Wat te doen als de landingspagina ondermaats presteert?

Heb je een slecht scorend zoekwoord in je Google AdWords campagne? Dit kan te maken hebben met een ondermaats presterende landingspagina. Als dat het geval is, kan dit heel slecht uitpakken voor je Adwords campagne. In ons vorige blogitem hebben we beschreven hoe je slecht presterende kunt identificeren. In dit blog artikel lees je hoe dit kan en hoe je het probleem kunt oplossen.

Lage kwaliteits-score

Een slecht presterende landingspagina is slecht nieuws voor de Adwords campagne. Niet alleen scoren advertenties in Google in mindere mate, ook mis je hierdoor een hoop waardevolle conversies. Op lange termijn heeft het ook een negatief effect op de kwaliteits-score van de campagne, waardoor het kan zijn dat je meer moet betalen voor het zoekwoord.

Maar geen paniek! Om dit te voorkomen, kun je tegenwoordig bij Adwords de kwaliteit van je zoekwoord in de gaten houden. Google probeert ook duidelijk te maken waar het aan kan liggen. Als het zoekwoord een lage kwaliteits-score heeft, zijn er drie oorzaken mogelijk:
1. Klikfrequentie
2. Advertentie relevantie
3. Landingspagina

Als Google aangeeft dat het aan de landingspagina ligt, moet je focussen op volgende drie punten:
1. Relevante en originele content
– Is het doel van de website duidelijk?
– Is de website werkelijk nuttig voor de bezoekers?
– Wat heeft de website wél ten opzichte van andere sites?
2. Transparant
– Zijn de zakelijke- en contactinformatie makkelijk te vinden op de website?
– Ben je openhartig over alle informatie die je verzamelt van je bezoekers?
– Kunnen je bezoekers eenvoudig vertellen wat er zal gebeuren als ze een actie uitvoeren op de website?
3. Makkelijke navigatie
– Is het gemakkelijk voor de bezoekers om te vinden wat ze zoeken?
– Heeft de website te veel links waardoor de bezoeker verward kan raken?
– Kunnen de bezoekers gemakkelijk informatie vinden om te leren of het beantwoorden van vragen of een product bestellen?

Tips

Kom je er met de bovenstaande drie punten er nog niet uit, dan willen wij het je makkelijker maken met enkele tips hieronder. Succes!

1. Check de relevantie van je landingspagina met je campagne.
2. Overweldig de bezoeker niet met onnodige links op de landingspagina.
3. Maak gebruik van “Call to Actions”.
4. Maak gebruik van kwalitatieve afbeeldingen die relevant zijn aan de content en de campagne.
5. Maak gebruik van een relevante en opvallende titel.
6. Houd het verhaal kort en concreet.
7. Pas je digitale contactformulier aan op de conversie ratio.
8. Voeg social media buttons toe en plaats de behaalde certificaten op de website.
9. Test om de zoveel tijd de laadsnelheid van je landingspagina.