Waarom is het belangrijk om intern te linken?

Het verkrijgen van links is erg populair binnen zoekmachine marketing. Vaak wordt er veel aandacht besteed aan het verkrijgen van externe links. Het verkrijgen van interne links wordt echter nog maar al te vaak onderschat. In dit blogitem sta ik dan ook stil bij het belang van interne links.

Interne links zijn op twee manier van belangrijk voor je website. Enerzijds helpt het Google te begrijpen wat de belangrijkste onderwerpen van je website zijn en anderzijds zorgen interne links er voor dat bezoekers langer op je website blijven. Beide voordelen worden hieronder besproken.

Interne links voor zoekmachines

Het toevoegen van een sitemap aan je website is de basis voor het verkrijgen van interne links. De beste sitemap is een XML sitemap waarin alle urls van je site in terug komen. Naast het toevoegen van een sitemap is ook een goede navigatiestructuur een basis voor het creëren van interne links.

Op het moment dat de basis in orde is kun je interne links verkrijgen door in artikelen naar bepaalde pagina’s te linken. Door dit te doen begrijpt Google beter wat de belangrijkste onderwerpen van een website zijn. Belangrijk is dat de anchor tekst, het klikbare gedeelte van de link in een artikel, relevant is voor de pagina waar je naar toe linkt. Hoewel variatie hierin aan te raden is, is het niet goed om iets als “klik hier” te gebruiken. Dit is immers geen term die aansluit bij de pagina waar naar toe gelikt wordt. Bij Younify kunnen we bijvoorbeeld een term als online marketing als interne link in een artikel opnemen.

Interne links voor bezoekers

Interne links zijn niet alleen van belang voor zoekmachines, maar geven ook een mogelijkheid om bezoekers langer op een website vast te houden. Naast een goede navigatie zijn ook in dit geval links in artikelen een goede mogelijkheid om dit te bewerkstelligen.

Zo kun je in een artikel verwijzen naar artikelen die een aanvulling bieden of specifieker op behaalde onderwerpen in gaan. Voor een bezoeker wordt het hierdoor aantrekkelijk om ook andere artikelen op de website te lezen. Naast de verwijzing naar andere artikelen kunt je ook call to actions in een artikel opnemen. Je neemt dan een link op naar een pagina waar de bezoeker aangezet wordt om iets te doen. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het opnemen van contact of het doen van een aankoop.

Kortom moet het belang van interne links niet worden onderschat en brengt het, indien op de juiste manier toegepast, vele mogelijkheden met zich mee. Iedereen die voor een bepaalde website schrijft zou dan ook met het fenoneem en de kansen die er bij horen bekend moeten zijn.