fbpx Consumentenpsychologie: de sleutel tot succesvolle e-commerce - Younify - E-commerce specialist

Consumentenpsychologie: de sleutel tot succesvolle e-commerce

Stel, je hebt een onderneming en wilt deze op het op het internet brengen. Er moet dus een webpagina ontworpen worden. Dan is de cruciale vraag: wat verwacht de consument van mijn site. Deze infographic biedt 65 feiten uit psychologisch onderzoek – een inspirerende inkijk op wat consumenten aantrekt of juist afstoot.

Snel, mooi en veilig

E-commerce is echt niet meer alleen een zaak van grote ondernemingen. Integendeel, 93 % van de online klanten vindt het leuk om bij kleine en lokale ondernemingen te kopen. Bijvoorbeeld omdat deze vaak unieke productie bieden, of omdat “lokaal” in is en het mensen een “goed gevoel” geeft om lokale economieën te steunen. Dan moet de site natuurlijk wel in orde zijn, anders haken die potentiële klanten al snel weer af.

Dat langzame sites uit den boze zijn spreekt voor zich. Houd er ook rekening mee dat steeds meer consumenten via mobiel of tablet shoppen en dat de site daar dus geschikt voor moet zijn. Maar het moet er allemaal wel een beetje strak en fris uit zien, saaie tabellen zullen weinig klanten trekken!

Consumenten zijn zich ook steeds meer bewust van de gevaren van internet. Zorg voor veilige betaalmethoden, bijvoorbeeld via PayPal. Ook van andere keurmerken, als die van VeriSign of Symantec SSL’s is gebleken dat ze de betrouwbaarheid en daarmee ook het aantal transacties van een site verhogen.

Tevreden klanten keren terug

Klanten zijn niet zo grillig als wel eens wordt gezegd. Tevreden klanten zullen meestal terugkeren en na verloop van tijd meer gaan uitgeven. Transparantie over bijvoorbeeld verzendkosten (het liefste gratis!), retourbeleid en klantenservice zijn belangrijke voorwaarden. Consumenten zoeken ook actief naar liefst recente ervaringen van andere gebruikers, ruimte op de site voor feedback wordt gezien als betrouwbaar.

Andere manieren om klanten te binden zijn bijvoorbeeld via kortingscoupons – erg populair bij de mobiel shoppende consument. Veel consumenten zijn in voor klantenbindingsprogramma’s, 48 % van de klanten heeft aangegeven graag mobiel mee te doen aan dergelijke programma’s.

Deze en andere feiten over consumentengedrag zijn opgenomen in de infographic. Verplichte kost voor webdesigners en e-ondernemers!

Auteur: Bram Schuijten met dank aan dr-discount.nl en Gutcher.de voor de illustraties

 

X