Hoe stel je je online reputatie veilig in Google?

Je online reputatie kan op vrijwel elk aspect van jouw online marketing campagne van invloed zijn, van het conversiepercentage op jouw pagina’s tot aan jouw CTR in betaalde zoekresultaten.

Het domineren van de eerste pagina van Google vereist inzicht in de verschillende soorten gegevens die Google weergeeft. Laten we eens kijken hoe je alle ruimte kan verkrijgen op de eerste pagina van Google.

Betaald zoeken
Hoewel het voor de hand ligt om uw merknamen in te zetten in Adwords om awareness te creëren, bestaan er vele additionele tactieken om deze ruimte te maximaliseren. De volgende zijn advertentie-extensies die beschikbaar zijn in Google, die de vermelding van je merk uitbreiden:

  • Locatie extensies
  • Bel extensies
  • Aanbiedingen extensies
  • Sitelinks extensions
  • Product extensies
  • Sociale extensies
  • Dynamic search advertentie extensies
  • Applicatie extensies

Bedenk wel dat je meerdere extensies kunt combineren om het merendeel van de premium advertentieruimte op te nemen. Hieronder staat een groot woonwarenhuis die een aantal van deze extensies benut.

Google+
Merken die geverifieerde Google+ accounts hebben kunnen extra ruimte verkrijgen voor merknamen door gebruik te maken van rel = “publisher”. Dit werkt op dezelfde wijze als het auteurschap, maar is gekoppeld aan Google+ pagina’s in tegenstelling tot individuele accounts. Het resultaat is een vrij grote ruimte dat het aantal volgers weergeeft en een link met afbeelding naar jouw laatste bericht bevat.

Google Afbeeldingen
Het optimaliseren van de belangrijkste afbeeldingen op jouw site, zoals jouw logo is een geweldige manier om ruimte op de zoekmachine resultaten pagina in te nemen. Google Afbeeldingen heeft de potentie om meer bezoeken naar je website te leiden dan je zou verwachten.

YouTube & Andere videokanalen
In een poging van Google om hun eigen kanalen voortdurend te promoten, worden video’s van YouTube in toenemende mate onderdeel voor een verscheidenheid aan zoekopdrachten, waaronder merknamen.
Het hebben van een merkgerelateerde YouTube video is een geweldige manier om ruimte in te nemen op merkgerelateerde zoekopdrachten.

Google+ Local
Local biedt een geweldige kans om extra merkuimte in te nemen. Zorg ervoor dat je een geverifieerde bedrijfsvermelding hebt en dat jouw feed is geoptimaliseerd.
Zelfs als je niet beschikt over meerdere vestigingen, kun je nog steeds ruimte innemen zoals hieronder is te zien.

Google Shopping Ads – PLAs
Product advertenties werden aan het einde van het laatste kwartaal van vorig jaar geïntroduceerd, en heeft tot dusverre indrukwekkende resultaten gegenereerd vanwege de lage CPC’s en concurrentie.
PLA’s zijn een geweldige manier om merkruimte voor een e-commerce bedrijf in te nemen dat bijvoorbeeld zijn eigen merchandise verkoopt.

Nieuws
Het regelmatig uitsturen van persberichten kan jouw merkruimte vergroten als universele nieuws resultaten worden weergegeven. Hoewel je niet direct kunt controleren of deze advertenties worden weergegeven in de zoekmachine resultaat pagina’s, kun je indien dit zich voordoet de voordelen plukken van het naleven van een persberichten kalender.

Organische zoekresultaten
Om niet te vergeten: de organische zoekresultaten. Uiteraard scoor je op merknamen, dus wat kun je hierop nog aanvullen? Ga bijvoorbeeld voor je merk domeinnaam naar Google Webmaster Tools en controleer je huidige website koppelingen.

Conclusie
Het bezitten van merknaam ruimte in het digitale landschap is cruciaal voor het converteren van klanten vanuit alle marketing kanalen. Het domineren van de eerste pagina van Google voor jouw merknamen is de eerste van vele stappen om dit te bereiken.

De bovenstaande tactieken zullen jouw helpen om meer klanten te bereiken, meer transacties te verzorgen en jouw online reputatie op te bouwen.