Optimaliseren van Meta tags

Meta tags zijn elementen in de broncode van een webpagina die worden opgenomen door Google. Het belangrijkste zijn de “meta description” en de “title tag”.

Wat maakt deze zo belangrijk en hoe schrijf je goede teksten?

De Meta desciption en de title tag worden door Google gebruik in de SERP (Ofwel de pagina waar je zoekresultaten weergegeven worden). Deze worden weergegeven op de resultaten pagina. Het is dus belangrijk een goede tekst te schrijven. Het is immers het visite kaartje van de website. Een juiste beschrijving over je product en of dienst is dus belangrijk. Daarbij is het ook belangrijk USP’s (Unique Selling Point’s) te vermelden. Punten die  je onderscheiden van de concurrenten en waardoor het waardevoller is voor potentiële klanten om op jou website vermelding te klikken.

Bovenstaande afbeelding is een voorbeeld van een vermelding in de zoekresultaten. Hieronder volgt een omschrijving van deze vermelding. Er wordt onder andere verteld hoe je deze kan bewerken en wat de logo’s en regels tekst inhouden.

  • De bovenste paarse regel (wanneer de website nog niet bezocht is, is deze blauw) is de title tag. Wanneer je een title tag toevoegt aan je pagina wordt deze op de bovenstaande wijze opgenomen door Google.
  • De groene letter daar onder staan voor de website (of webpagina) waar de vermelding naar toe leid zodra er op geklikt wordt.
  • De blauwe letters “in cache” staan voor de door Google opgeslagen versie van de website.
  • De onderste zwarte letters staan voor de meta description. Wanneer  deze aan de webpagina toegevoegd zijn worden deze op bovenstaande wijze in Google vertoond.
  • Verder is er ook nog een +1 logo te zien. Meer informatie hierover is te vinden in ons weblog op onze Google +1 pagina.
  • De laatste afbeelding is een vergrootglas, deze laat een voorbeeld van de bestemmingspagina zien.

Hieronder een aantal tips voor het schrijven van meta descriptions en title tags.

  • Verleid de lezer om op de vermelding te klikken. Het is daarom belangrijk om USP’s te vermelden in de meta description zoals betalen met ideal, geen verzendkosten en dergelijke.
  • Wanneer de pagina waar de meta description voor geschreven wordt een landingspagina is,  neem dan ook de zoekwoorden binnen deze pagina over in je meta description. Zoals te zien in in bovenstaande afbeelding zijn de woorden internetbureau dik
    gedrukt. Wanneer het zoekwoord overeenkomt met het woord in de meta description en/of title tag dan wordt deze dik gedrukt.
  • Vermeld de naam van het bedrijf of de organisatie. Dit maakt de vermelding herkenbaar en zorgt ook voor naamsbekendheid.
  • Een Call to action. Vertel de lezer dat hij moet doorklikken en een actie moet maken. Termen als “vraag nu aan” of “bekijk onze producten en bestel” zijn erg effectief.
  • Meta descriptions en title tags mogen maar een beperkte lengte hebben. Wanneer ze langer zijn als het aantal toegestane karakters, wordt de tekst afgekapt en krijg je 3 punten te zien (zoals in de title van de bovenstaande afbeelding).

In Google geldt:

  • De Title tag mag: 66-69 karakters lang zijn.
  • Meta description mag: 156-158 karakters lang zijn.
  • URL mag: 75- 92 karakters lang zijn.