Hoe zit het algoritme van Google Nieuws in elkaar?

Google Nieuws is de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de belangrijkste bronnen van nieuws. Het is voor websites die nieuws publiceren dan ook belangrijk om hier (regelmatig) in vermeld te worden. Immers betekent dit meer bezoekers en voor sommige websites dan ook een belangrijk onderdeel van de online marketing.

Factoren die van invloed zijn op de plaatsing in Google Nieuws

In de afgelopen jaren heeft Google informatie vrijgegeven over de factoren die van invloed zijn op het algoritme. In de onderstaande lijst hebben we deze factoren voor je op een rijtje gezet:

  • Het aantal artikelen dat wordt gepubliceerd in een bepaalde periode
  • De gemiddelde lengte van de artikelen
  • De nieuwswaardigheid van de artikelen
  • De circulatie van het geplaatste van het artikel
  • De grootte van de redactie
  • Het aantal unieke titels bij artikelen
  • De manier waarop artikelen zijn geschreven
  • Het aantal niet gekopieerde artikelen
  • Een “breaking news score” die wordt bepaald naar aanleiding van hoeveel tijd er zit tussen het publiceren van een verhaal en het moment dat het daadwerkelijk is gebeurd.

Het is dus belangrijk om regelmatig unieke en nieuwswaardige content te leveren. Om toegelaten te kunnen worden tot Google Nieuws is het noodzakelijk om je website handmatig in te dienen.

Een website wordt goed gekeurd op het moment dat er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Zo moeten de artikelen nieuwswaarde hebben waardoor ‘how-to’-artikelen, vacatures of artikelen met strikt informatieve inhoud niet geplaatst zullen worden. Ook is het niet de bedoeling dat gebruikers naar websites worden gestuurd die voornamelijk gemaakt zijn om een product of organisatie te promoten. Een webwinkel met een blog zal dan ook niet snel tot Google Nieuws worden toegelaten.

Technische vereisten voor een website

Daarnaast zijn er ook een aantal technische vereisten. Belangrijk is bijvoorbeeld dat de URL’s ten minste drie cijfers bevatten die permanent zijn. Hiermee kunnen de nieuwsartikelen van andere pagina’s worden onderscheiden. Daarnaast geeft Google aan dat het belangrijk is dat er links naar artikelen worden geplaatst. Op het moment dat de crawler een website scant wordt er gezocht naar HTML-links met ankerteksten die ten minste enkele woorden bevatten.

Uiteindelijk is het dus niet eenvoudig om in Google Nieuws opgenomen te worden. Immers wordt er zowel aan de content als aan de techniek van de website veel eisen gesteld. Of dit de moeite waard is? Dat zeker! Google Nieuws is dermate groot dat het de bezoekersstroom naar je website aanzienlijk kan vergroten.