Versie: 1.5 Laatste revisie: 9 augustus 2009 Auteur: Emile Koolstra (Younify)

1. Introductie

Deze handleiding beschrijft hoe producten worden ingevoerd in Magento webshops. Deze handleiding beperkts zich tot de zgn. Simple Products. Mocht u vragen hebben over deze instructies over verdere toelichting nodig hebben, dan kunt u contact opnemen met uw contactpersoon bij Younify. Het is belangrijk de instructies nauwgezet te volgen. Hierdoor zal gewaarborgd kunnen worden dat de producten op een eenduidige manier worden getoond op de verschillende websites. Daarnaast zal de vindbaarheid van het product, door bijvoorbeeld Google, vergroot worden. Dit zal leiden tot een beter rendement van de webshop.

2. Inloggen

Via uw contactpersoon heeft u ontvangen:

• De websitelink om in te loggen op de administratieve omgeving • Uw gebruikersnaam • Uw wachtwoord

2.1 Bezoek de website. U zult het volgende scherm zien:

 

Untitled1

• Voer uw gebruikersnaam en wachtwoord in.

Let op:

• Gebruikersnaam en wachtwoord zijn hoofdletter gevoelig. • Uw gebruikersnaam en wachtwoord zijn persoonlijke gegevens. Deel deze nooit met iemand anders.

3. Invoer producten

Nadat u succesvol bent ingelogd in het administratieve systeem kunt u direct beginnen met het invoeren van producten. Als voorbeeldproduct zullen wij in deze gebruikershandleiding het volgende product gebruiken: Type product: Bureaustoel Naam: Relax Office Model: RO506 Prijs (incl. BTW): 699.00 €

a) Nadat u bent ingelogd gaat u naar Catalogus – Beheer producten. Mocht u een al bestaand product willen wijzigen dan kunt u dit eenvoudig opzoeken door in de bovenste rij uw zoekcriteria in te vullen.

b) Om een product toe te voegen, klikt u op [Product Toevoegen]

Untitled2

c) In het scherm [Productinstellingen aanmaken] dient u de standaardwaarden te laten staan:

Attributenset = Default Producttype = Simple product

Untitled3

d) Klik op [Ga verder]. Er zal zich een nieuw scherm openen, genaamd Nieuw product (Default). Dit nieuwe scherm bestaat uit twee hoofdvlakken: aan de linkerkant een menu met de verschillende invoertypen van het product. Aan rechterkant de velden die ingevuld dienen te worden.

3.1 Productinvoer – Tab Algemeen

De eerste gegevens die ingevoerd moeten worden staan onder het tabblad Algemeen. Verplichte velden zijn met een * gemarkeerd.

Untitled4

Name: dit is de naam van het product. Dit is ook de naam die de klant zal zien op de website. Het is dus belangrijk dat deze netjes wordt ingevoerd.

Goed: Relax Office Fout: relax office –of- Bureaustoel –of- RO506

SKU: dit is het artikelnummer van het product. Dit dient een uniek nummer te zijn. Het is voornamelijk voor interngebruik. De website bezoeker zal dit niet te zien krijgen.

Weight: dit is het gewicht van het product. Dit veld is niet in gebruik. U dient hier ‘0’ in te vullen.

Status: de waarde in dit veld geeft aan of het product ‘Ingeschakeld’ of ‘Uitgeschakeld’ staat. Als het ‘Ingeschakeld’ staat zal het zichtbaar zijn op de website.

Goed: Producten die nog niet volledig zijn ingevoerd (bijvoorbeeld de afbeeldingen ontbreken nog) de status ‘Uitgeschakeld’ meegeven. Fout: Producten die voor de helft ingevoerd zijn de status ‘Ingeschakeld’ meegeven.

BTW Tarief: de waarde in dit veld geeft aan welk BTW tarief voor dit product van toepassing is. Selecteer hier ‘BTW Hoog’

URL Key: dit veld kunt u leeglaten. De juiste waarde hiervan zal automatisch door het systeem worden aangemaakt.

Zichtbaarheid: de waarde in dit veld geeft aan hoe een product op de website verschijnt. U dient deze waarde te laten staan op ‘Catalogus, zoeken’.

Allow Gift Message: de waarde in dit veld geeft aan hoe een product op de website verschijnt. U dient deze waarde te laten staan op Gebruik config.

Manufacturer: de waarde in dit veld geeft aan wie de fabrikant is van het product. Selecteer de juiste waarde. Mocht deze niet voorhanden zijn dan laat u dit veld leeg.

Color: de waarde in dit veld geeft aan welke kleur het product is. Selecteer de juiste waarde. Mocht deze niet voorhanden zijn dan laat u dit veld leeg.

Set Product as New from Date & Set Product as New to Date dient u leeg te laten.

