Nieuw binnen Google AdWords: flexibele biedstrategieën!

Door middel van de nieuwe mogelijkheid binnen Google AdWords kunnen we eenvoudig en snel geautomatiseerde biedingen instellen wanneer, waar en hoe we maar willen. Dit was voor een deel ook al mogelijk met de automatische biedingen, echter deze nieuwe mogelijkheid is een stuk uitgebreider. Je kunt automatisch bieden op een gedeelte van een campagne of bijvoorbeeld een biedstrategie instellen voor zoekwoorden die in verschillende campagnes staan. Met de flexibele biedingen kunnen we zeer specifiek automatisch biedingen instellen, wat zeker van toegevoegde waarde zal zijn en tijd kan besparen binnen de  online marketing werkzaamheden.

De flexibele biedstrategieën kun je terugvinden onder gedeelde bibliotheek binnen Google AdWords. Hier kun je de flexibele biedstrategie instellen voor campagnes, advertentiegroepen of zoekwoorden. Daarnaast kun je hier de prestaties bijhouden van de verschillende biedingsstrategieën. De flexibele biedstrategieën zijn alleen mogelijk binnen de geoptimaliseerde campagnes.

Bron: Officiele AdWords Blog

Verschillende biedstrategieën

Je kunt gebruik maken van 4 verschillende biedstrategieën:

  • Klikken maximaliseren. Hiermee worden biedingen automatisch ingesteld zodat er zo veel mogelijk klikken worden gegenereerd binnen het gekozen doelbudget. Deze strategie kun je gebruiken als bijvoorbeeld een aantal sitebezoeken een hoofddoel is.
  • Locatie van doelzoekpagina. Door middel van deze strategie worden biedingen automatisch aangepast om de advertenties boven aan de pagina of bijvoorbeeld op de eerste pagina weer te geven. Deze strategie kan ingezet worden als je bijvoorbeeld de zichtbaarheid van bepaalde advertenties wilt verbeteren.
  • Doel CPA biedingen. Hiermee worden automatisch biedingen ingesteld om zoveel mogelijk conversies te genereren binnen het de ingestelde CPA doelstelling. Deze strategie kan gebruikt worden om zo veel mogelijk conversies binnen te halen met het doel CPA.
  • Verbeterde kosten per klik (ECPC). Deze biedstrategie verhoogd of verlaagd biedingen op basis van hoe waarschijnlijk het is dat de klik tot een conversie kan leiden.

Bij een aantal van bovenstaande biedstrategieën wordt gebruik gemaakt van real-time gegevens om de biedingen aan te passen op basis van van de voorspelde prestaties van bijvoorbeeld de advertentie.

Voordelen van flexibele biedstrategieën

Het grote voordeel van de flexibele biedstrategieën is dat je deze kunt toepassen waar en wanneer je maar wilt. Je kunt een biedstrategie opstellen voor zoekwoorden in verschillende campagnes of bijvoorbeeld verschillende biedstrategieën toepassen op één campagne.

Een voorbeeld: Je hebt een campagne die bestaat uit advertentiegroepen met productgroepen met producten met weinig marge en producten met meer marge. Voor de producten met weinig marge kun je doel CPA biedstrategie instellen en een andere voor de producten met meer marge, deze mogen bijvoorbeeld ook meer kosten. Deze strategie kun je inzetten voor de verschillende zoekwoorden of advertentiegroepen, binnen verschillende campagnes.

Een ander voorbeeld: Stel je hebt een campagne die bestaat uit enerzijds advertentiegroepen voor het verkopen van de producten en anderzijds advertentiegroepen voor branding. De strategie locatie van doelzoekpagina kun je instellen om bijvoorbeeld de branding zoekwoorden een lagere positie te geven en de koopgerichte zoekwoorden juist een hogere positie.