Matt Cutts 9 Google vooruitzichten voor 2013

Deze week kregen we van Matt Cutts een update over wat we de komende maanden van Google kunnen verwachten op het gebied van de bestrijding van webspam. Hieronder de onderdelen waarop de meeste actie wordt verwacht van Google, maar zoals altijd wordt hier geen zekerheid over gegeven.

1. Penguin 2.0

De nieuwe Google Penguin gaat nog meer worden gericht op black hat web spam. Intern gebruikt Google de term Penguin 2.0 voor deze update, die nog uitgebreider wordt  en meer impact zal hebben dan zijn voorganger.

2. Advertorials

Veel advertorials gaan tegen de regels van Google in. Ze mogen geen dofollow links geven omdat het betaalde links zijn, maar in de praktijk gebeurt dit vaak wel. Eerder dit jaar is Interflora daar zwaar voor bestraft. Google gaat deze ‘verborgen’ betaalde links beter in de gaten houden en eerder bestraffen. Advertorials mogen volgens Cutts best worden gebruikt, maar ze mogen geen linkwaarde doorgeven. Als je gebruik maakt van advertorials moet er duidelijk worden aangegeven dat het een betaalde advertentie is.

3. Dure zoektermen

Op zoektermen waar veel concurrentie op is wordt veel meer gebruik gemaakt van webspam dan bij minder populaire zoektermen. Google gaat zich specifiek op deze gebieden richten waar zich veel spam bevindt, zoals bijvoorbeeld “leningen”.

4. Gekochte links devalueren

Matt Cutts gaat niet over tot details, maar Google gaat zich meer richten op gekochte links en heeft al een idee hoe deze beter geanalyseerd kunnen worden.

5. Gehackte websites

Gehackte sites moeten beter gedetecteerd gaan worden en de beheerders van de websites moeten beter op de hoogte worden gehouden. Beheerders moeten specifieker op de gevolgen en beveiliging worden gewezen en hoe het probleem opgelost kan worden.

6. Autoriteit

Als het algoritme van Google zeker weet dat een website een autoriteit is op een bepaald gebied wordt er vanzelf voor gezorgd dat die website vanzelf hoger rankt.

7. Panda

Er wordt gezocht naar nieuwe signalen waaraan te herkennen is dat een website zich in grijs gebied of tegen de grens begeeft. Aan de andere kant worden er meer herkenningspunten gezocht van websites van hoge kwaliteit, zodat websites die eerder zijn bestraft door Google Panda worden geholpen bij de verbetering.

8. Weergaven van één website

Als je verder zoekt in Google en op dieper liggende resultaatpagina’s terechtkomt, zie je vaak dezelfde website verschijnen op één pagina. De nieuwe update moet ervoor zorgen dat als je één keer een cluster met resultaten van een website hebt gezien, deze website verder niet meer voorkomt in de zoekresultaten.

9. Meer informatie voor webmasters

Zoals eerder al genoemd wil Matt Cutts beheerders van websites via de webmaster tools meer informatie geven over hoe ze de website kunnen verbeteren. Met deze aanpassingen wil hij de kwaliteit van de zoekresultaten verbeteren en de hoeveelheid spam verminderen.

Conclusie

Als je focus ligt op goede content hoef je je geen zorgen te maken, maar als je bij de online marketing regelmatig werkt met black hat technieken kan het een vervelende zomer worden!

Bron: SearchEngineWatch