• Klik nu op [Opslaan en verder bewerken] om de ingevoerde gegevens op te slaan. Hierna kunt u verder met het invoeren van de prijzen (zie tab: Prices)

 

3.2 Productinvoer – Tab Prices

Door op de tab Prices te klikken komt u in het invoerscherm voor de prijzen van het product. Verplichte velden zijn met een * gemarkeerd.

Untitled5

Price: dit is de prijs van het product (inclusief BTW).

Cost: dit veld dient u leeg te laten.

Tier Price: dit veld wordt gebruikt voor het invoeren van staffelkorting. U dient dit leeg te laten.

Special Price, Special Price From Date, Special Price To Date: deze velden worden gebruikt voor het activeren van speciale aanbiedingen. U dient deze velden leeg te laten.

Is product available for purchase with Google Checkout: U dient de waarde in dit veld te laten staan Ja.

• Klik nu op [Opslaan en verder bewerken] om de ingevoerde gegevens op te slaan. Hierna kunt u verder met het invoeren van de meta informatie (zie tab: Meta Information)

3.3 Productinvoer – META Information

Door op de tab META Information te klikken komt u in het invoerscherm voor de META informatie van het product. META informatie is informatie die niet direct op de website wordt getoond, maar die wel toegankelijk is voor zoekmachine’s zoals Google. Het is belangrijk ook op productniveau deze informatie correct in te voeren om zo het aantal bezoekers dat via zoekmachines de producten vindt te maximaliseren.

Untitled6

META Title: dit is de naam van de webpagina. Deze is voor bezoekers rechtsboven te zien in de webbrowser. Het beste kan hier een combinatie aangegeven worden van de naam van het product, het model en eventueel de designer of productfamilie.

Goed: Bureaustoel Relax Office – RO506 Fout: Bureaustoel –of- RO506

META Keywords: dit veld bevat de belangrijkste trefwoorden van het product. De trefwoorden dienen door komma’s te worden gescheiden.

Goed: Bureaustoel, bureaustoelen, Relax Office, RO506

META-omschrijving: de omschrijving die in dit veld wordt ingevoerd zal bij de zoekmachines worden gebruikt om de website te omschrijven. Het is belangrijk dat deze omschrijving potentiële bezoekers aantrekt en dat deze omschrijving ook weer de meest belangrijke META Keywords bevat.

Untitled7

Goed: De Relax Office RO506 bureaustoel is een exclusieve bureaustoel met uitgebreide verstelmogelijkheden en exclusief bij ons online te koop. Fout: Relax Office is de mooiste stoel die u zult vinden.

• Klik nu op [Opslaan en verder bewerken] om de ingevoerde gegevens op te slaan. Hierna kunt u verder met het invoeren van de afbeeldingen (zie tab: Images)

3.4 Productinvoer – Images (afbeeldingen)

Door op de tab Images te klikken komt u in het invoerscherm voor de invoer van de afbeeldingen van het product. U kunt meerdere afbeeldingen tegelijkertijd invoeren. Let op: De afbeeldingen voor de webshop dienen maximaal ~150KB groot te zijn en de afbeelding dient niet groter dan 550px hoog te zijn. Weet u niet zeker of uw afbeeldingen hieraan voldoen: neem dan contact op met uw DTP afdeling of uw Deal contactpersoon.

Untitled8

• Klik op [Browse Files] om de afbeeldingen op uw computer op te zoeken. Met behulp van de [CTRL] toets, kunt u meerdere afbeeldingen tegelijkertijd op de website plaatsen. Nadat u de gewenste    afbeeldingen heeft geselecteerd, klikt u op [Open]

• Klik vervolgens op [Upload files]. De afbeeldingen zullen nu op de website geplaatst worden. Dit kan, afhankelijk van de snelheid van uw internetconnectie, het aantal bestanden en de grootte van de bestanden, enige minuten duren.

Untitled9

• Selecteer welke afbeelding u wilt gebruiken als hoofdfoto. Dit doet u door voor deze afbeelding ‘Thumbnail’, ‘Small Image’ en ‘Base Image’ aan te vinken.

• Klik nu op [Opslaan en verder bewerken] om de ingevoerde gegevens op te slaan. Hierna kunt u verder met het invoeren van de omschrijving van het product (zie tab: Description)

3.5 Productinvoer – Productomschrijving (Description)

Door op de tab Description te klikken komt u in het invoerscherm voor de omschrijving van het product. Dit is de omschrijving die de klant zal zien op de website. Een goede, interessante omschrijving zal het aantal verkopen verhogen. Een slechte omschrijving zal echter potentiële kopers afschrikken. Binnen de webshops wordt gebruik gemaakt van twee omschrijvingen. Een korte omschrijving (Short Description) en een uitgebreide omschrijving (Description).

