Storytelling

Het vertellen van verhalen is iets waar we dagelijks mee bezig zijn. Het vertellen van verhalen komt ook steeds vaker voor bij branding van organisaties en het verhogen van conversies door vertrouwen te wekken bij consumenten, beter bekend als storytelling. Storytelling is iets wat we ook binnen de online marketing veel terug zien.

Corporate storytelling
Dit is een inspirerend communicatiemiddel waardoor je de consument bij je boodschap betrekt en drempels wegneemt. Je kunt het verhaal van een merk, organisatie of bedrijf tot leven laten komen met storytelling. Een goed bedrijfsverhaal is geloofwaardig en komt authentiek over, speelt in op je gevoel en niet op je rationeel denken. Het belangrijkste aan een corporate verhaal is dat zowel medewerkers als consumenten zich erin kunnen herkennen. De kracht van storystelling zetten we voor je op een rij:

  • Ordelijk: Dankzij een verhaal worden gebeurtenissen geordend, hierdoor kan rust gecreëerd worden en is het voor consumenten makkelijker om zich met het verhaal te identificeren.
  • Verbintenis: Een verhaal schept een band. Mensen worden bij elkaar gebracht door het delen van verhalen.
  • Betekenis: Door verhalen kan duidelijk worden gemaakt waar een organisatie voor staat en ze geven betekenis aan gebeurtenissen.
  • Emotie: Verhalen richten zich ook op het gevoel en een goed verhaal kunnen emoties teweeg brengen. Consumenten voelen zich aangesproken en worden geraakt.
  • Sturing: Met het juiste verhaal kun je consumenten een richting op sturen of ze houvast bieden in onzekere tijden.

Verhalen vergaren
Storytelling begint bij het verzamelen van verhalen over je bedrijf waarbij medewerkers en consumenten zich kunnen inleven. Voor het ontwikkelen van een verhaal dient et een aantal punten rekening gehouden te worden:

  • Historie: Vertel iets over de oprichter van het bedrijf, wat zijn zijn beweegredenen? Wat was zijn droom? Hoe heeft die droom zich ontwikkeld?
  • Gebeurtenissen: Hoe reageert het bedrijf op bepaalde gebeurtenissen, denk hierbij aan economische tegenslagen of juist successen. Hoe wordt de organisatie geïnspireerd?
  • Story Matrix: Hiermee is het mogelijk om rond een relevant thema verhalen te verzamelen. Door ze in een matrix te plaatsen kan er op overzichtelijke wijze een tijdlijn gecreëerd worden.

Digital storytelling
Net als bij storytelling moet er bij digital storytelling een verhaal verteld worden, alleen werkt dit op internet iets anders. Op het internet wordt er niet direct aan de luisteraar voorgedragen waardoor het lastig is om de aandacht vast te houden. De verteller moet dus een goed verhaal met een betekenis hebben  zodat de luisteraar niet af wil haken. Vooral bij digitaal is het van belang dat er een rode draad in zit zodat het niet alleen maar losse fragmenten zijn, hierdoor kan een verhaal bijdragen aan de online marketing. Een goed voorbeeld hiervan is het verhaal van Lego. Dit verhaal gaat over het ontstaan met alle tegenslagen die erbij komen kijken en het doorzettingsvermogen van een familie. Een ander voorbeeld is Coca-Cola Company, zij maken optimaal gebruik van digital storytelling. Dit doen ze door het versterken van de merkwaarde door ieder moment van klantcontact te gebruiken voor het vertellen van emotionele verhalen, denk aan de vrachtwagen rond de feestdagen of de filmpjes met een ijsberen gezin.

– See more at: https://old.younify.nl/blog/storytelling/#sthash.Bfs8Unxs.dpuf