Google Analytics. Velen houden de statistieken van hun webpagina wel in de gaten, maar vertrouwen zichzelf vaak niet verder dan de standaardinstellingen. Jammer, want in de wereld van Analytics valt naast de standaardinstellingen nog veel te leren en te ontdekken.

Voor wie enkele voorzichtige stappen wil zetten, heeft Google onlangs vijf veranderingen in Analytics doorgevoerd. Deze veranderingen bieden handvatten die er voor zorgen dat je de mogelijkheden in Analytics makkelijker, efficiënter en accurater kunt inzetten in je online marketing. In dit blogitem hebben we deze wijzigingen voor je op een rij gezet.

1. Google Tag Manager

De Google Tag Manager is eigenlijk een IT feature maar dan speciaal gemaakt voor marketeers. Wil je bijvoorbeeld je tags van je pagina veranderen en heb je daarvoor altijd een IT manager/afdeling nodig? Dit is nu verleden tijd!

De Tag Manager zorgt er voor dat je verschillende Google trackingtags in één enkele JavaScript code op kan nemen. Deze enkele code implementeer je op de pagina en dan wordt het managen van tags je heel makkelijk gemaakt. Een interface met hoge usability, goede integratie en ondersteuning voor niet-Google metingen.

2. Google Analytics Custom Dashboards

Google Analytics kan overweldigend overkomen met al zijn cijfers, grafieken en tabellen, voor degenen die er nog niet veel mee gewerkt hebben. Enkele aanpassingen aan de interface kunnen echter al een groot verschil maken.

Dashboards zijn al lang aanpasbaar, maar de veranderingen die onlangs doorgevoerd zijn, maken het proces wel makkelijker. Besteed wat tijd eraan en je kan jezelf al een heel eind helpen een begrijpelijkere interface te gebruiken. Ook voor rapporten is dit een uitkomst, want nu kan iedereen met ook maar minimale kennis resultaten beter begrijpen.

Voor de gevorderde Analytics gebruiker heeft Google extra opties die te downloaden en toe te voegen zijn.

Zo kun je een aangepaste Dashboard Layout instellen voor hoe je rapporten eruit komen te zien op het scherm:

En met behulp van widgets kun je het analytics dashboard nog verder naar wens indelen:

3. In-Page Analytics – Enhanced Link Attribution

Vaak is de klacht naar boven gekomen dat wanneer je twee links op je pagina hebt die naar hetzelfde linken, het niet duidelijk wordt welke van de twee links nu het meeste verkeer oplevert. Tot nu toe, hebben we het moeten doen met een In-Page Analytics overzicht wat met percentages werkt.

Nu is er ook Enhanced Link Attribution. Wanneer je deze feature in je Analytics account opneemt en de Google Analytics code van je pagina iets aanpast, gaat er een wereld aan gedetailleerde data voor je open. Precieze getallen voor individuele links behoort tot deze wereld, samen met hun prestaties.

4. Google Analytics Change History

Elke keer dat er Google Analytics veranderingen plaatsvinden, wordt dit nauwkeurig bijgehouden en de historie is daarom uitermate accuraat. Helaas was dit niet het geval voor Google Analytics, waarbij je eigenlijk alles diende te onthouden of zelf bij te houden. Niet handig, dus daarom is Google bezig om een Change History in de Analytics accounts door te voeren. Als dit eenmaal ook in jouw account geïmplementeerd is, zal je je complete account geschiedenis kunnen bekijken!

5. Google Webmaster Tools Data in je Google Analytics

Ondanks dat deze gegevens wel met elkaar in verbinding gebracht konden worden, was dubbel inloggen niet handig, ook dat is nu verleden tijd.

Het verbinden van deze twee accounts geeft je gedetailleerde statistische informatie en Google kan dit implementeren in je Analytics rapportages. Wanneer je al een Google Webmaster Tools account hebt en dit account ook bevestigd is, is het slechts een kwestie van secondes voordat de twee accounts aan elkaar gelinkt zijn. Hierdoor heb je inzicht in wat gebruikers zien in de zoekresultaten van Google. Deze informatie is noodzakelijk voor het verbeteren en optimaliseren van je website.

Een bestemmingspagina die bijvoorbeeld een goede ctr heeft, maar een lage gemiddelde positie kan er op duiden dat deze pagina zeer in trek is bij de bezoeker, echter op dit moment nog te moeilijk te vinden is.