Nieuwe Google Penguin Update

De nieuwe Google Penguin update: Waar moeten we op gaan letten?

Na de lancering van Penguin vorig jaar en een kleine update tussendoor is de volgende grote update weer aangekondigd door Matt Cutts.

Matt Cutts, hoofd van de afdeling Web Spam bij Google, heeft aangegeven dat het algoritme filter tot nu toe nog weinig is veranderd, maar dat er een “nieuwe generatie” Google Penguin komt die een aanzienlijke invloed zal hebben op de zoekresultaten.

Google Penguin

We weten al dat de Google Penguin uitsluitend is gericht op de kwaliteit van links, dat deze onregelmatig wordt geüpdate (de laatste update was in oktober 2012) en dat deze oorspronkelijk was bedoeld om websites die de zoekresultaten wilden manipuleren door middel van onnatuurlijke linkbuilding eruit te filteren. In Nederland was de invloed van deze Google Penguin vrij klein. Startpagina’s doen het nog steeds goed, de vraag is echter of dit na de komende update ook nog zo zal zijn.
Omdat het Web Spam team van Google echter ook terugzag dat de Penguin niet overal even goed werkte, hebben ze in de loop der tijd data verzameld om dit te verbeteren. In deze nieuwe update zal al deze verzamelde informatie worden gebruikt om de manipulatie van zoekmachines door onnatuurlijke linkbuilding structureel terug te dringen.

Hoewel Google voorheen al claimde dat het algoritme linknetwerken met slechte links (linkfarms e.d.) kon herkennen, bestond bij veel SEO marketeers nog het gevoel dat dit vooral handmatig moest worden gedaan en dat het algoritme hier nog helemaal goed op was afgesteld. Dit is een van de onderwerpen waar meer kennis over verzameld is en waar de nieuwe update zich op gaat richten.

Google straf Interflora

In februari van dit jaar is Google nog betrokken geweest bij grote anti-web spam acties tegen websites als Interflora, waarbij ze samenwerkten met interne teams om te bekijken waar links vandaan komen en bij te houden of er daadwerkelijk nofollows werden geplaatst bij betaalde links.

Google heeft over de straf voor Interflora geen officiële verklaring gegeven, maar er lijkt een sterke connectie te zijn met advertorials op websites van grote Britse kranten met een dofollow links. Daarnaast gaan de geruchten dat Interflora bloggers cadeaus aanbood in ruil voor links. Overduidelijk betaalde links waar geen nofollow op is gezet, zoals volgens de regels van Google is vereist, hebben door de nieuwe update naar verwachting een grote kans om hiervoor te worden gestraft.
Google lijkt de grote hoeveelheden data overzichtelijker te hebben gemaakt zodat manipulatie van het systeem makkelijker herkenbaar wordt voor het algoritme en de medewerkers van Google.

Slechte links

Google is actief bezig geweest met het bestuderen van “slechte” links en weet precies hoe ze in elkaar zitten en waar ze vandaan komen. Deze links worden voor Google daardoor steeds makkelijker om te detecteren.

Google geeft waarde of autoriteit aan links door middel van het eigen PageRank systeem, waardoor er veel moeite gestoken moet worden in het vinden van goede websites en het krijgen van links van websites die al veel waarde hebben opgebouwd. Bij websites die een linkfarm of andere linknetwerken inzetten zijn er bepaalde patronen terug te zien, die Google eruit kan halen en de linkwaarde van deze links naar 0 kan zetten. Hierdoor worden al deze links waardeloos en heeft een linknetwerk geen nut meer. Nu Google zoveel data heeft verzameld over deze linknetwerken en terugkerende patronen zal dit proces van devaluatie van slechte links nog sneller verlopen.

Linksnelheid

De snelheid waarmee links worden vergaard is een ander interessant punt. Er is nu al een verschil in de manier waarop nieuwe links worden opgepakt. Google heeft sneller door wanneer er ineens een overvloed aan links op een website binnenkomt en zal vreemde linkpatronen die niet te verklaren zijn direct devalueren.

Of deze devaluatie voor onbepaalde tijd is of stapsgewijs wordt doorgelaten is niet bekend, maar er is wel een duidelijke correlatie tussen websites die een consistente hoeveelheid links vergaren en stijgende resultaten in de zoekmachines. Websites die deze links in korte tijd krijgen zien relatief een minder sterk effect op de resultaten.

Link Trust

Naast de snelheid waarmee links worden vergaard is natuurlijk de kwaliteit van de link belangrijk, maar een mogelijk nog grotere rol speelt het vertrouwen van Google in de link. Majestic SEO speelt hier goed op in door de “Citation Flow” en “Trust Flow” weer te geven, waarmee een onbetrouwbaar linkpatroon herkend kan worden.
Deze “Trust Flow” heeft er ook vooral mee te maken dat je niet betrokken raakt bij linknetwerken en websites die erom bekend staan dat ze meewerken aan dit soort praktijken.

