiding van het ingevoerde zoekwoord. Je dient dit bedrag in te voeren zodat de verkeerschatter een nauwkeurige schatting kan geven van de klikken en de kosten. Maximale CPC invoer hoeft niet het bedrag te zijn wat je uiteindelijk betaald voor de klik. De ingevoerde CPC worden automatisch verlaagd door de AdWords Discounter, zodat de werkelijke CPC die je betaald maar één cent hoger ligt dan minimaal nodig is om de bepaalde positie op de pagina te behouden.

Na het invoeren van de maximale CPC kun je het dagbudget invoeren. Dit is het gemiddelde bedrag dat je dagelijks wilt betalen voor de campagne die de gekozen zoekwoorden bevat.

Je kunt er ook voor kiezen om dit veld leeg te laten, dan worden de schattingen met een onbeperkt budget voor de campagnes weergegeven.

Vervolgens zie je de optie ‘geavanceerde opties en filters’. Door op het plusteken te klikken kun je deze geavanceerde opties uitvouwen. Hier kun je locaties en talen instellen. Deze land- en taalinstellingen hebben betrekking op resultaten voor de zoekwoorden. Daarnaast hebben ze betrekking op de statistieken die worden gebruikt voor het berekenen van maandelijkse zoekopdrachten.

Onder geavanceerde opties kun je ook een zoekwoordtype (breed, woordgroep of exact) geven aan het gekozen zoekwoord. Standaard staat deze optie op ‘zoals opgegeven’.

Als alle gegevens in de verkeerschatter zijn ingevuld geeft deze een schatting van het aantal wereldwijde maandelijkse zoekopdrachten en aantal lokale maandelijkse zoekopdrachten, geschatte gemiddelde CPC, geschatte advertentie positie en het totaal aantal dagelijkse klikken en geschatte dagelijkse kosten.

Hieronder zie je een voorbeeld van een ingevulde verkeerschatter.

Wat kunnen we uit de verkeerschatter halen?

Allereerst zien we het aantal wereldwijde zoekopdrachten. Dit is een geschat gemiddelde over 12 maanden van het aantal zoekopdrachten voor het gekozen zoekwoord. In ons geval houdt dit in dat er gemiddeld op het zoekwoord ‘online marketing’ wereldwijd 673.000 gebruikers zoeken per maand.

Daarnaast zien we het aantal locale maandelijkse zoekopdrachten. Dit is een geschat gemiddelde over 12 maanden van het aantal zoekopdrachten voor het gekozen zoekwoord met dezelfde taal en/of locatie instellingen. Dit houdt dus in dat 27.100 gebruikers per maand op dit zoekwoord zoeken die ook Nederland en Nederlands als locatie en taal hebben ingesteld.

De geschatte gemiddeld CPC (kosten per klik) is voor het zoekwoord ‘online marketing’ €0,63. Hiermee kun je een gemiddelde positie van 3,09 halen.

Het totaal aantal klikken per dag wat je gemiddeld kunt halen met deze instellingen is 15,33. Dat zal gemiddeld 9,68 euro per dag kosten.

Alle waarden die de verkeerschatter aangeeft zijn schattingen en bieden dus geen garanties.