Deze week kregen we van Matt Cutts een update over wat we de komende maanden van Google kunnen verwachten op het gebied van de bestrijding van webspam. Hieronder de onderdelen waarop de meeste actie wordt verwacht van Google, maar zoals altijd wordt hier geen zekerheid over gegeven.
1. Penguin 2.0
De nieuwe Google Penguin gaat nog meer worden gericht op black hat web spam. Intern gebruikt Google de term Penguin 2.0 voor deze update, die nog uitgebreider wordt en meer impact zal hebben dan zijn voorganger.
2. Advertorials
Veel advertorials gaan tegen de regels van Google in. Ze mogen geen dofollow links geven omdat het betaalde links zijn, maar in de praktijk gebeurt dit vaak wel. Eerder dit jaar is Interflora daar zwaar voor bestraft. Google gaat deze ‘verborgen’ betaalde links beter in de gaten houden en eerder bestraffen. Advertorials mogen volgens Cutts best worden gebruikt, maar ze mogen geen linkwaarde doorgeven. Als je gebruik maakt van advertorials moet er duidelijk worden aangegeven dat het een betaalde advertentie is.
3. Dure zoektermen
Op zoektermen waar veel concurrentie op is wordt veel meer gebruik gemaakt van webspam dan bij minder populaire zoektermen. Google gaat zich specifiek op deze gebieden richten waar zich veel spam bevindt, zoals bijvoorbeeld “leningen”.
4. Gekochte links devalueren
Matt Cutts gaat niet over tot details, maar Google gaat zich meer richten op gekochte links en heeft al een idee hoe deze beter geanalyseerd kunnen worden.
5. Gehackte websites
Gehackte sites moeten beter gedetecteerd gaan worden en de beheerders van de websites moeten beter op de hoogte worden gehouden. Beheerders moeten specifieker op de gevolgen en beveiliging worden gewezen en hoe het probleem opgelost kan worden.
6. Autoriteit
Als het algoritme van Google zeker weet dat een website een autoriteit is op een bepaald gebied wordt er vanzelf voor gezorgd dat die website vanzelf hoger rankt.
7. Panda
Er wordt gezocht naar nieuwe signalen waaraan te herkennen is dat een website zich in grijs gebied of tegen de grens begeeft. Aan de andere kant worden er meer herkenningspunten gezocht van websites van hoge kwaliteit, zodat websites die eerder zijn bestraft door Google Panda worden geholpen bij de verbetering.
8. Weergaven van één website
Als je verder zoekt in Google en op dieper liggende resultaatpagina’s terechtkomt, zie je vaak dezelfde website verschijnen op één pagina. De nieuwe update moet ervoor zorgen dat als je één keer een cluster met resultaten van een website hebt gezien, deze website verder niet meer voorkomt in de zoekresultaten.
9. Meer informatie voor webmasters
Zoals eerder al genoemd wil Matt Cutts beheerders van websites via de webmaster tools meer informatie geven over hoe ze de website kunnen verbeteren. Met deze aanpassingen wil hij de kwaliteit van de zoekresultaten verbeteren en de hoeveelheid spam verminderen.
Conclusie
Als je focus ligt op goede content hoef je je geen zorgen te maken, maar als je bij de online marketing regelmatig werkt met black hat technieken kan het een vervelende zomer worden!
Bron: SearchEngineWatch
RELATED POSTS
november 20, 2023 by Luka Markovic
Google’s nieuwe metriek: hoe u uw Magento webshop kunt optimaliseren voor INP
In de huidige competitieve wereld van de e-commerce betekent voorblijven dat je je voortdurend moet aanpassen aan nieuwe statistieken...
augustus 1, 2013 by admin
De uitzonderlijke kracht van product reviews en webwinkel beoordelingen
Vergelijken is één van de eerste stappen voordat een consument overgaat tot het kopen van een product. Consumenten willen alles weten over de verschillende modelle...
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!