Nieuw: Google Adwords lanceert ‘bulk-functie’

Google is constant bezig met het verbeteren van Adwords. Recentelijk is een nieuwe verbetering gelanceerd waarbij het mogelijk is om met een aantal muisklikken een wijziging in de gehele campagne door te voeren. Erg nuttig als de bestemmingspagina van een advertentie gewijzigd moet worden bij tientallen, misschien wel duizenden campagnes tegelijkertijd.

Op dit moment is de functie nog beperkt beschikbaar maar Google werkt er hard aan om deze ‘bulk-functie’ in de komende weken uit te rollen naar alle gebruikers van Google Adwords.
Wij hebben alvast alle mogelijkheden van deze nieuwe ‘bulk-functie’ op een rijtje gezet:

Zoekwoorden

  • Zoek en vervang text in het zoekwoord of bestemmingspagina
  • Voeg tekst toe aan het zoekwoord of de bestemmingspagina
  • Biedingen instellen
  • Biedingen verhogen en verlagen
  • Zoekwoordtypen voor de zoekwoorden wijzigingen
  • Labels toevoegen of verwijderen

Advertenties

  • Zoek en vervang text in de advertentie of URL
  • Voeg tekst toe aan de advertentie of URL
  • Verander het hoofdlettergebruik van de advertentie
  • Labels toevoegen of verwijderen

Advertentie groepen

  • Verhoog of verlaag biedingen
  • Stel nieuwe bieding in
  • Labels toevoegen of verwijderen

Campagnes

  • Verhoog of verlaag budgetten
  • Stel nieuwe budgetten in
  • Labels toevoegen of verwijderen

Het is mogelijk om de wijzigingen alvorens deze toegepast worden te bekijken. Als je een grote hoeveelheid instellingen wijzigt zal Google deze op de achtergrond doorvoeren. Dit betekent dat je de pagina kan verlaten en zelfs compleet kan uitloggen van jouw Google Adwords account.
Een voortgangsbalk laat zien hoever Google is met het doorvoeren van jouw ingestelde wijzigingen zodat je ten alle tijden kan zien hoever de wijzigingen al zijn doorgevoerd.

Om je een idee te geven hoe makkelijk deze functie in gebruik is, illustreert de afbeelding hieronder de werking ervan:


In het voorbeeld hierboven wordt het woord ‘Road bike’ gewijzigd in ‘Commuter bike’ in meer dan 25.000 advertenties, in slechts één klik.

Kleine verbeteringen
Naast deze nieuwe bulk-functie heeft Google nog een aantal wijzigingen doorgevoerd. Er zijn een aantal kleine verbeteringen in de buttons en menu’s doorgevoerd. Dit is gedaan om het voor nieuwe gebruikers zo makkelijk mogelijk te maken.

De bulk-functie is vooral interessant bij grote campagnes. Waarbij het tot voor kort erg arbeidsintensief was om wijzigingen in een groot aantal campagnes door te voeren, is dat nu verleden tijd met deze nieuwe functie van Google. Wij, als online marketingbureau, zijn in ieder geval al erg enthousiast over deze nieuwe mogelijkheden en blijven jullie op de hoogte houden van nieuwe functies en mogelijkheden.