Tips voor het verbeteren van Google AdWords campagnes

Na het opbouwen en live zetten van een AdWords campagnes is het belangrijk dat de AdWords campagne geoptimaliseerd wordt. In dit blogitem laten we zien hoe je meer verkeer kunt genereren, de kosten kunt laten afnemen en het rendement kunt verbeteren.

Succesvolle advertentieteksten

Allereerst zijn de advertentieteksten belangrijk. Zorg ervoor dat de advertentieteksten onderscheidend zijn ten opzichte van de advertenties van de concurrenten. Laat in je advertentie zien waarom de zoeker voor jouw product of dienst moet kiezen. Benoem bijvoorbeeld de belangrijkste usp’s in je advertenties.
Daarnaast raden we aan om prijzen of speciale aanbiedingen te benoemen in de advertenties. Lagere prijzen of speciale aanbiedingen kunnen de klant helpen om voor jou advertentie te kiezen in plaats van de advertentie van de concurrent.
Maak voor de klant duidelijk wat zij op de website kunnen doen. Goede werkwoorden om in de advertenties te gebruiken zijn: kopen, aanmelden, offerte aanvragen etc. Laat de klant zien wat zij kunnen verwachten als zij op de advertentie klikken.
Ook is het aan te raden om minimaal 1 zoekwoord in de advertentie op te nemen. Als de zoekopdracht van de zoeker terug komt in de advertentie wordt deze vetgedrukt weergegeven. Dit trekt de aandacht van de zoeker en laat zien dat de advertentie relevant is.
Probeer verschillende soorten advertenties te testen om te kijken wat het beste werkt. Probeer bijvoorbeeld verschillende USP’s, bestemmingspagina’s, advertentieteksten etc.

Zoekwoorden verbeteren

Zodra de campagne een tijdje draait krijg je informatie te zien over de verschillende zoekwoorden. Hierbij is het belangrijk dat je de zoekwoorden goed in de gaten blijft houden. Woorden die veel kosten maar geen conversie opleveren kun je beter uitzetten of in een andere advertentiegroep plaatsen. Probeer zo veel mogelijk relevante zoekwoorden te gebruiken en streef naar hoge kwaliteitsscores. Daarnaast kun je testen met de verschillende zoekwoordtypes.

Kosten verlagen

Een ander belangrijk punt bij het optimaliseren van de AdWords campagnes is het monitoren en verlagen van de kosten. Allereerst is het belangrijk dat je goed in kaart brengt wat de kosten zijn en wat de verschillende campagnes/advertentiegroepen opbrengen. Bereken het ROI.
En ga aan de slag gaan om de kosten te verlagen. Een hoge de kwaliteitsscore  voor een zoekwoord heeft positieve invloed op de cpc.

Goede structuur

Bij het opbouwen van een campagne is de structuur erg belangrijk! Van een goede structuur heb je zeer veel profijt bij het optimaliseren van de campagne, de campagne is overzichtelijk en daarnaast kun je snel wijzigingen aanbrengen.
Een ander voordeel van een goed ingedeelde campagne is dat je deze goed kunt targeten op verschillende gebieden en kunt spelen met de budgetten.
Ook kun je de kwaliteitsscore verbeteren door een goed ingedeelde campagne. Door de campagne op te delen in verschillende groepen (bijvoorbeeld per productgroep) kun je relevante advertentieteksten schrijven en relevante zoekwoorden gebruiken.

Tabblad mogelijkheden

Onder het tabblad ‘mogelijkheden’ kun je ideeën opdoen om je campagne te verbeteren. Google AdWords geeft suggesties voor mogelijke zoekwoorden, verbeterde budgetten en tips voor biedingen. Zodra je op het tabblad mogelijkheden klikt kun je een bedrijfsdoel selecteren. Je kunt kiezen uit ‘meer verkeer genereren’, ‘balans tussen kosten en verkeer’ en ‘kosten verlagen of onderhouden’. Als er volgens Google Adwords mogelijkheden zijn om je campagne te verbeteren, worden er ideeën weergegeven. Bijvoorbeeld aanbevelingen voor nieuwe zoekwoorden of een aangepast budget waardoor de advertenties aan meer potentiële klanten getoond kunnen worden. Ook kun je binnen dit tabblad een experiment uitvoeren. Je kunt 30 dagen lang ideeën testen op een percentage van de zoekopdrachten. Vervolgens kun je de resultaten vergelijken met de resultaten van de verdere campagne en het experiment toepassen op de campagne of de oorspronkelijke instellingen herstellen.