Waarom worden advertenties afgekeurd?

Waarschijnlijk ben je het al wel eens tegen gekomen dat je advertentie binnen Google AdWords werd afgekeurd door Google. Een veel voorkomende reden voor afkeuring is dat de advertentie in strijd is met het advertentiebeleid van Google AdWords.

Nieuw Pictogram

Afgelopen week heeft Google een nieuw pictogram ontwikkeld, genaamd ‘statusinzicht’ die je eenvoudig en snel inzicht geeft in de status van je advertentie. Door middel van het aanwijsballonnetje in de kolom status kon je altijd al zien wat de status van de advertentie was en of deze werd weergegeven.

Maar nu kun je ook zien voor welk zoekwoord en voor welke locatie de advertentie wordt weergegeven. Je kunt het zoekwoord of de locatie wijzigen en opnieuw testen of de advertentie wordt weergegeven voor het gekozen zoekwoord of de gekozen locatie. Zo kun je gemakkelijk en snel bekijken voor welke zoekwoorden de advertentie wordt weergeven en voor welke niet.

Waarom worden advertenties afgekeurd?

Alle AdWords advertenties die je opstelt worden gecontroleerd door Google, voordat de advertentie wordt weergegeven. Google bekijkt of de advertentie voldoet aan de door hen opgestelde advertentie eisen die je kunt vinden in het advertentiebeleid van Google.

Dit advertentiebeleid heeft Google opgesteld om de bezoeker van de zoekmachine goede advertenties te kunnen laten zien die voldoen aan de wetten en regeltjes die gelden voor de locatie van de bezoeker.

Als je een bestaande advertentie bewerkt of een nieuwe advertentie aanmaakt wordt deze altijd gecontroleerd door Google. Meestal beoordeelt Google de advertentie binnen 1 tot 3 werkdagen, tot die tijd heeft de advertentie de status ‘wordt beoordeeld’. De advertentie wordt pas weergegeven nadat de advertentie is beoordeeld en goedgekeurd.

Beoordeling

Zoals hierboven beschreven beoordeelt Google AdWords de advertentieteksten, urls, zoekwoorden en accountstructuur. Maar waar kijkt Google dan naar? Allereerst kijken zij naar de indeling, bijvoorbeeld hoe de advertentieteksten zijn opgesteld en of deze voldoen aan de gestelde eisen. Google heeft specifieke eisen voor tekstadvertenties, beeldadvertenties en videoadvertenties.

Daarnaast kijkt Google of de inhoud van de advertentie voldoet aan het door hun opgestelde advertentiebeleid en bekijken zij het doel van de advertentie. Er zijn producten of diensten waar niet voor geadverteerd mag worden (bijvoorbeeld tabak).

Goedkeuringsstatus

Google AdWords heeft 6 mogelijke statussen voor advertenties:

  1. Wordt beoordeeld: De advertentie moet nog beoordeeld worden en wordt nog niet weergegeven
  2. Geschikt: De advertentie wordt nog beoordeeld, maar kan al wel op bepaalde pagina’s weergegeven worden
  3. Afgekeurd: Er is een probleem waardoor de advertentie niet kan worden weergegeven
  4. Goedgekeurd (inhoud voor volwassenen): De advertentie is goedgekeurd, maar wordt beperkt weergegeven
  5. Goedgekeurd (niet-gezinsvriendelijk: De advertentie is goedgekeurd, maar wordt beperkt weergegeven
  6. Goedgekeurd (beperkt): De advertentie is goedgekeurd, maar wordt beperkt weergegeven
  7. Goedgekeurd: De advertentie voldoet aan het Advertentiebeleid van Google AdWords

Zorg ervoor dat je advertenties voldoen aan de eisen van Google zodat de advertenties goedgekeurd worden en  altijd worden weergeven!