De heropleving van long tail zoekwoorden in SEO

Ranken op long tail zoekwoorden was een aantal jaren geleden dé manier om zoekverkeer te verkrijgen. Rankings werden gemakkelijk bereikt, de concurrentie was lager en het was relatief gemakkelijker om pagina’s te optimaliseren op dergelijke zoekwoorden.

Het is al ongeveer zes jaar geleden dat de long tail zoekwoorden veel aandacht kregen in de SEO wereld. Maar dat is verleden tijd voor veel mensen – veel mensen zijn deze kans weer vergeten.

Long tail zoekwoorden werken nog steeds, ook de waarde die hieraan gehecht wordt krijgt een sterke heropleving. Het blijft een krachtige manier om zoekverkeer te verkrijgen, vooral gezien de groeiende concurrentie op zeer gewilde kern zoekwoorden.

Wat is een long tail zoekwoord?

In feiten zijn long tail zoekwoorden minder populaire zoekwoorden aangezien ze minder zoekvolume en minder concurrentie hebben.

Zoekmachine marketing trends: Google wordt een persoon

Het wordt langzamerhand duidelijk dat Google dé plek wilt zijn waar mensen naar toegaan om antwoorden te krijgen. Net alsof je een vriend vraagt ‘wat het weer is in Arnhem?’ of ‘hoeveel is 50 * 7?’. Je verwacht een antwoord in plaats van een lijst van bronnen waaruit je jouw antwoord kunt vinden. Google begeeft zich steeds meer in deze richting. Probeer zelf deze zoekopdrachten uit in Google en je krijgt antwoorden als zoekresultaat.

Google probeert met Google Nu grip te krijgen op de mobiele zoekmarkt – een systeem waarbij je antwoord krijgt via spraakcommando’s in de natuurlijke taal.

Dit betekent dat de huidige generatie van internetgebruikers in toenemende mate hun vragen op Google intypen (of inspreken). En dit is precies wat de focus op long tail zoekwoorden weer tot leven wekt.

Deze trend is zichtbaar bij zowel jonge als oude zoekmachine gebruikers. Leeftijd is in dit geval niet zozeer aan de orde, maar meer hoe bekend de persoon is met Google.

Mensen die voor het eerste in aanmerking komen met Google – en hebben gezien dat Google direct antwoord geeft op vragen over het weer, wiskunde, valuta berekeningen, definities, enzovoort – voeren gewoon hun vraag in in Google, waarbij ze een relevant antwoord verwachten. Dat is het begin van een heropleving van de long tail.

De intentie van de gebruiker: de sleutel tot betere conversies

Het fijne van long tail zoekwoorden is dat u direct begrijpt wat in de volksmond bekend staat als ‘de intentie van de gebruiker’. Vele SEO professionals richten zich veelal op het ranken van hun pagina op een top positie in Google. Maar dit is slechts het begin voor een webwinkel eigenaar.

Het uiteindelijke doel is in de meeste gevallen het verhogen van het aantal conversies: ervoor zorgen dat mensen klikken, kopen of zich inschrijven voor de nieuwsbrief.

  • Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld zoekt naar ‘bedwantsen’, heb je geen goed beeld van wat de gebruiker precies in gedachten heeft. Is hij of zij op zoek naar een oplossing voor een bedwantsen probleem? Of is de persoon op zoek naar algemene informatie over bedwantsen? Misschien is de gebruiker wel bezig met een enquête over bedwantsen.
  • Wanneer een gebruiker zoekt naar ‘bestrijdingsmiddelen tegen bedwantsen’, is de intentie van de gebruiker veel duidelijker: Hij is waarschijnlijk op zoek naar een manier om zich te ontdoen van bedwantsen. Er is een hogere kans om een bedwantsen bestrijdingsmiddel te verkopen.

Long tail zoekwoorden bieden prachtige inzichten. Je hoeft geen A/B-testen uit te voeren of je af te vragen wat de gebruiker wilt. Je weet meestal precies wat de gebruiker zoekt. Een beter begrip van de intentie van de gebruiker zal conversies bevorderen, en zal uw ROI direct beïnvloed op alle inspanningen.

Relevantie van het resultaat

Zoekopdrachten met veel concurrentie en zoekvolume leveren zelden hoogwaardige resultaten op, zelfs als het rijke informatie betreft en de kwaliteit hoog is. Dit komt omdat ze waarschijnlijk niet ontzettend relevant zijn.

Anderzijds, met long tail zoekwoorden zijn de resultaten zeer relevant. Dit vertaalt zich naar een hoger conversiepercentage voor bedrijven die topposities hebben aan de top voor long tail zoekopdrachten, evenals minder concurrentie.

Minder concurrentie

Long tail zoekwoorden hebben minder concurrentie dan de vaak gezochte kern zoekwoorden.

Maar, de long tail zoekwoorden resulteren meestal in een hoger succespercentage. Dus, het is aan te bevelen om in plaats van een nummer 1 positie te behalen voor een zoekwoord met hoge concurrentie te focussen op nummer 1 posities van honderd long tail zoekwoorden. In de meeste gevallen wordt je website bezocht door bezoekers die beter converteren, een lager weigeringspercentage hebben en meer tijd op de pagina hebben doorgebracht.

Bovendien bestaat de kans dat veel van jouw concurrenten ranken op deze long tail zoekwoorden zonder het zelf te weten. Veelal heb je volop keuze uit topposities.

Google Nu

Google Nu voor mobiele devices zal de toekomst van het zoekgedrag veranderen. Mensen zullen dankzij deze technologie tegen hun mobiele telefoons praten om antwoorden te krijgen. Hier volgen enkele voorbeelden:

‘Waar ligt het dichtstbijzijnde Italiaanse restaurant?’
‘Hoe kom ik snel af van acne?’
‘Welke voedingsmiddelen zijn goed voor mijn huid?’

Conclusie

Mensen communiceren tegenwoordig met hun mobiele telefoons en stellen zich hierboven genoemde vragen. Zoekopdrachten worden zodoende steeds meer een long tail zoekopdracht. En dat luidt de heropleving van long tail zoekwoorden in.