De meest recente targetfunctie binnen Google AdWords met betrekking tot de zoekwoorden noemt Google de modifier voor breed zoeken. Op internet zijn al diverse artikelen te vinden voor de modifier voor breed zoeken, ik wil deze targeting functie in dit blogitem bespreken om te laten zien hoe deze van toegevoegde waarde kan zijn als je veel gebruik maakt van de zoekwoordtypes breed zoeken en woordgroep binnen de AdWords campagnes. Allereerst zal ik kort uitleggen wat de modifier voor breed zoeken inhoudt.
Wat is de modifier voor breed zoeken?
De modifier voor breed zoeken is een AdWords targeting toepassing voor zoekwoorden. Met de modifier voor breed zoeken heb je een groter bereik dan wanneer je gebruik maakt van woordgroep en een kleiner bereik en meer controle dan breed zoeken. Qua potentieel komt de modifier voor breed zoeken het dichtste bij het zoekwoordtype ‘woordgroep’.
De modifier voor breed zoeken werkt als volgt. Voor het zoekwoord of de zoekwoorden plaats je een plusteken (+). Elk woord met een plusteken komt exact hetzelfde of als directe synoniem/rechtstreeks gerelateerd terug in de zoekresultaten. Een voorbeeld: we gebruiken binnen een AdWords campagne het zoekwoord ‘Online marketingbureau Arnhem’ met de modifier voor breed zoeken komt het er dus zo uit te zien: +online +marketingbureau +Arnhem.
Je kunt beter geen plusteken zetten voor woorden van minder belang zoals bijvoorbeeld voorzetsels. Gebruikers van zoekmachines laten voorzetsels of tussenvoegsels vaak weg bij het intypen van een zoekopdracht. Als je de modifier voor breed zoeken gebruikt voor deze woorden kan het zijn dat je veel verkeer misloopt. Een voorbeeld: sommige gebruikers zoeken bijvoorbeeld naar ‘online marketingbureau in Arnhem’, andere zullen echter zoeken op ‘online marketingbureau Arnhem’. In dit geval komt het zoekwoord +online +marketingbureau +Arnhem overeen met beide zoekopdrachten. Maar het zoekwoord +online +marketingbureau +in +Arnhem laat alleen resultaten zien voor de tweede zoekopdracht.
Wanneer modifier voor breed zoeken toevoegen aan de campagne?
Als je binnen de AdWords campagnes voornamelijk gebruikt maakt van woordgroepen en exact zoeken is het aan te bevelen om de modifier voor breed zoeken eens toe te voegen aan je campagnes. Hierdoor zul je meer klikken genereren dan bij woordgroep of exact zoeken. Het verschil met breed zoeken is dat deze bezoekers exacter zijn en daardoor de kans op een conversie groter is. Je kunt de modifier voor breed zoeken gebruiken om meer relevant verkeer naar uw website/webshop te leiden.
Ook is het aan te raden om de modifier voor breed zoeken te gebruiken als je alleen gebruik maakt van breed zoeken. Je kunt het beste de modifier voor breed zoeken naast de zoekwoorden met zoekwoordtype ‘breed’ gebruiken omdat anders het aantal klikken en wellicht de conversies drastisch kan verminderen.
Tip: maak een voor-en-na-vergelijking van de prestaties van de brede zoekwoorden en de aangepaste brede zoekwoorden.
Uitsluitingszoekwoord
De modifier voor breed zoeken is niet te gebruiken bij uitsluitingszoekwoorden. Als je een plusteken plaats voor een uitsluitingszoekwoord negeert Google AdWords deze en ziet Google dit uitsluitingszoekwoord net als ieder ander uitsluitingszoekwoord.
Kwaliteitsscore
Een zoekwoordtype heeft geen rechtstreeks effect op de kwaliteitsscore van een zoekwoord. Met de modifier voor breed zoeken zul je waarschijnlijk hogere CTR’s halen dan bij de brede zoekwoorden. Echter de kwaliteitsscore is voornamelijk afhankelijk van de relevantie van het zoekwoord voor de zoekopdracht. Een zoekwoord die exact overeenkomt met het zoekresultaat heeft vaak een hogere kwaliteitsscore. Dit heeft echter niets te maken met het zoekwoordtype.
RELATED POSTS
juli 2, 2013 by admin
Ongeldige klikken in Google AdWords
Advertenties binnen Google AdWords worden meestal gecreëerd op basis van CPC. (Kosten per klik). Je betaalt dus alleen voor de advertenties wanneer iemand erop klik...
juli 2, 2013 by admin
Google AdWords Express, hoe werkt het?
Google AdWords wordt door talloze bedrijven en online marketeers ingezet als dé online marketing tool. Voor ieder bedrijf en iedere branche kan er zowel nationaal a...
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!