Google AdWords Conversiecode

In dit blogitem behandelen we wat Google AdWords conversietracking is, hoe het werkt en wat het verschil is met Google Analytics. Daarnaast behandelen we de meest voorkomende problemen.

Door de Google AdWords conversietracking kun je acties meten die plaatsvinden op je website. Met behulp van het Google AdWords meetsysteem kan je deze acties meten. Het is hierdoor mogelijk om je AdWords campagnes beter te optimaliseren. Om je conversies bij te kunnen houden, dien je wel de conversiecode toe te voegen aan het statische gedeelte van je website.

Het verschil met Google Analytics

Met de Google AdWords conversietracking kun je specifieke pagina bezoeken meten naar aanleiding van Google AdWords klikken. Deze gegevens worden dan gerapporteerd in Google AdWords. Met deze gegevens kun je eenvoudig campagnebiedingsaanpassingen maken. Google Analytics beschikt niet over deze mogelijkheid. Google Analytics meet alle website en pagina bezoeken, waaronder bezoeken via Google AdWords. Deze gegevens worden vervolgens weer gerapporteerd in Google Analytics.

Hoe werkt Google AdWords conversie tracking

Als er wordt geklikt op een AdWords advertentie, wordt er een cookie geplaatst op de pc van de bezoeker.

Als er op een pagina een conversie trackingcode is geplaatst en er wordt op deze bepaalde pagina gezocht, dan wordt deze in het AdWords systeem geteld. Dit gebeurt tot 30 dagen na de initiële klik. Je kunt hierbij zelf definiëren welke pagina een actie is, bijvoorbeeld een “leveringsvoorwaarden pagina” is een bovengemiddeld geïnteresseerde bezoeker en een “bedankt pagina nieuwsbrief” is een nieuwsbriefinschrijving. Door het meten van acties en kosten in AdWords, kun je dus ook meten hoeveel een actie je heeft gekost en vervolgens kun je daar eenvoudig je biedingen op aanpassen.

Wanneer het conversiepad binnen één URL wordt afgehandeld door dynamische onderdelen zichtbaar/onzichtbaar te maken, dan kan deze voor wat betreft het tracken van de aantallen bezoekers op de ‘bedankt’-pagina opgelost worden door in dat laatste onderdeel een javascript “on-load”-event te gebruiken.

Door dit javascript te plaatsen wordt de Google AdWords conversietracker pas getriggerd wanneer dit onderdeel zichtbaar wordt gemaakt. Op het moment dat de conversie plaatsvindt wordt dit met AdWords gecommuniceerd.

Veel voorkomende problemen

Als je de Google AdWords trackingcode hebt geplaatst, kan dit in sommige gevallen problemen opleveren. Het kan gebeuren dat de conversie trackingcode op alle webpagina’s wordt geplaatst, zoals bij Google Analytics. Houd scherp in de gaten dat je de conversiecode alleen op de specifieke pagina’s plaats die je wilt meten.

Daarnaast kan het gebeuren dat de conversietracking code wordt geplaatst in plaats van de Google Analytics code. Je kunt dit oplossen door de conversietracking code additioneel te plaatsen. Als je website gebruik maakt van dynamische “bedankt”-pagina’s, dan kan dit problemen opleveren. Dit is eenvoudig op te lossen door de dynamische “bedankt”-pagina’s in aparte bedankpagina’s met een eigen, herkenbare URL te veranderen.