Creëer meer naamsbekendheid met Google afbeeldingen

De afbeeldingen in de organische zoekresultaten worden zelden aangeklikt, maar bieden eigenlijk grote online marketing mogelijkheden voor de naam van jouw webshop. In dit blog artikel laten we zien hoe je door middel van een kleine afbeelding op Google zoekresultaten, in een minder hevige competitieve omgeving, kunt zorgen voor meer naamsbekendheid, ofwel Branding SEO.

Google Afbeeldingen

De meeste zoekopdrachten in Google Afbeeldingen zijn niet erg concurrerend. Een goed gerangschikte afbeelding is zelden het resultaat van een goede SEO, maar is vaak door puur geluk. De basis voor het zoeken op afbeeldingen is daarentegen erg makkelijk.

Om hoger te ranken met de afbeelding, kan je gebruik maken van het zoekwoord in de url van de afbeelding én de alt-title attribuut. Koppel het vervolgens met het zoekwoord aan een relevante content op je pagina. Afbeeldingen die op een goed geoptimaliseerde pagina van je webshop zijn geplaatst, maken een grotere kans om te scoren.

Let er wel op dat alleen de eerste vier tot zeven afbeeldingen in de organische zoekresultaten verschijnen. Zorg er in ieder geval altijd voor dat je alle andere afbeeldingen overtreft.

Branding van de afbeeldingen

Aan de afbeeldingen bij de organische zoekresultaten is niet af te lezen dat de afbeeldingen gerelateerd zijn aan jouw pagina of webshop. Het toevoegen van een logo in de afbeelding voegt waarde toe aan de herkenbaarheid en naamsbekendheid van jouw pagina of webshop, bij de organische zoekresultaten. Deze afbeeldingen moeten dan ook op jouw pagina’s of webshop worden geplaatst, waar de bezoeker kan zien dat de betreffende afbeeldingen hoort bij jouw webshop.

Het meten van Branding SEO

Het is moeilijk om een webshop-eigenaar te overtuigen om in Branding SEO te investeren. SEO wordt vaak gemeten in de meeste vormen van ROI, maar bij Branding SEO is dat lastiger. Branding SEO zou dus gezien moeten worden als een vorm van CPM, met een groot potentieel. Gebruik desnoods de Google Webmaster Tools om te meten welk zoekwoord de meeste indruk maakt op jouw webshop om hoger in de ranking te komen.

SEO PR

Branding is niet de enige mogelijkheid voor het zoeken naar beeld. Afbeeldingen vallen meer op bij organische zoekresultaten en zijn tevens effectiever om emoties op te roepen. Dit maakt ze uiterst geschikt voor PR. Consumenten die goed geïnformeerd zijn, zoeken op Google naar producten en naar de reputaties van de webshops. Alle andere afbeeldingen buiten de webshop kunnen ook worden geoptimaliseerd. Branding SEO biedt vele mogelijkheden voor de marketing en de concurrentie is tamelijk laag.

Door middel van Google afbeeldingen kunnen webshops dus de online marketing uitbreiden en meer naamsbekendheid genereren!