Google associeert een aantal websites en documenten op het internet als experts, die altijd betrouwbaar en eerlijk zijn. Hoe “dichter” je site bij deze websites of documenten in de buurt ligt, hoe meer vertrouwen jouw website zal krijgen. Als je linkprofiel bestaat uit veel links van betrouwbare sites dan zal Google dit ook zien en minder snel reageren op eventuele minder goede links in je linkprofiel.

Social media

Veel SEO experts geloven dat “social signals” een belangrijke rol gaan spelen in de volgende Google Penguin update. Hoewel “sociale autoriteit”, zoals het steeds vaker genoemd wordt, voor sommige markten wel zin heeft, heeft het nog veel beperkingen. Veel bedrijven zien weinig tot geen sociale interactie en zonder veel data heeft een systeem dat linkkwaliteit bepaalt aan de hand van social shares niet goed werken.

Voor de digitale marketing zou het geweldig werken, maar voor veel anderen heeft het nog geen zin om dit in te zetten. Google probeert deze leegte op te vullen met Google+, om mensen zoveel mogelijk ingelogd te laten werken en toch data te kunnen verzamelen.
Het is een mogelijkheid dat social sharing en andere signalen gebruikt kunnen gaan worden om linkkwaliteit te bepalen.

Anchor tekst

Anchor tekst is vaak een van de duidelijkste indicaties om slechte linkprofielen te herkennen. De Google Penguin maakt hier gebruik van om de linkkwaliteit te brekenen. Een anchor tekst die exact overeenkomt met de zoekterm op de landingspagina, met een link die afkomstig is van een domein met een domein autoriteit van 30 of lager is vaak de meest duidelijk spam.

Het is belangrijk om te letten op de verhouding tussen branded en non-branden anchor teksten. Een natuurlijke linkprofiel zal veel link bevatten met de anchortekst www.(naam website).com of alleen de naam van de website. Als een website alleen maar links binnenkrijgt met de zoekwoorden die bij de betreffende pagina’s horen valt dit natuurlijk op in negatieve zin. Het aantal toegestane links met een exacte overeenkomst met de zoekterm in verhouding tot links op de merknaam wordt steeds kleiner en hier moet rekening mee worden gehouden om straffen te voorkomen.

Relevantie

Een onderwerp waar Google zich bij elke update weer mee bezig houdt is relevantie. Met de eerder genoemde vergaarde data kan Google steeds beter bepalen welke onderwerpen en links relevant zijn voor een website. Teveel links zonder enige relevantie zullen dus ook strenger worden aangepakt.

Verkeersstatistieken

Terwijl statistieken van verkeersbronnen eigenlijk meer vallen onder de Panda dan onder de Penguin, zijn de lijnen hiertussen steeds meer aan het vervagen. Panda is al verwerkt in het algoritme en de Penguin gaat binnenkort volgen.
Google zou dus ook kunnen gaan kijken naar verkeersstatistieken zoals bezoeken die voortkomen vanuit links en de kwaliteit van die bezoeken.

Aandachtspunten

Niemand kan met zekerheid voorspellen hoe de nieuwe Penguin update eruit zal komen te zien en welk effect deze zal hebben, maar we kunnen er wel zeker van zijn dat Google het tradionele linkbuilden steeds lastiger en minder rendabel zal gaan maken. Het gaat er steeds meer om dat links verdiend gaan worden door waarde bij te dragen door middel van kwalitatief goede content.

Zoals gezegd wordt een te hoog gehalte van “slechte links” steeds minder getolereerd, worden links steeds meer beoordeeld aan de hand van de netwerken/omgeving waarin ze zich bevinden en de “social signals” die hierbij horen. De snelheid waarmee links worden vergaard is ook een onderdeel dat onder de loep genomen zal worden. De belangrijkste aandachtspunten zijn:

– Het begrijpen van je eigen linkprofiel. Tools als Majestic SEO geven hier inzicht in en zullen steeds noodzakelijker worden om risico’s te vermijden.

– Alleen het bekijken van de kwaliteit van een link is niet genoeg, “Link Trust” is een belangrijke voorwaarde van links.

– Het aantal branded links en links met teksten als “klik hier” verhogen, om hiermee het aantal links met een te exacte anchor tekst in balans te brengen.

– Uitkijken naar sites in jouw vakgebied die veel bezig zijn met social sharing en hier een relatie mee opbouwen.

– Links checken op websites die naar jou linken zodat je zeker weet dat hun linkwaarde niet van slechte netwerken of omgevingen komt en jou daarmee zouden kunnen devalueren.

Kay van den Bosch
Webmarketeer Younify

Bron: www.searchenginewatch.com