Iedereen heeft wel eens wat gehoord over SEO of wel zoekmachine optimalisatie, maar waarom is het zo belangrijk om hier aandacht aan te besteden? In dit blogitem bespreken we diverse redenen om SEO in te zetten.
SEO is een opening naar vele bezoekers
Hoe goed je website ook is, zonder bezoekers zul je weinig bereiken. SEO is de perfecte manier om deze bezoekers naar je website toe te trekken. Door hoge zoekposities te halen wordt je website immers zichtbaar voor vele potentiële bezoekers. Je kunt Google het best zien als één van de openingen naar je winkel.
Natuurlijk geeft ook Google AdWords je tegen betaling via deze weg toegang, maar door zowel AdWords als SEO in te zetten maximaliseer je de kansen op bezoekers die via Google binnenkomen. Als ware open je dan twee deuren waardoor bezoekers naar binnen kunnen komen.
SEO heeft een beperkte investering nodig
De investering die je in SEO moet maken is relatief beperkt. Kijk maar eens naar andere marketinginstrumenten zoals televisie of advertenties in de krant. De kosten vliegen al snel in de tienduizenden euro’s en het is maar de vraag hoe groot de impact daadwerkelijk is. Voor veel bedrijven is het dan ook aan te raden SEO ter ondersteuning of zelfs als alternatief in te zetten.
Natuurlijk betekent een investering in SEO nooit dat je een garantie hebt op bezoekers via bepaalde zoekwoorden, maar zal, indien op de juiste manier ingezet, altijd een positief effect hebben. Bovendien is het bij de eerdere genoemde marketinginstrumenten natuurlijk ook maar de vraag hoe groot de impact daadwerkelijk is.
SEO is meer dan een CMS die op Google is afgestemd
Er zijn genoeg bedrijven die weliswaar overtuigt zijn van de kracht van SEO, maar zich er niet van bewust zijn hoe dit op de juiste manier ingezet kan worden. Niet zo vreemd want SEO is een vakgebied op zichzelf. In ieder geval is het inzetten van een CMS die geoptimaliseerd is voor Google nog niet voldoende om ook daadwerkelijk hoge posities in Google te verdienen. Hiervoor is de juiste strategie, kennis en heel wat uurtjes werk voor nodig.
SEO is goed meetbaar
Een groot voordeel van SEO, en natuurlijk ook van betaald verkeer via Google AdWords, ten opzichte van andere kanalen is de meetbaarheid. Je kunt zien op welke termen bezoekers binnenkomen en welke stappen zij vervolgens op een website nemen. Een goede meting betekent goede mogelijkheden voor optimalisatie en dus een investering met resultaat.
SEO zorgt ook voor een stijging van de offline verkopen
Naast de bezoekers die iets direct via een webshop aanschaffen heeft SEO ook een positief effect op de offline verkopen. Uit onderzoek blijkt dat 86% van de consumenten internet gebruiken om lokale aanbieders te zoeken waar ze iets gaan aanschaffen. Dit betekent dat elke bezoeker die via Google binnenkomt ook een potentiële bezoeker voor een fysieke winkel is.
Kortom is SEO een marketinginstrument met veel potentie. Indien SEO op de juiste manier wordt ingezet biedt het potentie om bezoekersaantallen om hoog te gooien en kunnen zelfs offline aankopen gestimuleerd worden.
RELATED POSTS
november 20, 2023 by Luka Markovic
Google’s nieuwe metriek: hoe u uw Magento webshop kunt optimaliseren voor INP
In de huidige competitieve wereld van de e-commerce betekent voorblijven dat je je voortdurend moet aanpassen aan nieuwe statistieken...
augustus 1, 2013 by admin
De uitzonderlijke kracht van product reviews en webwinkel beoordelingen
Vergelijken is één van de eerste stappen voordat een consument overgaat tot het kopen van een product. Consumenten willen alles weten over de verschillende modelle...
Your privacy: This site is processed and used by the so-called Cookies. Cookies are small text files that are stored on a computer (or other device) of a web site user and allow the monitoring and analysis of user behavior on the web site. Cookies do not usually lead to the disclosure of the identity of a particular user, but they can provide a personalized experience. You may choose not to allow certain types of cookies. In the headers on the side, you can read more about each category of cookies and adjust-enable them. Blocking some types of cookies may affect your user experience on this site.
Necessary Cookies
Necessary cookies: Cookies that help make the site usable, enabling basic features like navigating pages and accessing secure parts of the site. The website cannot function properly without these cookies. They are necessary for the functioning of the Website and the removal of such cookies results in the inability to use the Website or certain parts of it.
Statistical cookies
Statistical cookies: Statistical cookies help website owners understand how visitors interact with websites by collecting and reporting information anonymously. The Web site of the Operator uses Google Analytics, which is also based on the use of cookies technology, which is stored on the visitor device, all for qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Marketing Cookies
Marketing cookies: Cookies used to track visitors to websites. The purpose is to show content that is relevant and engaging to the individual user and therefore more valuable to publishers. For marketing purposes, we use Google AdWords services, also based on the use of cookies technology, which are stored on a visitor device, all for a qualitative analysis of the use of the website itself.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!