Untitled10

Untitled11

Description: vul in dit veld de uitgebreide productomschrijving in. Let er op dat deze duidelijk de voordelen van het product omschrijft en dat er geen spelfouten in de tekst zitten.

Short Description: de waarde in dit veld is de zgn. korte omschrijving (zie afbeelding). Vul in dit veld de korte productomschrijving in.

• Klik nu op [Opslaan en verder bewerken] om de ingevoerde gegevens op te slaan.

3.6 Productinvoer – Ontwerp

Door op de tab Ontwerp te klikken komt u in het invoerscherm voor het aanpassen van het ontwerp van de productpagina. U dient hier geen wijzigingen in te maken.

3.7 Productinvoer – Video

Door op de tab Video te klikken komt u in het invoerscherm waar u een video kan toevoegen aan de productpagina. U dient hier geen wijzigingen in te maken.

3.8 Productinvoer – Voorraad

Door op de tab Voorraad te klikken komt u in het invoerscherm waar voorraadinstellingen aangepast kunnen worden. U dient hier geen wijzigingen in te maken.

3.9 Productinvoer – Websites

Door op de tab Websites te klikken komt u in het invoerscherm waar u dient aan te geven op welke websites het product hoort.

• Selecteer hier ‘Main Website’ en klik op [Opslaan en verder bewerken]

Untitled12

3.10 Productinvoer – Categorieën

Door op de tab Categorieën te klikken komt u in het invoerscherm waar u dient aan te geven binnen welke categorie het product dient te verschijnen.

Untitled13

• Selecteer de juiste categorieën en klik op [Opslaan en verder bewerken].

Let op: u dient per website aan te geven tot welke categorie het product behoort.

3.11 Productinvoer – Verwante producten

Door op de tab Verwante producten te klikken komt u in het invoerscherm waar u dient aan te geven welke producten verwant zijn aan het ingevoerde product. Verwante producten zijn producten die geschikt zijn samen met het product te kopen. Bijvoorbeeld: een bureautafel bij een bureaustoel.

Untitled14

• Selecteer de gewenste verwante producten uit de productlijst door de eerste kolom aan te vinken en klik op [Opslaan en verder bewerken].

3.12 Productinvoer – Upsells

Door op de tab Upsells te klikken komt u in het invoerscherm waar u dient aan te geven welke producten Upsells kunnen zijn van het ingevoerde product. Upsells zijn producten die u liever zou verkopen in plaats van het ingevoerde product. Dit kan zijn omdat ze van betere kwaliteit zijn of een hogere marge hebben.

Untitled15

• Selecteer de gewenste producten uit de productlijst door de eerste kolom aan te vinken en klik op [Opslaan en verder bewerken].

3.13 Productinvoer – Cross-selling

Door op de tab Cross-selling te klikken komt u in het invoerscherm waar u dient aan te geven welke producten Cross-sells kunnen zijn van het ingevoerde product. Cross sells zijn producten die op de betaalpagina getoond kunnen worden. Het zijn de zogenaamde impulsaankopen: de snoep bij de kassa van de supermarkt.

Untitled16

• Selecteer de gewenste producten uit de productlijst door de eerste kolom aan te vinken en klik op [Opslaan en verder bewerken].

3.14 Productinvoer – Eigen opties

Door op de tab Eigen opties te klikken komt u in het invoerscherm voor de invoer van opties van het product. Opties zijn bijvoorbeeld verschillende kleuren of uitvoeringen van het product. De hier ingevoerde optie(s) dient de klant te selecteren als hij het product in zijn winkelwagen toevoegt. Niet elk product heeft eigen opties. Indient er geen opties zijn bent u klaar met het invoeren van dit product.

Untitled17

• Klik op [Nieuwe optie toevoegen]

• Vul de naam in van de optie (bijvoorbeeld Kleur) en selecteer het type invoerveld. Over het algemeen is dit ‘Dropdown’, een lijst van mogelijke waardes.

• Geef aan of de optie verplicht is of niet en waar nodig een sorteervolgorde.

Untitled18

• Klik op [Nieuwe rij toevoegen]. Deze nieuwe rij is bijvoorbeeld ‘Rood’. Mocht de optie een meerprijs hebben, vul deze meerprijs dan in. Daarnaast kan hier een apart artikelnummer en de sorteervolgorde ingevoerd worden.

Untitled19

• Nadat u alle opties heeft ingevoerd, bent u klaar met de invoer van het product. U kunt nu [Opslaan] klikken op terug te komen op het overzicht van alle producten.

• Het is mogelijk dat één product meerdere opties heeft. U kunt deze eenvoudig toevoegen door een nieuwe optie toe te voegen via de button [Nieuwe optie toevoegen]. U dient dan dezelfde