1. Omnichannel shopping ervaringen gaan de grootste focus krijgen
Na twee jaar online shoppen tijdens de COVID-pandemie, heeft het belang voor in-store ervaringen van klanten toegenomen. Hierdoor moeten verkopers hun omnichannel belevenissen hervormen. Het volledige consumentenproces moet in gedachten genomen worden. Een klantervaring begint en eindigt niet altijd bij de website.
Bijna 75% van shoppers bladeren door vele channels voordat ze een aankoop doen. Dit betekent dat verkopers moeten overwegen wat voor ervaringen ze aanbieden verspreid over al hun kanalen, inclusief websites, brick-and-mortar winkels en socialmediaplatformen. Klanten verlangen naar fijne en naadloze overgangen tussen de kanalen wanneer ze bij jou shoppen. Elk kanaal moet om deze reden een reflectie zijn van de ander. Klanten moeten de mogelijkheid hebben om dezelfde producten te vinden en te kopen, ongeacht waar ze ervoor kiezen om te shoppen.
Tegenwoordig browsen klanten op social media, checken ze prijzen en andere informatie op websites, en doen hun aankopen uiteindelijk in de winkels. Deze drie fases zijn daarom allemaal belangrijk voor het verkopen van jouw product. Een van de eerste stappen naar succes in omnichannelverkoop is het verbinden van in-store en online systemen via e-commerce integratie. Zodra jouw business onboard is, kun je bijvoorbeeld de volgende perfecte omnichanneltrends van 2023 implementeren:
- Combineren van online en fysieke inventaris
- Jouw klanten voorzien van accurate verzendings- en leveringsinformatie
- Jouw medewerkers met meer klantdata voorzien om klantenservice te verbeteren
- Inventarissen kunnen verbinden met jouw socialmediawinkels
Bedrijven die effectief omgaan met omnichannelervaringen zullen ongetwijfeld successen boeken in 2023.
2. Mobiel shoppen wordt populairder dan ooit
Hedendaags wordt er een record aantal tijd online gespendeerd, en veel van deze tijd wordt in shoppen gestoken. Online betekent tegenwoordig echter niet alleen meer “op een computer”.
Voor veel consumenten is het de norm geworden om altijd een mobiele telefoon bij de hand te hebben. Jouw klanten de mogelijkheid te geven om via hun mobiele telefoon te shoppen is dan ook niet meer een uitzondering, maar het wordt van veel bedrijven verwacht.
Volgens Statista zijn mobiele apparaten goed voor 71% van het winkelverkeer en genereren ze 61% van de online winkelbestellingen.
Consumenten kiezen voortdurend m-commerce als hun favoriete manier van shoppen. Het is geschat dat in 2024 het totaal aantal m-commerce retail sales circa $ 4.5 biljoen, goed voor 69,9% van alle e-commercedetailhandelsverkopen.
Elk merk dat ambieert succesvol te zijn in 2023 moet deze mobielvriendelijke trend omarmen. Dat betekent het ontwerpen van mobile-first-ervaringen (en niet alleen desktop-ervaringen verkleinen tot kleinere schermen). Het betekent ook dat mobiele betalingen gemakkelijker worden gemaakt door mobielvriendelijke betalingsopties aan te bieden (later meer hierover) en mobiel afrekenen zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Als je wilt dat jouw e-commercebusiness een perfect ontwikkelde webwinkel heeft die erg toegankelijk is voor mobiele apparaten raden we jou aan om contact op te nemen met ons. Zodat wij je kunnen helpen met het online groeien door middel van onze allerbeste klantenservice.
3. Duurzame bedrijfsmodellen zullen standhouden
Duurzame en groene producten/diensten zijn in opmars. Zelfs in de huidige economie, eentje met veel onzekerheid, zijn veel consumenten bereid meer te betalen om producten van duurzame merken te kopen.
Uit onderzoek blijkt dat 52% van consumenten zegt dat de pandemie hen meer bewust heeft gemaakt van duurzaamheidsproblemen.
Voor 2023, verwachten meer bedrijven die duurzaamheid te zullen omarmen. Bijvoorbeeld:
- Verkopen van producten gemaakt van duurzame materialen
- Investeren in groene verpakkingsmaterialen
- Klanten de mogelijkheid geven om duurzamere keuzes te maken (bijv. over duurzamere verzendingsmogelijkheden)
- Makkelijker maken van het recyclen of het tweedehands kopen van producten op jouw website
4. Personalisatie wordt de sleutel tot merkloyaliteit
De meeste consumenten verlangen naar merken waar ze bekend genoeg mee zijn om hen een gepersonaliseerde winkelervaring te bieden.
Maar liefst 60% van de consumenten zegt dat ze terugkerende klanten worden na een gepersonaliseerde winkelervaring. Ook geeft volgens recent onderzoek meer dan 65% van de consumenten toe dat (gepersonaliseerd) verpakkingsontwerp hun aankopen beïnvloedt. Onthoud dus altijd dat het meer is dan alleen een doos. Omdat de doos soms populairder is dan het product zelf.
