Upgrade je AdWords campagnes

In februari van dit jaar kondigde Google een grote aanpassing binnen Google AdWords aan: Enhanced campaigns, die van invloed zal zijn op de online marketing. Sinds een aantal maanden kunnen we gebruik maken van de Geoptimaliseerde Campagnes. Google verwacht dat deze update in juni volledig doorgevoerd zal zijn.

In juli 2013 zullen alle campagnes die nog niet geüpgraded zijn automatisch omgezet worden. Deze week heeft Google een aantal mogelijkheden toegevoegd om de overgang naar geoptimaliseerde campagnes eenvoudiger te maken.

Campagnes updaten

Door middel van het nieuwe hulpprogramma ‘upgradecentrum’ binnen Google AdWords kunnen adverteerders met veel AdWords campagnes de overgang naar geoptimaliseerde campagnes eenvoudig beheren. Met het upgradecentrum kun je eenvoudig verschillende campagnes tegelijk bewerken en samenvoegen. Ook geeft het hulpprogramma ideeën voor campagnes die het beste geüpgraded kunnen worden of bijvoorbeeld combinaties van mobiele en desktopcampagnes die het beste samengevoegd kunnen worden. Het nieuwe upgradecentrum is te vinden in het linkermenu op het tabblad campagnes. In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van het upgradecentrum:

Binnen het upgradecentrum zie je een overzicht van de upgradevoortgang. Vanuit hier kun je werken om bepaalde campagnes te upgraden, aan te passen of samen te voegen. Je kunt eenvoudig de gewenste campagnes selecteren om vervolgens bijvoorbeeld bodaanpassingen voor mobiel in te stellen en de campagne te upgraden.

Campagnes samenvoegen

Om het samenvoegen van campagnes eenvoudiger te maken, geeft Google informatie over welke campagnes overeenkomen. Voorbeelden van campagnes die volgens Google overeenkomen zijn:

  • Campagnes met vergelijkbare campagnenaam
  • Campagnes met vergelijkbare zoekwoorden
  • Campagnes die getarget zijn op vergelijkbare apparaten en/of locaties.

Enerzijds biedt Google ideeën voor het samenvoegen van campagnes, daarnaast kun je ook zelf campagnes selecteren die met elkaar overeenkomen en samengevoegd moeten worden.

Voor elke samenvoeging van twee campagnes wordt één campagne als primair gezien en de andere als secondair. De primaire campagne is de bron voor de belangrijkste voorkeursinstellingen. De primaire campagne is bijvoorbeeld een campagne die gericht is op desktops of tablets en de secondaire campagne is bijvoorbeeld mobiele campagne.

Display Netwerk

Het upgradecentrum zal geen ideeën geven voor het samenvoegen van vergelijkbare campagnes in het Display Netwerk. De reden hiervoor is dat de volgende advertentietypen en instellingen binnen het Display Netwerk niet samengevoegd worden:

  • Beeldadvertenties
  • 3PAS advertenties
  • Plaatsingen
  • Doelgroepcriteria en remarketinglijsten
  • Biedingen voor plaatsingen, doelgroepen, interessecategorieën of zoekwoorden

Als je een Display Netwerk campagne samenvoegt zullen de hier bovengenoemde advertentietypes en instellingen niet meegenomen worden. Het is aan te raden om deze campagnes afzonderlijk te upgraden.

Tips:

  • Zodra je een campagne upgrade kun je deze niet meer terugzetten naar de oude campagne instellingen. Zorg ervoor dat je voordat je bepaalde campagnes samenvoegt eerst een voorbeeld van de wijziging bekijkt. Als je tevreden bent kun je de samenvoeging voltooien.
  • Let op de advertentie extensies, zodra twee campagnes worden samengevoegd, overschrijft de primaire campagne met advertentie extensies, de extensies van de secondaire campagne.
  • Denk daarnaast aan de budgetten bij het samenvoegen van campagnes. Als je twee campagnes samenvoegt worden de budgetten samengevoegd tot 1 budget. Het budget van beide campagnes wordt bij elkaar opgeteld. Binnen de campagne instellingen van de nieuwe campagne kun je het budget wijzigen.