Het runnen van een e-commerce website vereist veel inzet, omdat er tal van klanten zijn waaraan aandacht moeten worden besteed. Daarnaast zijn er mensen die een speciale leesbaarheid en navigatie nodig hebben, afhankelijk van de aard van hun beperking. Het voor alle soorten gebruikers optimaliseren van een website klinkt misschien als een zeer veeleisende inspanning, maar is feitelijk vrij eenvoudig te doen. Het enige wat u hoeft te doen, is uw aandacht te richten op een aantal aspecten om uw website voor alle potentiële klanten met een beperking toegankelijk te maken.

Kleuren

colors

Er zijn veel mensen die kleurenblind zijn en in de war kunnen raken als u voor uw website voor specifieke kleuren kiest. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan de kleuren die uw webpagina gaan domineren. Vermijd het om gele, groene en blauwe kleuren naast elkaar te gebruiken, aangezien deze specifieke combinaties voor mensen met kleurenblind de meeste verwarring veroorzaken. Een efficiënte manier voor het gebruik van kleuren voor kleurenblind is het gebruik van contrasterende kleuren, die alles duidelijk aan alle bezoekers van uw website weergeven. Voor de keuze van de juiste tekstkleur, is de beste en veiligste manier om een stuk tekst in het zwart te plaatsen op een witte achtergrond. Dit contrast maakt het voor iedereen makkelijk om de productbeschrijvingen op uw e-commerce winkel te lezen.

Knoppen

buy-now

De nieuwste design trends zijn eigenlijk heel goed om de knoppen voor mensen met een beperking gebruiksvriendelijk te maken. Een strak ontwerp dat mensen voorziet van grotere knoppen is perfect. Het is ook belangrijk om geen knipperende actieknoppen te gebruiken, zoals “Koop nu” of “Bestel nu”, omdat u niet wilt dat uw website een aanval veroorzaakt bij mensen die aan lijden epilepsie. Oproep actietitels zoals “Aan winkelwagen toevoegen” en “Toevoegen aan winkelmand” resulteerden in een veel hogere conversie bij de A / B-testen, omdat de titel op zich rustiger wordt weergegeven; het vereist ook geen enkele verbintenis en wordt niet aan gebruikers opgelegd. Een goed design voor het creëren van knoppen, die in de behoeften van de meeste mensen voorzien, is het strakke materiaal design, dat enkele jaren geleden door Google werd geïntroduceerd. Het is belangrijk om sterke kleuren te gebruiken, zodat mensen die kleurenblind zijn de knoppen waarop ze moeten klikken makkelijk kunnen opmerken.

 

Het lettertype formaat

font-size

Dit is een punt dat speciale aandacht vereist. Het weergeven van een klein lettertype op uw website is niet een heel verstandige beslissing. Ouderen met oogproblemen zullen de inhoud niet gemakkelijk kunnen lezen, en de beste manier om dit op te lossen, is om tekst zoom-in toe te passen wanneer de muis over de tekst beweegt. Bovendien zijn er tekstformaten waaraan u zou moeten vasthouden, als u wilt dat uw inhoud voor de meeste mensen goed waarneembaar is. Als uw doelgroep senioren zijn, gebruik dan gewoon geen absolute lettergroottes. Stel code in die van percentages gebruik maakt, bijvoorbeeld 120% voor grotere tekst en 90% voor de kleinere tekst. Een 12-punts lettertype zal voor senioren voldoende zijn; het aanbevolen minimum voor de hoofdlichaam is echter 14, terwijl de titels een formaat moeten hebben van 18 of groter. U kunt altijd een knop toevoegen voor het vergroten van het letterformaat, maar zorg ervoor dat de knop prominent aanwezig is en makkelijk te gebruiken. De grootte is niet het enige waaraan u moet denken – u moet er ook voor zorgen dat de tekst in groot contrast met de achtergrond is, omdat dit het voor mensen gemakkelijker maakt om de tekst te lezen. Om de tekst leesbaarder te maken, is het belangrijk om meer afstand tussen de tekstlijnen toe te voegen en mensen geen probleem zullen hebben met betrekking tot uw inhoud.