Wanneer e-commerceretailers de gegevens juist benutten, delen hun klanten graag hun gegevens voor een meer gepersonaliseerde ervaring. Hierdoor zal de kwaliteit in klantenbehoud, loyaliteit en winst omhoog schieten. Dit doe je door jouw klanten te bereiken via hun favoriete kanalen en hen tijdens hun consumentproces te ondersteunen met gepersonaliseerde aanbiedingen.
5. Houd jouw leveringsbeloftes
Het op tijd bezorgen van producten is een absolute prioriteit in de huidige e-commercewereld. De dagen dat het soms meer dan een week kon duren voordat een product aankwam op de juiste bestemming liggen achter ons.
In een wereld waar onmiddellijke gratificatie heersend is, moet productverzending hier natuurlijk ook aan mee doen. Amazon zette de toon voor verzending toen het begon met het aanbieden van verzending op de volgende dag en zelfs op dezelfde dag.
93% van consumenten zegt dat inzicht in de status van een bestelling een erg belangrijk onderdeel is van de gehele kantervaring. Klanten willen graag weten of hun bestelling al is verwerkt, waar hun bestelling zich bevindt en wanneer het bezorgd is. Snelheid, communicatie en personalisatie zijn daarom belangrijke factoren in het ontmoeten van de verwachtingen van de hedendaagse consument.
6. Betaalopties zijn belangrijker dan ooit tevoren
Een van de voornaamste redenen van het niet voortzetten van een betaling is een lastig betaal- en check-outproces. Een klant moet een aankoop gemakkelijk kunnen afronden om zo het aankoopproces eenvoudig te kunnen houden.
Volgens Statista zijn digitale en mobiele transacties verantwoordelijk voor de helft van alle wereldwijde e-commercebetalingen. Dit duidt aan dat digitaal betalen de populairste betaalmethode is.
PayPal is de toonaangevende aanbieder van online betalingsdiensten met een marktaandeel van 60%. PayPal heeft meer dan 426 miljoen actieve gebruikers die gemakkelijk aankopen kunnen doen in welke valuta dan ook.
De top betaalopties voor e-commercetrends in 2023 zijn:
- Mobiele portemonnees blijven de point-of-sale betalingen revolutioneren. In 2020 alleen zijn er meer dan 1 miljard consumenten geweest die van digitale portemonnees gebruik hebben gemaakt.
- Met de jongere generatie die onderdeel gaat maken van de consumentenmarkt, zal er meer verlangen komen naar nieuwe betaalmethodes. Verkopers gebruiken directe verkoop via socialmediaplatformen om in te spelen op de voorkeuren van deze nieuwe groep en om meer aankopen te stimuleren.
- Flexibele financieringsopties maken het makkelijker voor consumenten om de producten die ze willen, te kopen.
7. Chatbots zullen van groter belang worden
Meer en meer online verkopers beginnen gebruik te maken van chatbots. Insider Intelligence voorspelt dat de consumentenbestedingen via chatbots in 2024 $ 142 miljard zullen bedragen. Neem dat in vergelijking met slechts een schamele $ 3 miljard in 2019.
In de wereld van vandaag verwachten consumenten 24/7 toegang tot klantenondersteuning. Dus als je jouw e-commercebedrijf scherp wilt houden, is het inzetten van een chatbot die vragen van klanten kan beantwoorden een slimme investering. Verwacht dat de ontwerpen steeds geavanceerder worden en dat interactieve kunstmatige intelligentie uiteindelijk de nieuwe standaard voor klantenservice wordt.
Hier zijn enkele ideeën voor het gebruiken van chatbots:
- Gebruik chatbots om belangrijke informatie over eerdere bestellingen op te halen zonder dat klanten de gegevens opnieuw hoeven in te voeren.
- Laat chatbots vragen over je producten en diensten beantwoorden.
Voor meer informatie over chatbots en de rol van kunstmatige intelligentie in de e-commercewereld, kunt je onze recente blogpost lezen.
Conclusie
Een online winkel opzetten kan relatief makkelijk zijn (vooral met de juiste ontwikkelingspartners), maar je business verder laten groeien, is minder makkelijk gedaan. Als je zo succesvol mogelijk wilt zijn en een $ 8 biljoen marktaandeel wilt veroveren, moet je strategisch nadenken en bereid zijn constant het bedrijf aan te passen op het gedrag van de consument.
Wat vorig jaar of zelfs vorige maand werkte, werkt wellicht nu niet meer. Technologische ontwikkelingen hebben e-commercebedrijven meer hulpmiddelen gegeven en consumenten zijn zich hier bewust van.
Als gevolg hiervan verwachten wij een toename in gepersonaliseerde klantervaringen en meer opties voor de consumenten. Dus, als je de mogelijkheid hebt om de online shopbelevenis van jouw doelgroep te verbeteren, waarom zou je er niet voor gaan? Op de hoogte blijven van e-commercetrends kan moeilijk zijn, maar als je de moeite neemt, zal jouw bedrijf opvallen in een verzadigde branche.