Waarom luisteren naar social media conversaties belangrijk is voor je merk

Loop je mogelijkheden mis om verkopen en ROI te verhogen? Als je voor online marketing social media inzet voor je bedrijf, moet je luisteren naar je consumenten en snel reageren om doeltreffend te kunnen zijn.

Hieronder wordt aan de hand van een case van een groot merk geïllustreerd waarom je dient te luisteren naar je publiek op social media kanalen. Deze inzichten komen van social media expert Tami Dalley.

Waarom zou je luisteren? – Het verhaal van Lululemon

Een tijdje geleden daalde de aandelen van het merk Lululemon Athletica nadat het genoodzaakt was om damesbroeken die té doorzichtig bleken te zijn te herroepen. Veel mensen gebruikten social media om hun mening over de kwestie te geven.

Het merk reageerde ook op sociale media, maar dit betrof onderwerpen die niets te maken hadden met het voorval van de té doorzichtige broeken. De website van Lululemon verstrekte ook geen informatie met betrekking tot het voorval.

Dit was geen goede zet volgens social media expert Dalley. Het merk had een reactie moeten verstrekken aan hun klanten in plaats van het probleem te negeren.

Lessen van Lululemon:

  • Tijdens een crisis beginnen mensen te praten, dus het is aan het merk om te reageren
  • Het merk wordt niet langer gemaakt door de marketeer, maar door de klant
  • Luisteren naar social media conversaties helpt je om echte gesprekken en echte mensen te begrijpen en weet je wat ze willen
  • Social media kan de invloed van een merk op het succes van een campagne verbeteren of verslechteren
  • En als social media effectief wordt toegepast, kan het de opbrengst en verkoop verhogen

Dus waarom luisteren bedrijven niet?

Een van de redenen waarom bedrijven niet luisteren is omdat er een overweldigende hoeveelheid aan sociale media lawaai en gegevens zijn. Het is moeilijk om het signaal van het lawaai te scheiden, dus bedrijven moeten in technologie investeren zodat ze effectief kunnen participeren.

De inzichten die verschaft worden met luisteren kan gevolgen hebben voor verschillende belanghebbenden, en elke afdeling binnen een bedrijf heeft unieke behoeften en dus verschillende doelstellingen.

Voordelen voor diverse afdelingen bij het luisteren naar social media conversaties

Klantenservice:

  • Maak een kennisbank aan van vragen en antwoorden die gevonden worden op social media
  • Identificeer en los problemen op
  • Zorg voor een integratie met CRM om kostenbesparingen aan te tonen

Marketing en public relations:

  • Onthul gesprekken over het merk, de industrie, producten en reageren in real-time
  • Verbeter inhoud, SEO en pay-per-click strategie met de verkregen inzichten

Product:

  • Luister naar sociale media conversaties voor problemen met producten
  • Benadruk het succes van een product introductie
  • Verkrijg informatie en ideeën van klanten over hoe je het product kunt verbeteren. Het is niet alleen een ideale manier om meer inzicht te verkrijgen in je product, maar het is ook gratis

Sales:

  • Onthul gesprekken die een intentie tot kopen geven (bv, “Raad iemand …. aan?”, “Ik heb een nieuwe …”)
  • Blijf op de hoogte van ontevredenheid met concurrenten
  • Bewijs ROI door integratie met CRM

Human resources:

  • Weet waar interessante kandidaten zich bevinden
  • Ontdek de experts en beïnvloeders
  • Ontdek hoe je als werkgever wordt waargenomen
  • Luister naar kwesties die van invloed zijn op het geluk van medewerkers

Conclusie

Zoals de inzichten en case van social media expert Dalley hebben laten zien is het voor merken belangrijk om te investeren in het luisteren naar social media conversaties en technologie te gebruiken om de boodschap van de ruis te scheiden. Zoek uit waar conversaties plaatsvinden. Pas toe wat je hiervan leert en negeer je klanten niet. Luisteren zonder actie te ondernemen zal je klanten alleen irriteren.

– See more at: https://old.younify.nl/blog/waarom-luisteren-naar-social-media-conversaties-belangrijk-voor-je-merk/#sthash.9gSicXYm.dpuf