Uitsluitingszoekwoorden invoegen AdWords

Wat zijn uitsluitingszoekwoorden

Kort gezegd zorgen uitsluitingszoekwoorden er voor dat een AdWords advertentie niet wordt weergegeven wanneer de desbetreffende zoekterm dit uitsluitingszoekwoord bevat. Het is op deze manier mogelijk ongewenste vertoningen te minimaliseren. Zo kunt u de kosten per klik verlagen en de ROI verhogen.

Voorbeeld werking uitsluitingszoekwoorden

Wanneer de woorden -gratis eieren worden toegevoegd als uitsluitingszoekwoord, worden bij de zoekopdracht waar de combinatie van de woorden gratis en eieren in voor komen niet weergegeven. De advertentie word nu nog wel weergegeven bij verschillende varianten van de zoekwoorden. Ook wanneer de zoek opdracht één van de twee zoekwoorden bevat wordt de advertentie weergegeven. De advertentie wordt nu nog steeds weergegeven bij de zoekopdracht ´Grote eieren´ en ´gratis verzenden´. De advertentie wordt niet weergegeven bij ´Gratis grote eieren´

Voorbeeld uitsluitingszoekwoorden

U heeft een webshop en u verkoopt eieren. U maakt gebruik van het brede zoekwoord ‘eieren’ en u heeft één advertentie waarmee u uw eieren promoot. Na een week meet u de volgende resultaten.

Zoekwoord Klikken Vertoningen Klikfrequentie KS
Eieren 300 3000 10% 8

Wanneer er nu naar het rapport zoektermen wordt gekeken kunnen de afzonderlijke zoekopdrachten worden vergeleken en beoordeelt

Zoekwoord Klikken Vertoningen Klikfrequentie
Eieren 150 1000 15%
Grote eieren 50 1000 5%
Doos eieren 100 1000 10%
Totaal 300 3000 10%

Het is vrij duidelijk dat de zoekterm ‘Grote eieren’ de gemiddelde klikfrequentie omlaag haalt. Door deze aan de uitsluitzoekwoorden toe te voegen zal de klikfrequentie stijgen naar 12,5%
Uitsluitingszoekwoorden zijn zowel op advertentieniveau als op campagneniveau toe te voegen. Het is eenvoudig om uitsluitzoekwoorden te bepalen door middel van het hulpprogramma voor zoekwoorden. Daarnaast kan er ook gebruik worden gemaakt van het rapport ‘Zoektermen’.

Uitsluitzoekwoorden implementeren

U kunt op de volgende verschillende niveaus uitsluitzoekwoorden toevoegen

Advertentieniveau
Bij gebruik van de de uitsluitingszoekwoorden wordt de advertentie niet weergegeven

Campagneniveau
Bij gebruik van uitsluitingszoekwoorden op campagneniveau zijn deze woorden van toepassing alle advertenties binnen deze campagne

Gebruik het volgende stappenplan om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen:
stap 1: Meldt u aan bij: https://adwords.google.nl.
Stap 2: Selecteer de campagne of de advertentiegroep waar u uitsluitingszoekwoorden wilt toevoegen.
Stap 3: Ga naar het tabblad zoekwoorden.
Stap 4: Onder aan de tabel is nu het gedeelte met uitsluitingszoekwoorden te vinden. Klik op de + om het menu uit te vouwen.
Stap 5: Er worden nu twee tabellen weergegeven: ‘Advertentiegroepniveau’ en ‘Campagneniveau’. Boven de beide tabellen kunt u nu het volgende opties uitvoeren:

Toevoegen

Voeg per regel de uitsluitingszoekwoorden toe. Een minteken is niet nodig

Bewerken
U kunt de uitsluitingszoekwoorden wijzigen. Sla de wijzigingen op als u klaar bent.

Verwijderen
U kunt de uitsluitingszoekwoorden selecteren en verwijderen.

Downloaden
U kunt hier de tabel exporteren.

Zoeken naar uitsluitingszoekwoorden

Voor het zoeken naar uitsluitingszoekwoorden kan het hulpprogramma voor zoekwoorden gebruikt worden. Deze vindt u binnen uw AdWords account in het tabblad Hulpprogramma’s en analyse. Met het hulpprogramma kunt u eenvoudig informatie verkrijgen waar de gebruikers van Google op zoeken. Zo kunt u eenvoudig bepalen op welke gerelateerde zoekwoorden uw advertenties moeten worden uitgesloten.