Tips voor zoekmachine optimalisatie

‘Search engine optimalisation’ is leuk om te doen. Toch komen vaak dezelfde problemen naar voren. In dit blogartikel bespreken we enkele problemen welke geregeld om de hoek komen kijken die de online marketing in de weg kunnen staan.

Hoofdletters versus kleine letters URLs

Dit probleem komt voor omdat de server is geconfigureerd om te reageren op URLs met hoofdletters en niet te redirecten of rewriten naar de kleine letters. Op dit moment is het probleem niet meer zo gebruikelijk als het geweest is. De zoekmachines zijn beter geworden en kunnen de duplicaten negeren.

Meerdere versies van de homepage

Heb je al eens geprobeerd om op je website te komen via de volgende URL: www.jouwwebsite.nl/default.aspx. Meestal werkt dit. Het is een duplicaat van de homepage welke zoekmachines ook oppakken. Net als bij het eerste punt kunnen de meeste zoekmachines hier mee omgaan. Toch kan je met een tooltje (zoals Screaming Frog) je website scannen voor duplicaten.

‘Query’ parameters worden toegevoegd aan het eind van de URL

Deze komt vooral voor bij e-commerce websites. We nemen als voorbeeld kleding, laten we zeggen een jas. Deze jas kan vaak worden gefilterd op kleur en maat. De URL wordt dan bijvoorbeeld: www.jouwwebwinkel.nl/product-category?colour=12 Er zijn zo vele combinaties (vaak miljoenen) waar Google doorheen moet ‘crawlen’.

‘Soft’ 404 errors

Dit gebeurt vaker dan je denkt. Als gebruiker valt het je misschien minder op maar zoekmachines detecteren dit. Een ‘soft’ 404 error is een pagina dat lijkt op een ‘404 – Pagina niet gevonden’ maar is iets anders. De server stuurt een status code 200 terug wat betekent dat de opgevraagde pagina niet bestaat maar de achterliggende code zegt dat de pagina voor zoekmachines wel degelijk bestaat.

302 redirects in plaats van 301 redirects

Een 301 is een permanente redirect. Een 302 is echter een tijdelijke redirect. Als gebruiker merk je hier niks van maar zoekmachines behandelen de 302 redirect anders omdat de originele pagina ooit terugkomt (vandaar de tijdelijke redirect). Met een tool is dit makkelijk en snel te scannen en vervolgens aan te passen op de website.

Oude, niet werkende sitemaps

Sitemaps zijn voor webmaster en zoekmachine ideaal om er zeker van te zijn dat alle links ‘gecrawled’ worden. De sitemap kan de zoekmachine een zetje in de goede richting geven. Helaas worden deze sitemaps vaak eenmalig aangemaakt en bevatten vaak dode links. Ook nieuwe URLs worden niet in deze sitemap opgenomen, een gemiste kans voor de website, webmaster en Google.