In dit blogitem zullen wij de verkeerschatter bespreken.
Wat is de verkeerschatter?
De verkeerschatter is een hulpprogramma van Google AdWords die de hoeveelheid verkeer en de kosten voor zoekwoorden laat zien. Je kunt de verkeerschatter gebruiken als je bijvoorbeeld een nieuw zoekwoord wilt uitproberen en wilt kijken hoeveel verkeer dat zoekwoord genereert. Door de verkeerschatter te gebruiken krijg je een schatting van de prestaties van dit nieuwe zoekwoord te zien.
Je kunt de verkeerschatter vinden binnen Google AdWords. Ga naar het tabblad ‘hulpprogramma’s en analyse’ en klik ‘verkeerschatter’ aan.
Verkeerschatter gebruiken
Om de verkeerschatter te gebruiken hoef je niet ingelogd te zijn met een Google AdWords account. Echter is het handiger als je wel inlogt omdat je anders iedere keer de CAPTCHA code moet intypen om de verkeerschatter te kunnen gebruiken.
Je begint met het invoeren van het gewenste zoekwoord of de gewenste zoekwoorden in de verkeerschatter. Bij het invoeren van meerdere zoekwoorden moet je er voor te zorgen dat ieder zoekwoord op een afzonderlijke regel wordt weergeven.
Na het invullen van het zoekwoord ben je verplicht om een maximaal CPC in te voeren. CPC betekent Cost per Click. Bij maximale CPC kun je aangeven hoeveel euro/eurocent je maximaal wilt betalen voor een klik op de advertentie naar aanleiding van het ingevoerde zoekwoord. Je dient dit bedrag in te voeren zodat de verkeerschatter een nauwkeurige schatting kan geven van de klikken en de kosten. Maximale CPC invoer hoeft niet het bedrag te zijn wat je uiteindelijk betaald voor de klik. De ingevoerde CPC worden automatisch verlaagd door de AdWords Discounter, zodat de werkelijke CPC die je betaald maar één cent hoger ligt dan minimaal nodig is om de bepaalde positie op de pagina te behouden.
Na het invoeren van de maximale CPC kun je het dagbudget invoeren. Dit is het gemiddelde bedrag dat je dagelijks wilt betalen voor de campagne die de gekozen zoekwoorden bevat.
Je kunt er ook voor kiezen om dit veld leeg te laten, dan worden de schattingen met een onbeperkt budget voor de campagnes weergegeven.
Vervolgens zie je de optie ‘geavanceerde opties en filters’. Door op het plusteken te klikken kun je deze geavanceerde opties uitvouwen. Hier kun je locaties en talen instellen. Deze land- en taalinstellingen hebben betrekking op resultaten voor de zoekwoorden. Daarnaast hebben ze betrekking op de statistieken die worden gebruikt voor het berekenen van maandelijkse zoekopdrachten.
Onder geavanceerde opties kun je ook een zoekwoordtype (breed, woordgroep of exact) geven aan het gekozen zoekwoord. Standaard staat deze optie op ‘zoals opgegeven’.
Als alle gegevens in de verkeerschatter zijn ingevuld geeft deze een schatting van het aantal wereldwijde maandelijkse zoekopdrachten en aantal lokale maandelijkse zoekopdrachten, geschatte gemiddelde CPC, geschatte advertentie positie en het totaal aantal dagelijkse klikken en geschatte dagelijkse kosten.
Hieronder zie je een voorbeeld van een ingevulde verkeerschatter.
Wat kunnen we uit de verkeerschatter halen?
Allereerst zien we het aantal wereldwijde zoekopdrachten. Dit is een geschat gemiddelde over 12 maanden van het aantal zoekopdrachten voor het gekozen zoekwoord. In ons geval houdt dit in dat er gemiddeld op het zoekwoord ‘online marketing’ wereldwijd 673.000 gebruikers zoeken per maand.
Daarnaast zien we het aantal locale maandelijkse zoekopdrachten. Dit is een geschat gemiddelde over 12 maanden van het aantal zoekopdrachten voor het gekozen zoekwoord met dezelfde taal en/of locatie instellingen. Dit houdt dus in dat 27.100 gebruikers per maand op dit zoekwoord zoeken die ook Nederland en Nederlands als locatie en taal hebben ingesteld.
De geschatte gemiddeld CPC (kosten per klik) is voor het zoekwoord ‘online marketing’ €0,63. Hiermee kun je een gemiddelde positie van 3,09 halen.
Het totaal aantal klikken per dag wat je gemiddeld kunt halen met deze instellingen is 15,33. Dat zal gemiddeld 9,68 euro per dag kosten.
Alle waarden die de verkeerschatter aangeeft zijn schattingen en bieden dus geen garanties.
RELATED POSTS
juli 2, 2013 by admin
Ongeldige klikken in Google AdWords
Advertenties binnen Google AdWords worden meestal gecreëerd op basis van CPC. (Kosten per klik). Je betaalt dus alleen voor de advertenties wanneer iemand erop klik...
juli 2, 2013 by admin
Google AdWords Express, hoe werkt het?
Google AdWords wordt door talloze bedrijven en online marketeers ingezet als dé online marketing tool. Voor ieder bedrijf en iedere branche kan er zowel nationaal a...
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!