Naar aanleiding van ons vorige blogitem over het stellen van een limiet aan vertoningen in het display netwerk geven wij in dit blogitem meer informatie over advertentieplanning binnen Google AdWords.
Advertentieplanning
Met advertentieplanning kun je aangeven wanneer bepaalde AdWords advertenties wel of niet mogen worden weergegeven. Je kunt precies aangeven op welke tijden (uren, dagdelen of dagen) de advertenties zichtbaar mogen zijn.
Je kunt bijvoorbeeld plannen dat de advertentie alleen op maandag wordt getoond, of iedere werkdag na 17:00 uur of waar je voorkeur naar uit gaat. Door middel van advertentieplanning kun je advertenties inplannen voor een dag, een dagdeel of meerdere dagdelen. Standaard zijn de AdWords advertenties 24 uur per dag, 7 dagen in de week zichtbaar. Maar als je een bepaalde periode hebt geselecteerd worden de advertenties alleen nog maar in die periode weergegeven.
Biedingen aanpassen
Ook kun je door advertentieplanning biedingen aanpassen voor bepaalde periodes. Als je bijvoorbeeld weet dat een advertentie ’s middags de meeste klikken oplevert kun je er voor kiezen om op die tijd meer te bieden voor een hogere positie in de zoekresultaten van Google. Ook kun je de biedingen voor de advertenties verlagen, als een bepaalde periode bijvoorbeeld minder interessant is.
Heeft advertentieplanning invloed op het dagbudget?
Het dagbudget wordt door de advertentieplanning niet aangepast. Het gekozen dagbudget blijft gelden, Google verhoogd of verlaagd het dagbudget niet, ongeacht het aantal uur dat de advertentie wordt weergegeven.
Welke tijdzone?
De advertentieplanning gaat uit van de tijdzone die je hebt ingesteld binnen AdWords onder het tabblad ‘mijn account’ en ‘accountvoorkeuren’. De advertenties worden dus weergegeven op tijden gebaseerd op de instelde tijdzone, en niet op de tijdzone die geldt voor de getargete locaties.
Advertentieplanning maken
Ga naar het tabblad ‘Campagnes’
Klik op de campagne waarvoor je advertentieplanning wilt gaan gebruiken.
Ga naar het tabblad ‘instellingen’
Ga vervolgens naar geavanceerde instellingen en klik op ‘planning: startdatum, einddatum, advertentieplanning’, klik naast advertentieplanning op ‘bewerken’.
Je ziet onderstaand scherm. In de kolom periode kun je aangeven wanneer de advertentie wel of niet zichtbaar mag zijn. Door op ‘nog een periode toevoegen’ te klikken kunnen je meerdere periodes (maximaal 6) binnen 1 dag plannen.
Door op ‘OK’ te klikken sla je de advertentieplanning op. De groene blokken laten zien wanneer de advertentie mogen worden getoond en de grijze blokken geven aan wanneer de advertentie niet getoond mag worden. Klik vervolgens op opslaan.
RELATED POSTS
juli 2, 2013 by admin
Ongeldige klikken in Google AdWords
Advertenties binnen Google AdWords worden meestal gecreëerd op basis van CPC. (Kosten per klik). Je betaalt dus alleen voor de advertenties wanneer iemand erop klik...
juli 2, 2013 by admin
Google AdWords Express, hoe werkt het?
Google AdWords wordt door talloze bedrijven en online marketeers ingezet als dé online marketing tool. Voor ieder bedrijf en iedere branche kan er zowel nationaal a...
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!