Vernieuwde Google Shopping vanaf 13 februari een feit

Op 16 november vorig jaar kondigde Google het vernieuwde Google Shopping aan. Vanaf 13 februari is het zover en worden producten alleen nog maar getoond tegen betaling.

Tegenvaller of kans op meer omzet?

Tot op heden kon je Google Shopping optimaliseren waardoor de producten in de organische resultaten van Google terugkwamen. Dit was een interessante mogelijkheid om potentiële kopers naar een webshop toe te krijgen zonder dat daar een vergoeding tegenover stond. Veel webshop eigenaren die hier bezoekers en omzet uithalen zullen niet blij zijn met dit nieuwe beleid, maar dat betekent natuurlijk niet dat het geen kansen met zich meebrengt. En nieuwe kansen zijn binnen online marketing natuurlijk altijd interessant.

Vanaf 13 februari gaat Google naar een nieuwe model toe waarbij er per klik betaald moet worden. Hier staat wel tegenover dat het aantal mogelijkheden behoorlijk wordt uitgebreid. Iets wat onder andere als resultaat zal hebben dat Google Shopping binnen de zoekmachine meer aandacht gaat krijgen. Google Shopping is vanaf dat moment rechtsboven aan de pagina zichtbaar of onder de betaalde resultaten. Door de witte achtergrond van de advertenties zal het voor een bezoeker bovendien niet direct duidelijk zijn dat het om advertenties gaat en daardoor wellicht veel klikken binnenkrijgen. Echter is het wel de vraag in hoeverre de bezoekers van Google de commerciële plaatjes weten te waarderen.

Eerste resultaten van Google Shopping in Amerika

In Amerika is de nieuwe vorm van Google Shopping ondertussen alweer een tijdje actief. Uit onderzoek blijkt dat na de introductie het aantal klikken uit Google Shopping verdrievoudigd is. De invloed van Google Shopping binnen Google is dan ook direct een stuk belangrijker geworden.

Het beheer van Google Shopping gaat na de update via Google AdWords en dus niet meer via het Merchant Center. Hierbij wordt er net als bij andere campagnes in Google AdWords per klik betaald. Eerder was het al wel mogelijk om zogenaamde PLA campagnes in AdWords op te zetten (product listing ads) om producten in Google naar voren te laten komen. Deze campagnes kunnen vanaf 13 januari gebruikt gaan worden voor het vernieuwde Google Shopping.

Teksten op advertentiegroepniveau

Een betaalde Google Shopping advertentie bestaat uit verschillende elementen. De titel en de prijs worden direct afgelezen en hoef je in AdWords dus niet meer handmatig in te stellen. Daarnaast is er ook ruimte voor een kleine tekst die op advertentiegroepniveau toegevoegd kan worden. Hierbij kun je bijvoorbeeld een USP zoals een snelle levertijd of een bepaalde actie in terug laten komen. Natuurlijk geldt net als bij AdWords: test altijd met meerdere varianten, om er achter te komen wat het beste werkt.

Uiteindelijk is het jammer dat het niet meer mogelijk is om, zonder er voor te betalen, omzet uit Google Shopping te halen. Daarentegen biedt de vernieuwde versie veel kansen en gaat het door de update een belangrijke rol binnen Google innemen.