Focus

Vermijd de focus van uw website op afbeeldingen. Natuurlijk hebt u op uw website afbeeldingen van hoge kwaliteit nodig, vooral als we praten over e-commerce websites, maar u moet zich meer richten op andere content types, zoals categorieën, productomschrijvingen en unieke verkoopargumenten. Dit maakt het voor mensen met gezichtsvermogen problemen veel eenvoudiger te begrijpen wat ze op uw e-commerce winkel kunnen vinden, wat vanzelfsprekend hun beslissing ook veel gemakkelijker zal maken. Diversificatie van uw webpagina’s geeft een groter aantal mensen een eenvoudige toegang tot en navigatie door uw online winkel.

Omlijningen en Outlines

De huidige design trends zijn erop gericht om formulieren simplistischer te maken. Dit kan echter voor veel mensen met een visuele beperking problemen opleveren. Tal van online formulieren worden gemaakt zonder omlijningen. U kunt doorgaan en de nieuwste trends toepassen, maar zorg ervoor dat er een ander soort indicator is om mensen bij het navigeren te helpen. Wanneer u bijvoorbeeld een formulier zonder omlijningen op uw online winkel plaatst, zorg er dan voor dat er een tekst in de ‘velden’ is, waarvan verondersteld wordt dat mensen deze invullen. Als u echter kiest voor een ontwerp zonder omlijning, zorg er dan voor dat de genoemde tekst in een groter lettertype is en dat het in contrast is met de achtergrond van de website. Echter, als u de dingen voor uw klanten eenvoudig wilt houden, kunt u altijd gebruik maken van formulieren met een duidelijke omlijning, waardoor mensen minder gebruiksproblemen zullen ondervinden. De keuze is aan u, maar als u mensen met een beperking tevreden wilt houden, dan is het gebruik van omlijnde formulieren waarschijnlijk een betere keuze en het is iets dat bezoekers zonder gezichtsbeperkingen zeker niet zal storen.

Positionering van Design Elementen

Het is belangrijk om voorzichtig te zijn met het plaatsen van elementen op de website. Hier zijn enkele tips over hoe u de verschillende soorten inhoud van uw website moet optimaliseren: o Alle niet-tekstuele inhoud moet worden beschreven in woorden met gebruik van labels en markeringen. De ALT-tekst moet alle belangrijke gegevens bevatten, maar mag niet te lang zijn. o Als u van plan bent om op video te vertrouwen, moet u zeker zorgen voor een nauwkeurige transcriptie die door een mens wordt gelezen (vermijd het gebruik van de computer gegenereerde stemmen). Vergeet niet om gebarentaal vertalingen of ondertiteling bij te voegen voor doven en slechthorenden. o Volg de conventie bij de vaststelling van tekstinhoud. Volg H1, H2 en H3 normen, omdat dit mensen in staat stelt om gemakkelijker door de pagina te navigeren en de natuurlijke opmaak van de inhoud bewaard blijft. o Element consistentie over de hele site is iets wat de prioriteit moet hebben. Een groot aantal pagina’s zal divers zijn, bijvoorbeeld de startpagina, de categorie- en productpagina’s etc. Echter, een element dat altijd op de hele website aanwezig is, is een tekstuele uitleg van elk element. Bovendien moet elke paginacategorie op de hele website hetzelfde blijven. Vermijd verschillende pagina’s voor verschillende producten, omdat er enige vorm van uniformiteit op de website moet zijn. Dit maakt het navigeren veel eenvoudiger. o Zorg ervoor dat de links in de tekst zijn onderstreept, zodat mensen die kleurenblind zijn makkelijker kunnen herkennen welk deel van de tekst hen zal leiden tot meer informatie.

Dit zijn enkele tips om uw website UI en UX gebruiksvriendelijker te maken voor mensen met een beperking. Omdat wereldwijd miljoenen mensen lijden aan een of andere beperking, is het optimaliseren van uw website voor mensen met een beperking is een must, en iets waarop u zich bij het hele website ontwerpproces moet blijven richten.

Dit bericht is oorspronkelijk gepubliceerd door Andrija Stojković, Senior eCommerce Designer bij Younify.