Helaas heeft Google gisteren een einde gemaakt aan de Google AdWords Keyword Tool, oftewel het hulpprogramma voor zoekwoorden.
Een wijziging van Google die niet overal positief is ontvangen, getuige de reacties online. De Keyword Planner is in tegenstelling tot de vrij
algemene Keyword Tool puur gericht op de AdWords en het opzetten en uitbreiden van AdWords campagnes.

Een overzicht van de meest opvallend positieve en negatieve punten van de overgang van de Google Keyword Tool naar de Keyword Planner:

v Specifiekere geografische targeting, behalve land en taal kan nu ook een regio of taal worden geselecteerd om het zoekvolume te bepalen.

 

x Waar je in de Keyword Tool nog kon vergelijken tussen de locale en globale maandelijke zoekopdrachten is dit nu niet meer mogelijk.

 

v De Keyword Planner geeft suggesties voor een zoekterm, landingspagina (de pagina op jouw site
of die van een concurrent wordt gescand en belangrijke zoektermen worden aangegeven) of productcategorie.

 

x Er moet worden ingelogd in Google om gebruik te maken van de Keyword Planner,
in tegenstelling tot de Keyword Tool die voor iedereen te gebruiken was.

 

vBetere filteropties in de Keyword Planner. Zoektermen kunnen gefilterd worden op CPC (te dure zoektermen kun je vermijden),
zoekvolume (te lage volumes kun je uitsluiten), concurrentie (zoektermen met hoge concurrentie uitsluiten), zoektermen die al in je campagne
staan kunnen worden uitgesloten en je kunt uiteraard filteren op zoekterm.

 

x Alle zoekvolumes die je terugvindt in de Keyword Planner zijn exacte zoekvolumes, waar je bij de Keyword Tool nog brede zoekvolumes
en woordgroepen kon bekijken. Mogelijk wordt dit nog wel bijgewerkt, aan de start van de Keyword Planner staat immers dat je door het gebruik van interpunctie nog wel breed,
exact en op woordgroep kunt zoeken. Op het moment werkt dit echter nog niet.

 

vDe Keyword Planner geeft duidelijk weer hoeveel zoekopdrachten een complete advertentiegroep in totaal heeft. Het is daarnaast makkelijker geworden
om een plan te maken en dit te importeren naar de AdWords. Waar je voorheen eerst nog de AdWords Verkeersschatter moest gebruiken is dit nu geïntegreerd.

 

Conclusie Keyword Planner

 

Al met al kan de Keyword Planner voor AdWords meer mogelijkheden bieden, maar is het minder handig voor het bepalen van zoekvolumes voor andere gebruiken zoals SEO.
Vooral het ontbreken van het verschil tussen brede zoekvolumes, exacte zoekvolumes en woordgroepen is een groot gebrek van deze nieuwe tool.
Zodra deze optie nog wel wordt toegevoegd kan deze tool door de vele opties en filters ongetwijfeld bijdragen aan de effectievere opzet en optimalisatie van AdWords campagnes,
maar tot die tijd is het verlies van de Keyword Tool voor SEO erg groot.